Sv: Snubblig?

Min är också väldigt framtung och snubblig!!..han snubblar på asfalt har travat i skogen och det tycker ju han är lite svårt så det blir lite vingligt.. jätte jobbigt det där.. men som alla säger så fort jag kortar upp honom så snubblar han inte lika mycket..
man får helt enkelt kämpa på med bommar kanske hoppa lite? trava där det är ojämnt...:D

Hade bääst!!!

Min är också väldigt framtung och snubblig!!..han snubblar på asfalt har travat i skogen och det tycker ju han är lite svårt så det blir lite vingligt.. jätte jobbigt det där.. men som alla säger så fort jag kortar upp honom så snubblar han inte lika mycket..
man får helt enkelt kämpa på med bommar kanske hoppa lite? trava där det är ojämnt...:D

Hade bääst!!!

Tack!!! :D

Antagligen snubblig för att han inte fått träna att gå i ojämn terräng. Min häst blev snubbling efter att jag "råkat" rida för mycket på bana/rak väg. Men så fort jag tog mig i kragen och red mer i skog och över kalhyggen så blev det bättre! :idea:

Vi rider på islandshästar, de ska klara av att gå i lite ojämnare terräng! Man ska inte vara rädd för att ha lite mer fart så fort terrängen inte är plan... :)

Min älskling är också av den lite snubbligare sorten. För en månads sedan gick han ner på knä i skritt och på plan mark! Han snubblar mer i skritt än i andra gångarter och klart mycket oftare när han går och "såsar". Jag försöker att därför att rida honom mer samlad och med lite action även i skritten, då fungerar det bättre. Och när vi rider i skog och mark lyfter han jätte bra på benen. :love:

Hej allihoppa!

Jag har övat på att gå i skog och mark, hoppat över bommar
och ridit henne med mera action. Och det har
gett resultat!! Hon snubblar inte alls lika mycket och hon lyffter mera på fötterna o tölten. Jag har oxå märkt att
när jag har mjukat upp henne ordentligt innan vi börjar att springa så snubblar hon defenitivt inte lika mycket.
Så tack för allting!!!

gå mycket på bommar i både framridningen och när du gör lite svårare saker.
Om du hoppar så kan du börja med ett hinder (inte så högt) sen kan du har lite galopp bommar i mitten och få kontroll på henne eller honom igen sen kan ni ta ett till hinder (lite högre):D
Det funkade jätte bra för mej och min häst..:banana:

Jag undrar hur ni brukar göra nu när det är så mörkt på kvällen och ni ska rida och padocken är upptagen.
Rider ni ut då eller?
Berätta eran situation! ^^

Kram

Japp XD
Antingen i skogen med pannlampa (dock ej sj då, det är Draumur allt för mesig för att våga :rofl:) eller längs med upplysta småvägar :)

Hej!!

Tidigare i tråden skrev ni om att hon kunde vara framtung
och det har nu lätt till tråkigheter......
Min lilla älskling har blivigt halt på grund av att hon
är så framtung (troligen)
Vi vet inte vad det är men om ni vill får ni väldigt gärna kolla till
den stråden jag startade på Hästvård som heter: hälta?
Jag är tacksam för många svar om det som står där.

Oh, det gjorde min häst för några år sedan. Han har jättefint steg och allt, vet precis vad han ska sätta fötterna men då kunde han bara snubbla rätt som det var. dock inte lika mycket när jag red honom som han gjorde när min mamma gjorde det.. men när vi tog av honom skorna så snubblar han ingenting(!)

samma sak med min andra som halkade stup i kvarten!

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
345
Senast: Sryoqwe
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
943
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Jag ligger efter med ett skolarbete som skulle varit inskickat förra veckan och nu håller jag på att bli underkänd eftersom jag...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: Lala99
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
514
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025