Snubbliga bakben...

Sv: Snubbliga bakben...

Där hittade du nog en hästkarl som kände till SI-ledsproblematiken. Det låter som en sådan behandling och det resultat man kan se efteråt. Visst är det roligt? Jag har varit med om detsamma.

Ja, det var riktigt roligt!!:banana:
Tydligen är det rätt vanligt att det blir sådana problem om dom tex. springer i hagen å halkar till så dom halv eller helt går om kull..

Det är möjligt, jag kan inte så mycket om det där. Det är tydligen ganska vanligt hos människor också. Man har nog mycket att lära från humansidan egentligen.

Då har man inte hittat det "rätta" primära problemet.

Om det finns fler problem? Förmodligen, det finns det alltid, är inet det tjusningen med trav? Alla symptom du beskriver på din häst tyder på balansproblem, det botas i princip bara med extremt långsamma koordinationsövningar.

Låsningarna beror på på att hästen håller fast sig istället för att balansera. att ta bort låsningarna betyder att du tar bort hästens "kryckor". Dvs att om man tar bort låsningarna utan att ha koordinerat om hästens balanssystem så kommer den snabbt att ta tillbaka sina kryckor.

En sån hästkarl behöver jag. Jag har en häst som har attans svårt att ta sig och har problem med höger bak.

Om du läste originalinlägget har hästen varit snubbelfri i ett år, hon har full balans i ridningen trots sin låsning. Har inga problem att minska volter i en paddock som hon inte ens kunde trava på kortsidorna på för ett år seda i fart som enligt instruktören gränsar till passage.

Balansen hittade hon fullt ut för några veckor sedan och jag tror inte att jag förbättrats så mycket som ryttare just nu.

Kanske var Lång Einar hon pratade om, han var en j-l på att få rätt på hästar men är tyvärr i himelen nu.....

C_L är ju duktig på S-I leden och mycket mer....

Kanske var Lång Einar hon pratade om, han var en j-l på att få rätt på hästar men är tyvärr i himelen nu.....

Människor oxå! En kompis(60+) till mig var lärling hos honom och berättar ibland "de mest makalösa" historier.
Bla: Fick han (Einar) ett tårdrypande tackbrev med en tusenlapp i från ngn han sett gått konstigt inne på ett Kondis ngnstans när han var på semester...

Inte ens Briar har hittat sin balans fullt ut än så att en travare har gjort det är mkt osannolikt, den är liksom byggd för att vara i obalans:D
Om det är så att den drastiskt förbättrat sig i ridningen vad gäller trav på volt och sånt på kort tid så bekräfftar det min teori ännu mer.

Känns dock som att jag ska sluta gnata nu, för det är ändå ingen som orkar lyssna på vidare utlägg i denna fråga:D

Det är ett annat sätt att tänka som lätt blir obekvämt i "icke insattas" öron,det har jag lärt mig den långa hårda vägen.

Känns dock som att jag ska sluta gnata nu, för det är ändå ingen som orkar lyssna på vidare utlägg i denna fråga:D

Det är ett annat sätt att tänka som lätt blir obekvämt i "icke insattas" öron,det har jag lärt mig den långa hårda vägen.

No offense, men vill du också gå på diplomatkurs hos mig? :idea:

C_L är ju duktig på S-I leden och mycket mer....

Vem är det?

Själv har jag lyckats få inte mindre än tre delägare på en häst som alla är osteopater. Sånt borde man lära sig, hur svårt kan det vara!? De gör ju nästan inget. Står bara där och klämmer. Det klarar väl vem som helst?

Inte ens Briar har hittat sin balans fullt ut än så att en travare har gjort det är mkt osannolikt, den är liksom byggd för att vara i obalans:D
Om det är så att den drastiskt förbättrat sig i ridningen vad gäller trav på volt och sånt på kort tid så bekräfftar det min teori ännu mer.

Lite sämre ordval av mig kanske, vad är det som stöder att det är ett fel som gjort att hon fått bättre balans? Och kort tid är kanske att ta i då det är en process som tagit ca. ett år med gradvis förbättring.

Vad menar du med "icke insatta" förresten? :confused: Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska ta det som en förolämpning eller ej?

Conversation Piece: Det var en osteopat som till slut hittade det primära problemet på den här hästen! :D

Icke insatt betyder att man inte har haft samma lärare som jag..

Min "gurus" teorier och metoder är så udda att ingen som inte träffat henne eller hennes elever förstår vad man pratar om :D
Vi elever förstår knappt heller så ta det inte som en förolämning:D

Det hon berättar om idag berättar övriga hästsverige om om 5 år. Hon är så före sin tid och så otroligt teoretisk att det blir helknäppt och i princip omöjligt att förklara för folk.
Det värsta är att hur knäppt det än låter så har hon alltid rätt, det tar bara ett par år för oss vanliga dödlig att förstå det.:o

Det tar ungefär 4 år för en led/sena/muskler (dvs hela paketet) att bli så "härdad"/Stabil eller vad man nu väljer att kalla det att en häst tåler /orkar den ökade belastning som det innebär att lägga bak vikten.
De första två åren bör ägnas åt långsam skritt och bara stärka bakbenen, länga överlinjen och koordinera om hästen.
Nästföljande år kan man försiktigt börja flytta bak vikten.

Att åstadkomma detta på ett år är omöjligt för hästen är rent kroppsligt inte stark nog att göra det man ber om.
Men hästar är snälla varelser som gör det man ber om men då får de hitta på andra sätt att åstadkomma/luras och det är då som de skaffar sig låsningar, hältor etc.

Har man inet denna tid att stärka en häst så är det faktiskt hälosammast att strunta i det, dvs att låta hästen vara obalanserad, absolut aldrig trava på böjda spår o.s.v.
Detta i den ideala världen då.

Där ser man vad cyberspace kan ställa till med... :D

Jag skriver så att du omöjligt kan fatta vad JAG menar och du skriver så att jag inte fattar. :D

Jag kan absolut inte tillräckligt mycket inom ridkonsten för att kunna tvinga tillbaka en hästs vikt på bakdelen, för mig är det världens grej att hon börjar hitta balansen och gå i unghästform. :p

Fyraåringen kom dit på en gång medan det tog ett år för henne.

Och nu snubblar hon inte! :bow::bow::bow:

Provlopp på torsdag, sen får vi se....

Liknande trådar

Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 434
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka