aglaonema

Trådstartare
Kan jag rida min häst som snubblar mycket pga artros, veterinärerna menar att det går bra så länge hästen inte går omkull medan vissa andra säger att det är djurplågeri?! Vad är DIN åsikt?

Sv: snubblar

Jag är inte så insatt i vad artros är eller hur det påverkar hästen. Men finns det ngt att göra åt det så hästen inte snubblar så tycker jag självklart man ska göra det.
Det underlättare ju båda för hästen och för dig i ridningen, kan inte tänka mig att det är lätt att rida balanserat på en häst som snubblar hela tiden.

Artros betyder att ledbrosket i leden är lite förstört, hästen har ledvärk och nej det går inte att göra nånting åt det.

Min personliga åsikt är att om hästen har ont av det, du skriver
ledvärk, så kan man inte rida på den. Eftersom den snubblar
mycket så verkar det som om den känner av sina problem.
Att det är ok så länge som hästen inte går omkull, låter lite
suspekt i mina öron. Som sagt, min personliga åsikt.

Det här var nästan det dummaste jag har hört...
Hästen har konstaterat ont i sina kotleder, varför rider du den?
Vad väntar du på? Att den ska självläka eller?
Vad ska hästen uppvisa för symptom för att du ska tycka att den inte ska ridas egentligen?
Personlig åsikt, och jag blir upprörd.

har en med lindrig artros i framknäna.
Han snubblar oxå vilket inte alltid är så kul när man rider.

att man har artros betyder inte att hästen har ont hela tiden,men den kan få ont, bli halt beroende på hur du motionerar din häst.Snarare att de blir stela i lederna och behöver ordentlig uppvärmning före och efter motionspass.

Min häst får inte ridas på böjda spår dvs nöta ridvolt hela tiden han kan tränas i dressyr ca femton min typ en gång i veckan om han är ordentligt uppvärmd.Däremot att rida alla gångarter ut i naturen är inga problem.
han skall inte hoppa,men det är bra att köra honom då det inte belastar knäna med min tyngd .dvs han funkar fullt ut utom i ren dressyr och hoppning.

Han har inte varit halt på över ett år nu men stelheten märks bla genom snubblingar,detta har vi löst genom att sko med lättare skor med sula som verkar stötdämpande och han är oxå tåriktad i fram.prata med din hovslagare så kan ni säkert hitta en lösning.Min snubblar sällan numera.

Jag ger honom glucosamin som tillskott i fodret som hjälper till att smörja upp stela leder och du skall också vara noga med att hästen inte är överviktig för att inte lägga onödig tyngd på lederna.

Det är inget djurplågeri att motionera en häst med artros,det är bra att hålla lederna igång på hästens villkor man får vara lyhörd på hästens form och undvika det som är påfrestande för lederna.

Min häst rids/körs ca fem dagar i veckan i alla gångarter i ca en till två timmar /gång,han funkar aldeles utmärkt om han får hålla tempo på sina villkor.

Lycka till /k

Snubblar den hela tiden? Eller är det bara i början när den inte är uppvärmd?

Detta vet du kanske redan (ursäkta för tjat isf), men skriver det ändå:

Att rida hästen är väl inte schysst, men tänk på att det är viktigt att den får röra på sig regelbundet!! Gå promenader etc varje dag och ha på lösdrift om möjligt, så att hästen inte behöver stå stilla under natten. Artroshästar brukar ha problem när de inte är uppvärmda, sen blir det bättre när de kommit igång (vilket tar mkt längre tid än för icke-artroshästar).

Även om man inte kan bota artros har jag hört att man kan lindra besvären genom fodertillsatser. Tex musselextrakt för att återbilda led (används även på människor med reumatism), djävulsklo för att dämpa inflammation etc.

Sen är väl inte denna årstiden den roligaste för artroshästar...

Glucosamin och nyponpulver. Mina gamlingar uppvisar en väldigt skillnad i rörelser när de får det.

Många på bukefalos har en artroshäst som dom rider i skogen och när jag frågar om jag kan rida min häst med lindrig artros får jag till svar att jag är dum i huvudet, alltså jag förstår inte detta.:crazy: Hovslagaren skodde henne med tunnare skor och tårikade och hon började snubbla mindre men då tyckte jag hon blev stel istället, konstigt.

Jag har inte sagt att du är dum i huvudet om det var mitt inlägg du syftar på, däremot tycker jag din fråga är dum.

Du har inte sagt lindrig artros.
Det står att hästen har artros i sina kotleder och snubblar kraftigt till följd av detta.
Det låter inte särskilt lindrigt i mina öron.

Varför inte rida på en frisk häst istället?

Jag använder regelbundet back on track, hon får glukosamin, går just nu på finadyne några dagar och har även beställt djävulsklo men vet inte om jag kanske borde sko henne som vanligt eftersom hon blev så konstigt stel då skoningen blev ändrad. Vågar inte riktigt rida just nu, har skrittat lite bara, brukar även tömköra. Hoppas bara att finadyne hjälper och att jag kan börja rida lite mer efter att hon blivit omskodd om hon inte känns lika stel då.

Jag har inte sagt att du är dum i huvudet om det var mitt inlägg du syftar på, däremot tycker jag din fråga är dum.

Du har inte sagt lindrig artros.
Det står att hästen har artros i sina kotleder och snubblar kraftigt till följd av detta.
Det låter inte särskilt lindrigt i mina öron.

Varför inte rida på en frisk häst istället?

Det står ingenstans att den snubblar kraftigt, det står att den snubblar mycket=ofta. Du behöver ju inte svara om du måste vara elak.

Jag använder regelbundet back on track, hon får glukosamin, går just nu på finadyne några dagar och har även beställt djävulsklo men vet inte om jag kanske borde sko henne som vanligt eftersom hon blev så konstigt stel då skoningen blev ändrad. Vågar inte riktigt rida just nu, har skrittat lite bara, brukar även tömköra. Hoppas bara att finadyne hjälper och att jag kan börja rida lite mer efter att hon blivit omskodd om hon inte känns lika stel då.

Vem är det som är elak här?

Du beskriver hur du ger din häst Finadyne och planerar att ge djävulsklo, två smärtstillande preparat, och hoppas att kunna rida mer på din häst som uppvisar problem och har en diagnostiserad artrit.
Ledsen om det inte passar dig att jag inte tycker att du ska rida din häst.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 022
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 814
Senast: Willys
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka