Midsommarblomster
Trådstartare
Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min generation som växt upp med det. Det är ett enormt flöde av information som når oss varje dag. Både det som är roligt, inspirerande, fantastiskt men också hemskt, dåligt, medelmåttigt eller bara trist. Allt vi ser tar resurser från oss att bedöma. Vi får ta del av varandras liv och hålla kontakt. Samtidigt, till största del, enbart ta del av väl valda tillfällen och vad det innebär för hur vi uppfattar andra och oss själva. Vi har även vant oss med ett beteende för att få bekräftelse själva. Även vi som kanske mestadels går i skogen eller bakar bullar. Tanken om att dela med sig av det och se vilka som uppmärksammar oss, eller startar konversation, är någonstans ständigt närvarande. Skulle det bli någon skillnad i livet, om den möjligheten bara försvann? Och i så fall, hade den varit bra eller bara trist?
Jag kan se det här som lika delar givande och lika delar destruktivt, och det är en del av mig som är nyfiken på att stänga ner precis allt en tid. Facebook som man ändå aldrig är på, Instagram som står för den största delen av mitt flöde av högt och lågt och så LinkedIn då som står för mitt onekligen största flöde av bara lågt TikTok har jag inte. Att bara läsa nyheter från SVT, DN, SvD och Resumé en tid.
Men, missar man allt om man försvinner från de sociala plattformarna? Är det så vi umgås idag, med våra stressiga liv? Riskerar man att inte hänga med i den digitala och sociala utvecklingen? Skulle man missa alla skratt, delade memes, briljant humor? Och vill man ha det, är priset att ibland behöva se saker så hemska att hjärtat går sönder? Eller ett enormt flöde av.. meningslöshet? Fake news?
Tänk tillsammans med mig. Vad tänker ni?
Jag kan se det här som lika delar givande och lika delar destruktivt, och det är en del av mig som är nyfiken på att stänga ner precis allt en tid. Facebook som man ändå aldrig är på, Instagram som står för den största delen av mitt flöde av högt och lågt och så LinkedIn då som står för mitt onekligen största flöde av bara lågt TikTok har jag inte. Att bara läsa nyheter från SVT, DN, SvD och Resumé en tid.
Men, missar man allt om man försvinner från de sociala plattformarna? Är det så vi umgås idag, med våra stressiga liv? Riskerar man att inte hänga med i den digitala och sociala utvecklingen? Skulle man missa alla skratt, delade memes, briljant humor? Och vill man ha det, är priset att ibland behöva se saker så hemska att hjärtat går sönder? Eller ett enormt flöde av.. meningslöshet? Fake news?
Tänk tillsammans med mig. Vad tänker ni?