Snubbliga bakben...

Sv: Snubbliga bakben...

Har även haft en annan häst som hade fått proppar bl a i halspulsådern, han operaredas....till saken hör också att han travade som en "kratta" trots över millen på kontot...vi gjorde en "grej" ( jag o vet) och trots hans minimala chanser att komma tillbaka så sänkte han rekordet, vann lopp och travade RENT......troligtvis hade han nån liten propp i ett bakben som gjort honom oren...

Oh, nu börjar tant veterinär även plåga andra än mig med sina maskhistorier :D Kan nån ens föreställa sig hur det är att ha en maskbesatt veterinärstudent i sitt stall :angel:.

I min värld kommer snubbel från bakbenen för att hästen inte lyfter så mkt på dem. Det gör den för att den känner sig tvingad att "låsa" lederna. Uppkommer om man tex ber om undertramp utan vinkling i lederna. Då sätter man hästen ur balans. Detta kan göras på olika vis.
Tex genom dressyrridning i för hög fart, eller körning i för hög fart.
Dvs att man ber motorn om mer energi än den har att utdela.

Energin motorn har att utdela kan minskas genom hälta, näringsupptag, ombalansering etc.

visst blev ni mkt klokare av mitt svar?

Hmm, men min gick en 17 tid i 5:e starten felfritt....men det gjorde han med FRAMBENEN.....Har dom skalle så försöker dom ju.
Typiskt kan man ju se på din att den har dubbel framhälta, alltså så springer den säkert på belastning för att skydda nåt annat. BEHÖVER ju inte vara patella, men nåt annat som stör den.

Glasklart. Du skulle nog klara dig fint som proffstränare med dina förklaringar. Brukar du tycka att hästarna hoppar över skuggor också? :)

Ni har väl knappast några berg därnere :D

Annars skulle ju John Wayne vara en fin tränare ett tag :D

Hihihi, glasklar är just vad alla brukar kalla mina förklaringar.
skuggor....hm..Ja tyvärr, vattenpölar oxå, gärna i vagn..:crazy:Det finns nackdelar med att löshoppa pållarna.

Jorå...det var en slump att det kom upp, men Jonas Tornell ( som jag anser vara en av Sveriges bästa vettar ) och jag var lika förvånade över resultatet :D

jo, det låter som en långsökt modeförklaring. Kontra med att krösroten inte ger nåt blod till bakbenen och se reaktionen... :p
Läser i Köpenhamn, är lite långt att pendla till Ulltuna från Malmö... :angel:

Jag vet! äntligen kommer mitt favvoämne upp här!!! Tant veterinär ska snart ut och titta i sina böcker på marthas historia... bara för skojs skull... :D Bra smeknamn, låter lite proffsigt :rofl:
Tro inte att du kommer undan utan att förklara vd du anser att man ska göra åt saken!

Rena funderingar (jag måste ju lära mig nån gång!). Hade hästen hjärtfel? Nåt med klaffarna på vänstersidan? Blodproppar i tidiga arterier kommer ofta från hjärtat, skapade av turbulens runt klaffarna. *nyfiken*

Ingen aning , han var opererad när han kom till mig, han hade en stooor propp i halspulsådern och läget var kritiskt...skulle den släppa så kunde han bara dö knall o fall.,..dom visste dessutom inte om det fanns fler mindre...Hästen var Fire Pro

Nä, har ju pållen hos djurjouren. Men ska snart hem till Halmstad på sommarlov :love:
ja, många svenskar... danskarna tjurar ju lite...

intressant! Låter väldigt troligt att där var nåt fel på hjärtklaffarna för att få stora blodproppar där. Får vi nån gång veta vad som gjordes?

Liknande trådar

Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 434
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka