Snubblande häst

Sv: Snubblande häst

har haft min travare i 1.5 år, han snubblar han med... Hade equiterapeuten ute i stallet så sent som idag, och hon hittade ingenting, däremot sa hon att han var finare än någonsin, och hon har behandlat honom i 5 år, när de andra ägarna hade honom också...

Självklart ska man kolla upp det om man är orolig, men man behöver ju inte måla fan på väggen... ;)
Alla ET är inte bra heller.
Har hon behandlat hästen i 5år fastän den är helt frisk menar du?:angel:
Hur ser din häst ut i hovarna,långa tår?
Det är inte normalt att en häst är snubblig så enkelt är det.
Är hästen enbart snubblig under ryttare så är det ju misstänkt stora problem med sadeln, eller ryttaren som kanske inte rider hästen i balans?
Allt för många nonchalerar hästarnas tydliga signaler och symtom på att nåt är fel,betydligt vanligare tyvärr än att folk målar fan på väggen!;)
Så kom inte och säg att hästar som snubblar är ok!Bullshit!:cool:

Själv har jag en skitduktig ET,men hon har inte alltid rätt heller:angel:,min känsla på att nåt är fel har aldrig varit fel,därför skall man inte lägga allt ansvar på nån annans diagnos,känns det som hästen har nåt fel,hitta en kunnig person som är känslig nog att hitta grundproblemet.;)
Om nån fattar vad jag menar,suck.
För hästar ljuger ALDRIG.
mvh Lilla Skutt

Jag förstår vad du menar, men det betyder ju inte att jag behöver hålla med dig bara för det... ?

Hon har inte behandlat honom i fem år, kollat honom med jämna mellanrum för han har haft problem med sina bakben. Jag har inte lagt någon ansvar på min ets diagnos, men eftersom jag inte känner att det är något fel på min häst, och precis fick uppbackning på det av min et så känns allting bra för mig.

han har alldeles utmärkta hovar också, tackar som frågar.. ;)
hästen snubblar även när jag leder den eftersom han är fullt upptagen med att hålla koll på omgivningarna. han snubblar enbart när jag rider i skritt, aldrig i trav.

Hästen kanske helt enkelt inte har något balans/motorik. Hästar som går på samma underlag hela tiden (platt och mjukt) kan givetvis inte gå på annat än det underlaget utan problem. Hästen blir inte bättre än vad den tränas. Misstänker man att det ändå är något fel på hästen så ska man givetvis låta den undersökas.

Jag har inte åkt till klinik och röntgat honom under tiden jag haft honom, men han är ordentligt kollad innan dess.

Innan dess är ganska länge sen. Kanske dax att försöka på nytt?
Iom att hästen trots allt - vad jag förstått - inte blivit bättre på 1,5 år så tvivlar jag på att hästen är helt ren.

:bow:

Det är synd att många hästar måste hinna bli slaktfärdiga innan folk tar sig i kragen och kollar upp var problemet ligger. :(

liknande har jag råkat utför, pållen va väldigt snubblig och "tappade" benen, detta visade sig att han hade 2 låsningar i länden, och var väldigt ömfotad (han gick barfota bak efter att slitit sönder hovväggen vid en tappsko) så tog ut equiterapeft & vetrerinär och lät han vila i någon vecka tills han fick skor runt om, där efter har han inte varit lika snubblig, han inte bästa koll på sin kropp i vanliga fall heller :p

Senast ändrad:

Mitt ena sto, en travare har också väldigt platta hovar, tappar hon en sko blir hon halt inom ett par timmar, så hon måste alltid vara skodd. Har haft problem med att hon varit "snubblig" också. Bytte hovslagare för ett år sedan, till en betydligt seriösare och kunnigare.
Hon har fått en helt ny form på hovarna och det börjar bli bra balans.
Visst snubblas det fortfarande lite grann då hästen inte är sådär jättesmidig, men vilken skillnad ändå. Att fixa bra hovar tar tid och kräver en verkligt bra hovslagare. Så om jag vore du skulle jag verkligen satsa på att hitta en bra hovslagare. Utan hovar ingen häst!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
565
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej, jag skriver på ett anonymt nick eftersom jag inte vill att hästägaren eller någon annan ska bli inblandade eller känna igen...
Svar
8
· Visningar
2 351
Senast: Nielaa
·
Hästhantering Vet inte om det hör till hästvård eller hantering egentligen.. Pratade med hovis häromdagen om ponnyns mentala status. Vi har haft...
2
Svar
30
· Visningar
3 884
Senast: skuggi
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka