Snubbliga bakben...

Sv: Snubbliga bakben...

själv är jag nog för ung fortfarande, får mest bara blickar "jaja gumman, inte lätt i din ålder när man inte vet nåt och världens är rosaglittrig" :devil:
Annars blir man ju mörkrädd efter hur lite en del tränare vet... mendet finns många riktigt kunniga med! :bow:

hehe, känner redan att jag nog får jobba lite på mina diplomatiska sidor... är kanske lite för... rättfram... :o
nä, måste köra till jobbet nu, så man har råd at fodra hästen när gräset tar slut... :D

Tjat och gant?!?! Hrmpf.... Medge att jag ger din veterinärssjäl ett helt nytt sätt att se på saker och ting :D Ge mig ett par år så gör jag dig arbetslös :D vad gäller hältor och sånt där trams ;)

:eek::mad: det får du ju inte! elaka tant! fast det var goda bullar jag fick, sitter och smaskar på dom nu och tittar på Sprintermästaren, sån tur man inte försökte köra upp!

Jari: Jag var mer intresserad av att kolla på min åring i hagen så det var nog fel tillfälle att försöka få mig att ta in info och snedskoning kommer inte på fråga. Hon kan inte springa om hon har olika vikt på fötterna för då går hon inte fri.

Förresten, hon har ju sedan september-oktober haft en annan hovis som inte riktigt förstått vikten av att sko henne med ordentligt utlägg vilket gjort att hovarna börjar se obalanserade ut och all ballarna blivit osymmetriska. (Jo, det ÄR en utbildad hovis som jobbat många år inom travet).
Kan det vara så enkelt??? :confused:

Ordinarie hovis har påbörjat korrigeringen nu. :)

Njaä vi pratade om vikten att avmaska unghästar, och då berättade jag om kompisens häst. Din var det aldrig tal om.

Men jag såg ju loppet på liven och mailade dig om att det var ngt fel bak, men som visade sig vara dubbelsidigt fram. Men jag SÅG att det var ngt med bak.

Njaä vi pratade om vikten att avmaska unghästar, och då berättade jag om kompisens häst. Din var det aldrig tal om.

Men jag såg ju loppet på liven och mailade dig om att det var ngt fel bak, men som visade sig vara dubbelsidigt fram. Men jag SÅG att det var ngt med bak.

Såg du loppet på Eskilstuna också? Eller på Mp? I så fall, såg du samma tendens där?

På Eskilstuna var jag missnöjd efter värmningen men hittade att hon gick på sig i kronranden VB och slängde på henne boots. Där blev hon ju tyvärr påkörd så det kan ju också ha resulterat i ett muskelproblem.

Var på rakbanan i dag, det är inte samma problem som förr för hon snubblar med det ANDRA benet nu, den något mindre musklade sidan som hon haft griffelbensproblemet på! :idea:

Såg du loppet på Eskilstuna också? Eller på Mp? I så fall, såg du samma tendens där?

På Eskilstuna var jag missnöjd efter värmningen men hittade att hon gick på sig i kronranden VB och slängde på henne boots. Där blev hon ju tyvärr påkörd så det kan ju också ha resulterat i ett muskelproblem.

Nej har sett "problemet i bara ett lopp och då mailade jag.
Vet att jag sett fler lopp men när och var har jag inte aning om:angel: Och då har jag inte heller sett ngt "problem"

*uppdatering*

Hästen hade en låsning mellan 5:e och 6:e ländkotan där nervbanorna går. :idea: Typiskt problem vid snubblingar på ett bakben tydligen. Vid helgens rakbanejobb blev det tydligare att det bara var HB hon snubblade på mot VB förr...

Skönt att hon hittade något. Annars tyckte hon att tanten är finare än någonsin i kroppen!

Alla fel som en häst har någonstans sätter sig som låsningar i ländryggen och i 5-6-7 halskotan/orna. Det är där hästen är som svagast, mittdelen skyddas och bärs upp av revbenskorgen och baken av bäckenet men just vid länden och halsen är det svagt så alla snedheter sätter sig där.
Botas problemet så blir både länden och halsen bra av sig själva.
Så vad jag vill säga är att leta vidare, i länden finns bara symptomen.

Jag har varit med om att ländryggsproblemen inte löst sig av sig självt på grund av att man åtgärdat det primära problemet.

Anser du att det då fanns flera problem? Eller att vi skyndade på förloppet genom att lossa på låsningarna?

Min första travare gick å hade problem med att han drog höger bak och tappade baken och vägrade gå upp i vikt..
En kompis visste om en gammal "hästkarl" som tydligen var bra på sådana problem!

Min häst var också snedmusklad, om man lyfte svansen så såg man tydligt att lårmuskeln på insidan var mindre på ena sidan och kollade man på baken så var ena sidan lixom ihopsjunken:crazy:
Sen stod han under sig med sitt högra bakben med..

Gubben kom i alla fall ut och åtgärdade hästen och vet ni vad!?
Han gick upp säkert sjuttio kilo i vikt och musklade sig jämt å fint:)
Han påpekade att en förskjutning på en millimeter uppe vid korset blev en decimeter nere vid hoven, han drog i bakbenet så det "klonkade" till å så fick vi ett liniment som skulle smörjas på, han skulle stå på box i två dagar med promenader tre ggr om dagen..
För första gången i sitt liv så travade han som en dröm:bow:

Vet inte ens om han finns kvar i livet men nåt gjorde han å det funkade faktiskt:D
//C

Liknande trådar

Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 434
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka