Snubbliga bakben...

ghost

Trådstartare
Jag har ju en häst med en historia lång som världshistorien som många vet vid det här laget.

Och nu vet jag inte riktigt hur jag ska lägga upp det för att det inte ska bli för långt men att ni ändå ska kunna råda mig... :crazy:

När hon kom till mig för fyra år sedan var hon mycket snubblig i bakdelen - ET rätade upp henne och det blev bättre men inte helt bra.

Hopp på tre år...

* Hennes problem med halskotorna hittades och fixades.
* Jag kom på att hon har lätt att få problem med Biceps Femoris vilket löstes med massage.

Hon gick bra ett tag...

* Korsförlamning som följdes av mikrofrakturer på griffelbenet HB (diagnos i mars då hon aldrig var halt av det). Hon musklade inte bakdelen som hon skulle efter korsisen.

Typiskt nog fick hon ett sömstick för nån månad sen som tog ett tag innan vi upptäckte eftersom det satt på hennes "vanliga" hält-ben. (Upptäckes samma dag som jag ringde kliniken)

-------------------------------------------------------

Nu:Hon går på sig hårt i kurvorna på VB (gått tre jobb på rundbana), rakare och finare än någonsin på raksträckorna. Hon fungerar i kurvorna om hon har stängerna, men förra året behövde hon dem inte ens. :confused:

Muskulärt börjar hon att bygga på rumpan på höger sida och har en liten låsning till och från i vänster bog.

MEN!!! Hon har börjat snubbla med bakbenen igen???? :(

Till saken hör att hon ÄNTLIGEN börjar gå i form när man rider dressyr vliket jag i kombination med att hon är spikrak på raksträckorna tolkar som att hon mår rätt bra i grunden? Hon har alltid dragit lite utåt vilket hon inte gör längre.

Är det någon som kan hjälpa mig att tänka??? Min ET kommer på måndag men jag behöver alla infall jag kan få.... :idea:

Sv: Snubbliga bakben...

Är hon bara lätt snubblig bak, eller "tappar" hon baken också? Alltså att det känns som att hon nästan sätter sig på rumpan?

Tillägg: Surprise surprise för att jag säger detta, men annars brukar ju snubbliga bakben ofta bero på svaga eller dåliga bakknän....

Senast ändrad:

Hon är böjd en så där 15-20 ggr sen hon var fyra (är en gammal tant på åtta nu) och INGEN gång har hon varit bakhalt, hon har aldrig skakat i knäna heller och aldrig varit gallig.

Men jag vet att du "gillar" det där med bakknän! :angel:

Det varierar med problemet om hon tappar hela baken eller ej, i går gjorde hon faktiskt det.Men det är nog första gången sen hon blev "korrigerad i bäckenet" som fyraåring.

De två jobben när hon inte gick fri har säkert satt sig i musklerna samtidigt som hon faktiskt musklar snett nu. :(

I hennes fall försvann faktiskt problemet med bakbenssnubbligar HELT när jag började massera Biceps Femoris innan jobben men nu verkar det inte räcka.

Senast ändrad:

Ok....vi hade en som tappade baken ofta som yngre. Vad det eg. var för fel på honom fick vi aldrig reda på, men problemen upphörde i takt med att han slutade på trav och blev ridhäst. Kanske för att han fick andra muskler, jag vet inte, samt att han slapp den hårda belastingen.

En annan orsak till att de kan snubbla och tappa ben kan ju oxå vara benhinneinflammation..... kollat det? Min ena "bakknähäst" brukade tappa sitt ben oftare när han hade det.

Förträngningar i krösroten. Kan orsakas av olika saker, t ex kraftigt parasitangrepp någon gång i livet och kan ge dålig blodcirkulation i bakbenen.

Låter som patellaupphakning tycker jag. Särskilt som du säger att hon hade det när hon kom till dig (kanske tränades hon inte lika regelbundet då?) och att det kommit tillbaka efter en del strul (vila igen?)

Patellaupphakning kan ju vara allt från att det hakar sig rejält till att det knappt märks förutom att de tappar koordinationen nån mikrosekund vilket brukar resultera i snubbel alt. "omotiverad" galopp. Tränar en själv som väl inte precis känns lysande men som helt klart försämras radikalt vid vila. Antar att han är en av de med ganska stora problem, det finns ju de man knappt märker nåt på. Veterinärerna verkar inte sugna på att operera, i alla fall inte de jag pratat med. De rekommenderar styrketräning/regelbunden träning i första hand. Har du tur är det bara mera träning som fattas. Vet också att Martha haft en med jämförelsevis "små" symptom och att hon sedan snittade den och vips tjänade den kosing. Var det inte så Martha?

Apropå problem med muskler har den jag tränar spända antagonister, alltså baksidan (i hans fall semitendinosus/semimembranosus) blir spänd/kort för att framsidan (patellan) är slapp. Biceps femoris hjälper ju också till att böja knät. Stretching av de korta musklerna kan hjälpa fast det där har du nog bättre koll på än mig;) (Friskriver mig från faktafel, är ingen expert på området.)

Men det finns säkert miljoner andra saker din häst kan ha problem med:crazy:

Mvh/Somi

Tillägg: Denna häst var inte halt på böjprov ens under sina sämsta dagar, skakar inte heller. Är böjd av en vet som är erkänt duktig på bakknän.

Senast ändrad av en moderator:

Meeen, det berättade jag juh om i beteshagen utanför Köping för ett år sedan! :p

En kompis hade för 100 år sedan en Nordis med det, han tävlade med en sko gjord av en sån där vit skärbräda och om jag inte minns fel ridsko på den andra. Tjänade ca 170´ i början av -80-talet.bbbbb

Blixten Pellini avmaskades en gång i veckan ett tag för Sören hade fått för sig att han hade mask i krösroten...

Mycket ska man vara med om.

Jag har en häst som har/har haft patellaupphakning. Fast hon reagerade inte alls på det sättet. Hon kunde springa som vanligt och sedan helt plötsligt började hon "sticka" med ett bakben och kunde inte trava alls efter det.

Vi har nu tränat bort det och hon har inga problem alls av det idag (har tagit cirka 6-8 månader).

Men jag tycker inte att det låter som om din häst har patellaupphakning, Ghost.

Jag har haft ett par ponnyer som hakat lätt och känner inte riktigt igen det med hennes rörelsemönster. Hon sticker inga ben heller utan verkar snarare lägga över vikt/balans på den starka sidan nu.

Om hon vore maskangripen, borde hon inte ha snubblat hela tiden? :confused: Men det är värt att kollas upp, hon har ju haft typ allt annat... :crazy:

Jari: Jag var mer intresserad av att kolla på min åring i hagen så det var nog fel tillfälle att försöka få mig att ta in info och snedskoning kommer inte på fråga. Hon kan inte springa om hon har olika vikt på fötterna för då går hon inte fri.

Förresten, hon har ju sedan september-oktober haft en annan hovis som inte riktigt förstått vikten av att sko henne med ordentligt utlägg vilket gjort att hovarna börjar se obalanserade ut och all ballarna blivit osymmetriska. (Jo, det ÄR en utbildad hovis som jobbat många år inom travet).
Kan det vara så enkelt??? :confused:

Ordinarie hovis har påbörjat korrigeringen nu. :)

Känner att jag måste göra ett inlägg här. Krösroten ger INGET blod till bakbenen, alltså ger en förträngning där inga "bakbens-symptom". Går endast till främre delen av tarmen. Däremot kan mask-larverna vid kraftiga anfall gå längre upp och ut i aorta, kan tänka mig att det är det ni pratar om. Dessa larver ger anledning till bildning av små blodproppar när de biter sig fast i aorta-väggen (samma i krösroten), eftersom de ger ändrat blodflöde och irritation. När larverna sedan har utvecklats klart så lossnar de och följer blodkärlen ner till tarmen, då rivs även trombmassan loss och kan sätta sig i mindre blodkärl. Detta sker då vanligtvis i tarmarteriolerna, vilket kan ge upphov till nekros av tarmvävnad, och kolik. Antar att om larverna sitter i aortan kan samma sak hända i bakre arterioler och att det då skulle påverka blodförsyningen till bakbenen. Men det låter i mina öron ganska långsökt och jag skulle nog söka andra förklaringar först...
Lycka till!

Tack ska du ha! :idea:

Nu nämde du något hon INTE haft, för hon har faktiskt inte haft ett enda kolikanfall på fyra år. :idea:

Då låter det i mina öron iaf högst otroligt att det skulle vara felet, såpass kraftiga larvmigrationer borde absolut ge koliksymptom.

Min patellahäst visade heller inga normala symptom, men han skakade i bakknäna av "ingenting" samt att han blev framhjulsdriven, hoppade i volten, ingång/utgång av kurvorna "utan anledning".

Det är helt riktigt. Det är det mer långtgående stadiet som i dagligt slarvigt tal kallas krösrotsproblem.

vet jag väl, har ju precis tentat på det. ;)
Har faktiskt aldrig hört talas om det innan, dom nämnde det som en möjlighet på föreläsningarna, men att det skulle vara nåt vanligt? Alltså att du menar att problem med bakbenen pga det här är vanligt? Kolik-problemen tror jag vi alla är medvetna om.

Äh, jag tror nog att det oftast är dålig träning helt enkelt. Men det var väldigt poppis bland en del tränare att snacka om krösroten ett tag. Det skulle vara en förklaring till allehanda rörelsestöringar i bakdelen. Det går ju lite mode i sådana där förklaringar.

Förresten, jag har glömt att fråga dig om det är i Köpenhamn eller Ultuna du pluggar? Jag är själv gammal ultunesare.

Senast ändrad:

Min patellahäst visade heller inga normala symptom, men han skakade i bakknäna av "ingenting" samt att han blev framhjulsdriven, hoppade i volten, ingång/utgång av kurvorna "utan anledning".

Min galopperar inte, senaste starten trasslade hon sig runt på en 19-tid med dubbel framhälta. :eek: Och gav matte dåligt samvete för att jag inte upptäckt det, hon kändes hur bra som helst i värmningen. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 434
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka