Snubblig shettis

Stargirl

Trådstartare
Vår dotter har en liten shettis. När hon red häromdagen så snubblade hästen så att den gick omkull riktigt ordentligt. Jag blev ju så klart jätterädd och tycker att hon helt plötsligt snubblar hela tiden. Hur jobbar man bort det? Hästen skadade inte sig och dottern blev inte jätteskrämd, men vill inte rida själv längre. Är det ngn som har ett tips? Jag är så rädd att hon ska snubbla igen bara hon travar.

Sv: Snubblig shettis

Det vara så att ponnyn är hovöm om den är oskodd, då kan dom bli snubbliga
Sedan bör man också utesluta så att det inte ligger en hälta i bakom,

Ja, hon här oskodd, hum hur får man reda på om hon är hovöm? Novis förälder....:o

synliga symtom kan vara: snubbliga, tar små trippiga steg (dom tar alltså inte ut steget ordentligt, utan flyttar vikten snabbt mellan hovarna)
drar mot dikeskanter och vill inte gå på vasst grus m.m.

man kan klämma på sulan och se om den sviktar . i bland sliter dom ner hovarna mer än dom växer.

Vi håller våran shettis skodd runt om, hon var varit skodd i 20 år, då hon både ridits och körts mycket (23 år ung är damen:love: )

Tillägg:
Prata med er hovslagare om eventuella beslag

Är hästen bättre på mjukare underlag?

Senast ändrad:

Åh tack för tipset, då ska jag kolla det. Får jag fråga dig en annan shettis fråga? Den här lilla fröken , sparkar och bockar så fort man försöker galoppera, antagligen för att det börjar bli jobbigt. Även direkt efter ett hinder börjar hon bocka. Det är helt omöjligt för min dotter att sitta kvar. Hur får man bort sådana busigheter? Ska man longera henne innan så att hon kommer igång eller vad är ditt tips...

Än en gång behöver man alltid ha i bakhuvudet att det kan ligga smärta bakom,

Är det bara en "busig/ouppfostrad" shettis så kan man prova att sätta ett snöre från sadel, via nackstycke (typ chambongfäste)till bettet. hindrar ponnyn från att dra ner huvudet för att bocka eller beta. tror det finns färdiga att köpa men vet inte var.eller vad dom kallas..kanske hööks

Tyvärr är många shettisar inte så välutbildade/uppfostrade, även om det finns många undantag (våran inräknad där ;) )

Ja, jag tror dessvärre att det är ouppfostrad hon är... Min dotter är bara fem år och har inte vikten eller tekniken att sätta emot. Men vi har även haft lite äldre tjejer som ridit henne, men de har åkt av allihopa. Vi har bara haft henne i ett halvår så det ger väl sig med tiden. Kanske kan vara bra att testa en sådan chambong liknande anordning när jag longerar henne till en början och se.
Vad gäller snubblingen så har du rätt, det blir bättre på mjukare underlag. Och när hon rider i paddocken med hårdare grus vill hon gärna gå bredvid spåret.

Då låter det som hon är hovöm, hoppas din hovis kan hjäpa er, finns många som inte vill sko shettisar. arbetsställning/lite hov att jobba med m.m.

Det är bara själva nackstycket från chambongen du anväder,snöret går från dom små metallringarna i sadeln (där man fäster ev brösta/martingal) via ringarna i nackstycket och sen till bettet.

Lycka till :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar