Snubbliga bakben...

Sv: Snubbliga bakben...

Hon funkar för tillfället alldeles ypperligt....

Klarade till och med springspåret utan att ta ina studs som hon gjorde förra året...

Fick en rejäl genomkörare som planerat utan att jag behövde göra något alls (det finns andra som kör som de stulit hästarna). 16 sista varvet utan några som helst problem.

Så spännade! Då var hon kanske bara lite ospänstig när hon tappade bakkärran och behövde lite träning för att komma igång igen.

Det låter som en tuff tid, har hon tjänat mycket pengar eller?

Jo, om det varit ett "vanligt" provlopp hade jag förmodligen inte hängt på men nu tycker jag att hon behövde en riktig genomkörare innan start och hon var inte slut i mål.

Till deras försvar kan väl sägas att de körde 28 första varvet (andra femhundringen 32) men ändå, en orutinerad häst kan ju få stora men av ett sånt lopp.

Hon har 35 000 på sig så nej om det inte varit så att hon är startklar hade det varit för tufft och då hade hon inte fått hänga på. De som har hästar som snart ska kvala var inte jättenöjda....:crazy:

Tillägg: Jag kör sällan provlopp just pga detta upplägg som är allt för vanligt här.

Tänk att det alltid ska vara så där med provloppen! Det är tydligen samma sak här på Jägersro, sägs det. Överallt där jag har varit har det varit detsamma.

Tänk att det alltid ska vara så där med provloppen! Det är tydligen samma sak här på Jägersro, sägs det. Överallt där jag har varit har det varit detsamma.

Men förra gången gick det också exakt 22, men då gick det 23 första varvet och ingen tokkörning.

25-an i dag "vanns" på 26,5 efter 28 första varvet....Lite mer rimligt tempo...

Men jag ser ett mönster, det är nästan alltid folk ur samma familj som kör som galningar.... :D

Fundering: De banor som har fri fart sista 300, har de samma problem? Jag skulle kunna tänka mig att det funkar bättre då?

Senast ändrad:

Nej, det funkar inte bättre.
I Umeå hade vi fri fart sista 300 under många år. Det kördes som hästarna stulits till slut och oftast började det gasas redan 700 m kvar.
Då hade vi även en regel som gav avstängning en vecka eller böter till kusk som överträdde idealtiden med 2 sek eller mer. Inte ens det gick; knappast någon som betalade böterna.
En ny regel med master som ej fick köras om. Den som hade ledningen efter 100 m skulle också hålla tempot. Funkade inte heller.Det byttes positioner hela tiden.
Nu är det fritt tempo hela loppet men sluttiden får inte underskrrida idealtiden med mer än 2 sek. Funkar något bättre men det fins många somhar svårt att hålla igen. Och det är samma mönster här, nästan alltid samma kuskar som kör för fort.

Nu VET jag att de problem Jari såg i vintras är borta. :idea:

Hästen har återgått till ordinarie balans utan några som helst problem och gick 16,6 i lopp utan att få pengar. :eek:

Ser att det löst sig.Bra!
Men Mats har ett universaltips till dig som du kommer att ha nytta av!
Skriver till dig om det under eftermiddagen.

Jag tackar för alla tips, råd och funderingar. :bow: De sätter hjärnan i bruk. :idea:

Liknande trådar

Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 434
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka