snurra tyglar å tvinga dem backa??

Alindra2000

Trådstartare
OK, nu blir säkert många arga men det är faktiskt bara en fråga. Har hästar på ett ganska stort stall med blandad kompott av hästar och ryttare. western, hopp, dressyr, körning... Detta innebär ju att man i ridhuset måste ta hänsyn till varandra och att vi just rider väldigt olika. Många och då främst western ryttarna står mkt på marken med sin häst först. Nu då till frågan. Flera gånger och då med olika westernryttare så börjar de helt plötsligt snurra med tyglarna å gå fort mot hästen så den får backa i full fart (detta i ngn form av "bestraffning" för att dem inte lyssnar eller vad det nu är) jag frågade ngn gång men fick inte direkt ngt bra svar. (I många fall slår de även på hästarna med tyglarna.. kanske inte så det gör ont men så att det är obehagligt och de backa äääännu fortare)
Detta är rätt jobbigt när man rider dressyr där samtidigt och min häst blir rädd när dem helt plötsligt i en innan lugn situation tokbackar, snurrar och ryter på sin häst. Jag vill inte genom detta skapa mig ovänner utan vill bara veta varför dem gör så.

Sv: snurra tyglar å tvinga dem backa??

Suck....

Och du har förstås Aaaaldriiiiiig sett några rötägg inom nååååågoooon annan disciplin?

Min kommentar till din fråga: Fråga igen...får du inget svar så vet nog inte personen i fråga heller varför den gör så.

Jag tycker sånt här är TÖNTIGT!!! Du kan själv lista ut att det alldeles säkert handlar om någon som kanske inte har koll på vad den gör. Det handlar inte om WESTERN då...det handlar om en individ som grejsar med konstigheter. Dessa individer finns inom ALLA discipliner, alla områden, på alla platser i landet...osv.

// M

När jag läste inlägget så fick jag inte den känslan som du verkar ha fått Minternet...
Jag tycker absolut inte att du ska hoppa på Alindra2000 för att hon frågar!

De är klart att de finns rötägg inom alla dicipliner...
Men Alindra2000 ställde en fråga och du hoppar på henne som om de vore dig hon pratade om och du tar illa vid dig!?

Onödigt!
Själv vet jag att backning används som en sorts bestraffning inom NH, ofta då inom Western... eftersom vi haft en NH influerad inakordering som tränat för en C-tränare i Western!

suck.. trist att du inte läser inlägget innan du blir arg.
SJÄLVKLART finns det rötägg inom hoppning och dressyr ( som då råkar vara det jag håller på med) och inom ft osv osv.. Men nu sa jag inte att ngn va ett rötägg utan frågade hur de kom sig att de gjorde så. Kan tillägga att det är en tränare i western som står där som också gör så med sina hästar. Det var därför jag frågade. Så det verkar lite onödigt av dig att ta åt dig så otroligt hårt. Jag kritiserade inte western i sig jag frågade om en sak som jag sett många göra, väldigt stor skillnad.

Jo jag har också förstått det som ngn NH grej men funderade bara lite på vad det är man är ute efter när man tvingar dem backa så på det sättet. Precis som du sa i ditt inlägg så menade jag bara att fråga inte att kritisera.

Så som jag har uppfatta saken med att backa hästarna är att de ska bli som en bestraffning när dom inte lyssnar eller inte gör som "ledaren" säger...

Vet vad du menar, har också sett det och undrat lite varför. Någon som vet? Kunde vara kul att höra, alltid roligt att lära sig ngt nytt om hur andra gör och varför osv.

Ok, har väl också tänkt på att det är en bestraffning men helt enkelt inte förstått varför man just backar dem.

Just att dom backar hästen har jag INGEN anning om varför dom gör!
Tycker också att de är en lite underlig filosofi...

jag anser inte att man ska ha ryggning som bestraffning. i NH finns det väl inte äns bestraffningar? (rätta mig om jag har fel!)

meen man är väl bäste dräng.

Så som jag har fått det förklarat för mig så ryggar man hästen för att visa att den gör fel en sorts bestraffning!?

*KL*

Okej...
Förlåt... :o

Det du/ni har sett har ingenting med western att göra...fråga nån NH-människa istället.

Ryggning som straff gillar inte jag och håller med det som någon mer ovan skrev....

Hur ska man få hästen att rygga med positiv inställning i ridningen om man ibland använder det som straff?

// M

Jag, som hästens ledare vill precis som ledarhästen i hagen inte att min häst går på mig, mot mig eller överhuvudtaget träder in i min "privata zon" utan att jag bjuder in den. För mig handlar det om ett säkerhetstänkande. När jag står still bredvid min häst så vill jag att den också står still. Så det logiska för mig blir att om hästen tar ett steg mot mig så backar jag omedelbart tillbaka den till där den stod från början. Detta lär de sig ganska snabbt så det är liksom "ingen idè" att fnatta runt.
Jag slår inte min häst eller skrämmer den med tyglarna eller på nått sätt skräms, utan är lugn och korrekt mot henne.

Detta är ett försök att förklara vad jag tror att de andra försöker uppnå med sitt "vevande". Hoppas verkligen jag slipper personliga påhopp och aggressiva kommentarer. Jag är lite rädd för sånna här diskutioner, men ville gärna försöka förklara!

Här tycker inte jag att det handlar om ett straff.
Min häst får absolut inte heller "gå på" mig. Då stampar jag med foten och blänger så att han snabbt flyttar sig.
Eller om han som du beskrev...går fram från en position där jag ställt honom, då får han direkt backa tillbaka dit där jag ställde honom eftersom jag vill visa att det är jag som bestämmer och att det är ingen idé att "fråga" om det verkligen ligger till på det viset.

Med straff menar jag att någon ryggar hästen på grund av olydnad eller att den inte gjort som den borde och det kan ju bli väldigt tokigt....

// M

Senast ändrad av en moderator:

det du beskriver är "korrektion" och inte "straff". straff är när man gör så att hästen får obehag, tex spark etc.

har inget emot NH, är mkt intresserad själv ;)

Det är förmodligen ett försök att dominera hästen när den på något vis försöker visa sig överlägsen den som hanterar den. Det kan verka konstigt för någon som inte har sett det hela från början utan endast själva korrektionen.

Du kan också ha sett någon som inte är särskilt skicklig i sitt kroppsspråk och därmed känner att han måste överdriva och "skrika" sina signaler till hästen för att få igenom dem.

När jag snurrar repet eller tyglarna driver jag hästen, på marken tex om jag ska skicka in hästen i transporten snurrar jag repet bakom rumpan för att driva den framåt, samma sak vid longering.
Vid ridning kan man snurra med repet mot rumpan för att driva den framåt.
Vet inte varför dom använder sig av snurrandet vid ryggning, då det vad jag vet varken förekommer inom NH lr western:confused: Finns så många trevligare sätt att få en häst att rygga.

Ryggning är för mig ingen typ av bestraffning, utan korrektering om häten tex inte stannat där jag bett den stanna osv har inte heller hört att nån annan använda det som bestraffning.

Har du möjlighet fråga igen, så kanske du kan få ett bättre svar;)
Frågar man inte så lär man sig ju ingenting...

Inom NH så ska ju hästen flytta sig med människans rörelse, detta kanske var personens set tatt lära hesten att backa när han kommer mot den. Som verkade vara ett ganska trögt sätt. Men det är ju inget hästen tar skada av, så det är ju ingen fara. Men jag förstår att det är irriterande när ens egna häst blir irriterad.

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 543
Senast: Pyrran
·
Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 327
Senast: Cam
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 339
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar