Snubblig häst .

B

Biscuit

Jag rider en travare och när vi travar så brukar han snubbla till ganska ofta, varför ? . Vi har precis bytt skor och klippt hans hovar ordentligt men han snubblar ibland ändå . Han burkar snubbla precis när man slutar trava och det kanske kan bero på att han är trött , eller ? . Tackar för hjälp ! :D

Sv: Snubblig häst .

hmm.. jag vet inte varför han snubblar..

Men för att försöka undvika snubblandet så kan du gå ut och rida i skogen (eller leda han för hand om han har dålig balans) så att han verkligen får se sig för, lyfta på fötterna. Gå över stockar och stenar, bäckar och annat. Låt han gå med huvudet nere vid marken och i hans egna takt. Han lär sig då se upp mer med vart han sätter fötterna och bygger samtidigt upp sin simultankapacitet lite mer.. :)

Om du inte har tillgång eller svårt att ta dig till sådan skog kan du ju alltid bygga upp med små, typ cavalettibommar i paddocken/ridhuset. Låt dom vara i olika höjder (fast låga givetvis) och på olika avstånd. Och inte bara rakt fram utan så att ni måste svänga och trixa lite. Det kommer hjälpa han med hans balans ;)

Förresten. det kan inte vara så att du ber han att sakta av såpass fort så att han liksom börjar skritta på en gång.. eller förstår du hur jag menar? Att det går så fort så han inte hinner med och då snubblar?

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Jag tränar en häst i dressyr som samtidigt går på travet. Han snubblar i princip alltid :)
Travbanor är släta och rider man ute är det mer kuperat och han har inte riktigt lärt sig lyfta på fötterna även då jag ridit honom i 4 år nu, Haha!
En tjock klump skumpadens på ryggen :D så blir det jobbigare då man kräver någonting i ridningen och han snubblar till här och där.
Rid över bommar och mycket i skog och kuperad mark! Kan hjälpa.

travare är vana att springa rakt fram på plant underlag, sen är det väldigt svårt för dem på rakt spår, för de är vana att ha en linje att följa,min trava alltid nästntill i dikeskanten när jag fick honom, för att han var tvungen att ha en linje o följa.

Rid eller gå ut i skogen med din häst och gå lite krokiga vägar och över lite stockar och liknande, att träna cavaletti är oxå bra för att få dom att lyfta på fötterna.
Nu när det har varit mkt snö och tråkigt väder här har vi mest ridit på platta vägar och då har jag märkt att mina pållar slarvar med fötterna.. ;) Så nu har jag satt igång med cavalettin igen.. :P

Tack för tipsen ; ) Ibland kan det vara så att jag ber honom sakta av snabbt. Och då brukar han snubbla till lite . Speciellt efter ett lång och jobbigt arbetspass : )

Att hästen snubblar mycket kan bero på att den inte ser så bra, eller att den har problem med benen. Finns nån sorts hälta som visar sig genom att hästen snubblar så gott som hela tiden, på bar mark.
Travhästar är ofta ana vid att gå på raka banor och kan därför snubbla på så gott som vad som helst. Då gäller det att träna över bommar, rötter, stenar, ja allt du kan hitta på. Ut i skogen och skritta och trava på småstigar! :)

Det kan vara kotledsinflammation, men det kan och mycket väl vara så att han inte har bra balans och dålig styrka.

Skulle kollat igenom hästen med vet. alternativt åkt till kliniken.

Vet en travare som nästan alltid snubblar i avsaktningar, då ryttaren tar en förhållning och när hästen börjar sakta av släpper hon allt stöd. När hon fortsätter driva in i avsaktningen och bibehåller stödet så snubblar han inte.

jag har en travare som också snubblade mycket ett tag, fast för mej började det ganska plötsligt efter ett mkt hårt träningspass.
Jag fick veta efter att ha haft ute ett par olika professionella människor att det va spänningar i bäckenområdet. Och fick rekommendationer att INTE klättra, men gärna över bommar och sånt så att hon fick använde just den delen, men inte anstränga den föe mycket.
Det kan också vara att hästen inte har så stark rygg, men då är det också bra att lyfta benen mycket. Det skadar iaf inte. ;)

Hur rider du? Övningar som gör att hon överanstränger den delen varje gång? Ta ut en massör om det inte hjälper att bara vandra i skog och mark och över bommar, det hjälpte mej under "rehabiliteringstiden"

Vet en travare som nästan alltid snubblar i avsaktningar, då ryttaren tar en förhållning och när hästen börjar sakta av släpper hon allt stöd. När hon fortsätter driva in i avsaktningen och bibehåller stödet så snubblar han inte.

precis så var min dam oxå!:idea:

Det kan bero på att sadeln ligger för långt fram och trycket på knät som sitter vid hästens "armhåla" eller vad jag ska kalla det.

Kan vara för att hästen inte har tillräckligt med muskler (rätt muskler), min häst var nämligen så, så min dressyr lärare föreslog att jag borde börja klätta regelbundet, och nu håller det skakta på att försvinna. :)

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 760
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 853
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 091
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar