vad tråkigt att höra!
joo jag rekomenderar att du först far till en klinik! om de ser dåligt ut lyssna på dom som är på kliniken! om de ser bra ut tycker jag att du bara kör dressy och lite brant sluttning en liten stund i veckan så tränar han nästan alla muskler! andra dagar i veckan kan du köra att han går på framåt och han vill framåt, låt han ALDRIG gå som en säck (sekigt)! så vet han att han får de och då får han inte fart som han behöver så han tar för korta steg! då snubblar han och då blir de så som du säger!
HOPPTRÄNING
här har jag ett tränings tips på ridbanan/manegen:
uppvärminingen: skritta i ca. 10min, sedanarbetstrav ca. 15min, skritta några minuter, trava fram han på snabb trav, fatta höger galopp (hästen har lättare att börja i höger!) i ca. 5min, arbetstrav i ca. 5min, skritta ca. 5min.
träningen: be någon ta fram några bommar och skritta över några gånger
trava sedan i arbetstrav över några gånger
sedan kan ni börja med att ha en bomm han kan galoppera över några gånger (detta kan ta upp till 20min-30min)
ta sedan något skutt på kryss/saxen på ca. 30cm i mitten och låt hoppa några gånger i trav först! om han känns bra så sluta passet med en arbetstrav på fyrkants spåret och skritta till han är lugn (inte skritta för sekigt bara!!) om han känns lite osäker skritta över några gånger och sedan ger ni er för dagen!
när han känns säker i både skritt och trav kan ni ta bara något skutt på ett kryss hinder i galopp!
avsluta passet lugnt och hästen FÅR INTE andas hastigt!!!
en bana hästar ÄLSKAR!: på en gång sida sätter man ut 2 bommar & 2 hinder.
1. lägg ut 1 bomm innan ett hinder (med hästens trav längd!) och sätt sedan ett kryss hinder på ca. 40cm högt.
2. hästen ska ha 5 galopp språng mellan hindren (mäta hästens galopp språng!) och sätt sedan ett räcke efter 5 galopp språng och sedan bommen på andra sidan hindret!
längd sidan:
g=galoppsprång l=räcket x= krysset b=bomm
detta är ungefär såhär de ser ut:
gggggggggggggggbxggggglbggggg
¨^^^ är långsidan! man hoppar först på b x och sedan l x
hoppas jag har hjälpt dig lite grann