Snubblande häst

Sv: Snubblande häst

Manga svarar hela tiden som ett rutin svar ak till klininken..

Men i ditt fall haller jag mycket riktigt med dom, din hast later som han ar riktigt dalig.

Sen sa vill jag bara saga glomm allt om barfota och tank enbart vad som ar bast for din hast, platfot ar inte bra, men det blir inte battre for att han ar barfota. Och nar du hittar digen hovslagare ta inte den forsta basta, hitta en riktigt duktig hovslagare, el sko hasten pa kliniken ett litet tag tills hans hovar ar balanserade.

Ju mer du lar dig om balancerade hovar ju mer forstar du hur viktig en god hovslagare ar. Ett litet ex, jag jobbar i kina och i kina finns det ingenting for hastar sa stallet anstallde en engelsk hovslagare eftersom de lokala hovslagarna bara fuckade upp hastarna.

Huvslagaren kommer och har inte ratt verktyg eller skor, och hastarna fick lida och han gjorde ett ruttet jobb, halften av hastarna var halta, jag skojar inte. Sen sa fick han sina verktyg och skor (de satt fast i tullen LANGE) men han gjorde fortfarande ett ruttet jobb mera hastar vart halta.

Sen sa lammnade han oss, antagligen for att han visste att han inte skulle stanna i alla fall.

Sen kommer var raddning en duktig hovslagare, som med en skoning har gjort alla hovhalta hastar inte halta langre, aven ifall det kommer ta ett bra tag innan deras hovar blir balancerade.

Vi har bara en stackars hast som vantar pa att bli bra, hovbolder och fruktansvart sensitiv i tassarna,, men men det blir sakta battre.

sa hoppas att min lilla historia far dig att forsta hur viktig god hovard ar och balancerade hovar.

Snea och obalanserade tassar far hasten att sla sig, dra av sig skorna, ha for sma framsteg, for langa baksteg osv, osv osv

Det klart han ska kollas upp. Men han har inga ytliga tecken. Men ja tror isf de sitter i frambenen och någon låsning till bakbenen.

jag tror din häst är fullt frisk! Eller vad menar ni alla som skriver åk till kliniken? SHIT HÄSTEN SNUBBLAR RING VETERINÄREN?? Jag tror han INTE är sjuk! Han komemr direkt från travet och har dragit en sulky efer sig hela sitt liv KONSTIGT att han då snubblar när han helt plötsligt får skritta på ojämn mark? Om en ridhäst spändes framför en sulky skulle ju den hästen få fnatt men det betyder inte att den är sjuk utan att den är OVAN! Jag kollade upp min häst som var fullt frisk! Tvåtusen kroner rakt i sjön alltså...Men iallafall hästen är en travare som bara är ovan, det blir bättre om några månader..:)

Jag är inte ute efter påhopp om ni tror det jag bara förklarar att hästen är fullt normal:)

TS häst har inte varit på banan på ett år. Eftersom det inte blivit skillnad och eftersom TS tydligt har problem med snubblande, så är det för mig en självklarhet att gå igenom hästen. Uppmärksamma att vi även är många som rekommenderar TS att tänka till ang hovar, utrustning och träning. Vi är även en del som rekommenderar vila.
Så det är inte bara en massa stoj om veterinär.

Vad är det för fel att kolla upp misstanke? Anser du att bilprovningens jobb är arbete rakt ner i sjön?
Varför jag råder TS att kolla upp hästen är för att utesluta inflammationer och annat, som bara veterinären kan se/ta reda på.
Du har inte ens sett hästen, så hur kan du veta att hästen är frisk?

Jag vet inte att den är frisk men det jag menar är att alla gör så stor sak om det som om den höll på att dö..Klart man kan checka så den inte har ont och sådär men jag tror den e fullt frisk!
Jag vet många som har liknande problem med hästar som snubblar för dom kommer direkt från travet (Jag sysslar med sånt) så då antar jag att den är frisk.

Det klart han ska kollas upp. Men han har inga ytliga tecken. Men ja tror isf de sitter i frambenen och någon låsning till bakbenen.

Du kan inte se ytligt om en häst har tex, kotledsinflamation, borrelia, pålagringar mm, listan kan göras lång. Det som syns på ytan och är så rejält så hästen snubblar och trillar omkull kräver oftast akutvård. Det måste kännas skönt att åka in till kliniken och få hästen undersökt! Även om det visar sig att det inte är något fel på honom tycker jag att pengarna är väl investerade i hästen. Då kan du med gott samvete bygga och träna hästen och veta att han INTE har ont någonstans!

Jag vet inte att den är frisk men det jag menar är att alla gör så stor sak om det som om den höll på att dö..Klart man kan checka så den inte har ont och sådär men jag tror den e fullt frisk!
Jag vet många som har liknande problem med hästar som snubblar för dom kommer direkt från travet (Jag sysslar med sånt) så då antar jag att den är frisk.

Det är nog bara du som tolkar in att folk skulle vara så "hysteriska". Jag har då inte läst nåt sånt.

Jag har också erfarenhet av travare, så jag vet att de behöver rätt mycket vila och rätt livsmiljö för att kunna orka bära ryttare.

Jaha,,, så du sysslar med sånt???

Då ska jag bara lära dig en "liten" sak! Ingen frisk häst "kommer från travet" för skulle den vara frisk så skulle den fortsätta tävla på travet och inte säljas för en billig peng som ridhäst.

Vad är problemet???? Anser du att en kontoll på en klinik där man får vetskap om hästens hälsotillstånd är sämre än den kunskap man själv har genom att tro?

Vad du tror behöver inte nödvändigtvis betyda att det är så,, jag uppfattar dig som att du tror lite för mkt.

Det är i alla fall vad jag tror.

FRISKA HÄSTAR KOMMER VISST FRÅN TRAVET!
Det finns hästar som bara inet är lika bra som andra som tas bort från travet för ingen orkar lägga pengar på dom!

Det där är rent skitsnack! Det har aldrig slagit dig att av alla travhästar som tränas och tävlas kanske det finns ett gäng som helt enkelt inte har mentaliteten eller kapaciteten för att duga på banan? Själv gav jag upp med en utredd och friskförklarad häst i vintras helt enkelt för att hon inte hade varken skalle eller fysik för att bli en bra travhäst.
Jfr med ridhästar, alla är inte svårklasshästar men det betyder väl inte att de för den skull inte är friska???

Sen finns det gott om travare som inte håller men uttalandet att alla travare som tas av banan är halta bevisar bara att du inte har koll!

Jag håller med er om att det kommer många fina friska hästar från travet, men de är inte tränade för att bara ridas, vilket gör att de behöver vila och omställningsmöjlighet.

Sen vet jag inte hur ni andra resonnerar, men jag veterinärbesiktar alla hästar, oavsett prisklass, så att jag vid köp vet vad jag får hem.

Men snälla människa. Åtgärda dessa problem FÖRST innan du ens tänker tanken på att sätta dig på hästen igen:

1. Åk till klinik (Jag antar att du redan har bokat tid)
2. Om hästen är frisk - ta på skorna och avvakta några veckor innan du rider.
3. Om det inte blir bättre av skor, el om hästen är frisk kontakta kiropraktor/equiterapeut.
4. Ta hjälp av en tränare så du vet hur du ska rida hästen balanserat.

En frisk häst snubblar inte massor - oavsett om det är en fd travhäst eller inte. Speciellt inte en som varit riden sen den var 3 (eller i 3 år?).

Men viktigast av allt i nuläget: RID INTE PÅ HÄSTEN!

Btw: En häst får inte liggsår för att den är mager (om den inte går ute dygnet runt och väljer att lägga sig på berg :p )
Isåfall måste den vara hemskt mager, och då bör du ju inte rida den pga det.

Senast ändrad:

jag tror din häst är fullt frisk! Eller vad menar ni alla som skriver åk till kliniken? SHIT HÄSTEN SNUBBLAR RING VETERINÄREN?? Jag tror han INTE är sjuk! Han komemr direkt från travet och har dragit en sulky efer sig hela sitt liv KONSTIGT att han då snubblar när han helt plötsligt får skritta på ojämn mark? Om en ridhäst spändes framför en sulky skulle ju den hästen få fnatt men det betyder inte att den är sjuk utan att den är OVAN! Jag kollade upp min häst som var fullt frisk! Tvåtusen kroner rakt i sjön alltså...Men iallafall hästen är en travare som bara är ovan, det blir bättre om några månader..:)

Jag är inte ute efter påhopp om ni tror det jag bara förklarar att hästen är fullt normal:)

Fullt normal? :eek:
En häst som snubblar jämt är inte frisk! punkt slut!
Åtminstonde inte (som jag redan nämnt) om den är riden i 3-4 år.
TS har dessutom haft han i ett år, och då vore det ju något väldigt fel om häsetn inte har vant sig än.

Om du kallar veterinärbesök att kasta pengar i sjön så kanske du borde tänka efter lite.

hejsan
har haft många travhästar som jag ridit på och aldrig varit med om nån som snubblat så värst mycket, även fast dom varit under travträning å gått på travet. har en egen häst nu, (haft i 2 år) hon är en fjording, hon var däremot en riktig snubbelfia. det visade sig när veterinären kollade på henne att hon hadde karpalledsinflammation, in på klinik, röntga och behandla osv. har även efter hovledsinflammation på henne haft ringsko med sula som funka superduper. (nej min häst var inte i gott skick när jag köpte henne, å det har varit en del jobb, men nu när hon är frisk så har det verkligen varit värt det)

alltså så tycker jag precis som många andra i dennna tråd att det är nått fel när en häst snubblar så mycket som du säger. till kliniken ska vara det första du gör. sen för att kanske underlätta för din häst så kan en tåriktad sko och väldigt kort verkad tå vara bra för rörelsemönstret.

Visst håller jag med om det många säger här inne om att kolla upp din häst för att så att där inte är något fel på den. Men jag tycker också du (och ni andra) bör läsa en artikel av Marutsa Hansson om Alternativ användning av travhästar. Där han skriver bland annat:

Vid omskolningen av en travare måste hästen lära sig att balansera sig själv, utan att stödja sig på bettet som den är van vid från travtävlingarna, och samtidigt kunna bära en ryttare på ryggen. För att detta ska vara möjligt måste travhästen bygga upp nya muskler som bl a hjälper den att föra bakbenen längre in under kroppen och flytta vikt från framdelen till bakdelen. Grundläggande dressyrträning hjälper till att åstadkomma detta. Omskolningen är ett tidskrävande arbete, men den är nödvändig för att få en ridbar och säker häst.

Hela artiklen hittar du på http://www.travsport.se eller som direkt länk: http://www.travsport.se/appImage/Alternativ_hastar.pdf

Lycka till med din häst!

Hej,
jag har en 6 årig valack som hela livet dragits med fysik problem. Har regelbundet massör/equiterapeut på honom & vet. kontakt.
Han har konstaterat karpaltunnelsyndrom.som behandlas efter behov. Han är snubblig när man rider i skritt men inte i trav, snubblar inte alls i körning. Men sen är han en sån typ att kunde han vissla när han går å glor på naturen så skulle han..:angel::D så okoncentrerad i skritten under sadel.

När jag köpte mitt nu 22-åriga fullblod som treåring var han otroligt snubblig ute i skogsterräng.Han var tränad på bana och hade aldrig gått i skogsterräng.Men inte höll denna snubblighet i sig ett år inte.Rider man mycket i skogen så lär de sig var de ska sätta fötterna.
Kolla upp din häst och sätt skor på.

har haft min travare i 1.5 år, han snubblar han med... Hade equiterapeuten ute i stallet så sent som idag, och hon hittade ingenting, däremot sa hon att han var finare än någonsin, och hon har behandlat honom i 5 år, när de andra ägarna hade honom också...

Självklart ska man kolla upp det om man är orolig, men man behöver ju inte måla fan på väggen... ;)

Men equiterapeut & rönkten är inte redigt samma sak.
Men jag utgår från att även Din häst är rönktad o kollad på klinik.

Jag har inte åkt till klinik och röntgat honom under tiden jag haft honom, men han är ordentligt kollad innan dess.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
564
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej, jag skriver på ett anonymt nick eftersom jag inte vill att hästägaren eller någon annan ska bli inblandade eller känna igen...
Svar
8
· Visningar
2 351
Senast: Nielaa
·
Hästhantering Vet inte om det hör till hästvård eller hantering egentligen.. Pratade med hovis häromdagen om ponnyns mentala status. Vi har haft...
2
Svar
30
· Visningar
3 884
Senast: skuggi
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka