Snubblande häst

Sv: Snubblande häst

:bump:Hej jag har bara läst ditt inläg.mitt varmblodsto snubblade myck när hon var skod.gick hon barfota så gick hon bätre.men tar han korta steg så kolla sadel o rygg,M.V.H.chik

Hallo nu harjag läst lite mer.om man tar av skorna så bör man bara rida på "gräs".chik

Han har inga tecken på dåliga ben, han har kraftig benstomme och har aldrig haft bölder eller liknande. Inga r eller så heller.

Jag anpassar ridningen efter gräsunderlag och visst går det bättre men ändå inte så bra som det borde tycker jag. Sand underlag är väldigt jobbigt för honom (ex på ridbanor).

Det är en stor varmblodig travare ca170-175. Som tävlades precis innan jag fick honom på travet.

Men det största problem med skorna att han trampade av dem.
Det finns en sko som heter flapp. Den fungerar bra om hästen tar av sig skorna. Det är en helsula som slås på med en tåsko. Den sömmas alltså bara med några söm framme i tån sen ligger själva sulan fri bak i trakten. Så när hästen trampar på skon böjs den bara. Den gör även susen för din ömfotade häst.
Det finns säkert info om skon på nätet.
gulan

Han har inga tecken på dåliga ben, han har kraftig benstomme och har aldrig haft bölder eller liknande. Inga r eller så heller.

Hur ser man dåliga ben utan röntgen ? Du måste ju kolla upp honom. Det är ju som tex en häst med kotledsinflammation. Dom behöver ju inte vara halt alls för att ha det, utan kan lika gärna börja ta tex fel galopp. Oftast märker man inte av sådant OM man inte är mycket uppmärksam.

Din häst snubblar...jamen borde du inte ta detta på allvar då och kolla upp honom ?

Jaha, men det var ju bra att han inte hade det. Men tycker inte du det är jobbigt med snubblandet?

Hej hej!

Även jag har en travare som är fruktansvärt snubblig... Har gått omkull i skritt på långa tyglar och liknande.

Han går däremot kort med sina bakben pga en gammal skada.

Det jag däremot märkt är att han aldrig snubblar när man t.ex. travar lite fortfare under en ridtur. Där är han stabil som bara fasen =)

Läste någonstans att man kan göra hästen mer medveten om sin kropp genom att man använder sig av olika beröringsövningar och bara stryker hästen över hela kroppen.

Tror även det kan lösas genom att rida över bommar osv om det nu itne skulle vara något "fel" på honom /Johanna

Jag tycker det verkar som de flesta travhästar som rids är mer eller mindre snubbliga i just ridningen. Det kan ju vara så att de helt enkelt har för kass balans när dom rids för egentligen är dom ju mest vana vid att dra en sulky och med lite mer speed, och därav har dom bättre balans. Men som sagt kolla upp honom först. finns det inga fel såut och rid i skog och mark så han får träna å lyfta benen och lära sig känna var han har sig själv.Travhästar går ju oftast på relativt platt mark hela tiden så han kanske bara tar för givet att det bara e ¨åsätta ner fötterna varsomhelst..? bara en fundering..

Jag tror faktiskt du har en poäng där... =) Min travare är ju dessutom rätt "nipprig" av sig, så han har ju koll på allt annat än där han sätter fötterna. Men det är ju det temperamentet han ska ha...

Jag har oxå ett vbl som snubblade mkt förut.
Tycker du ska köra honom till en klinik för en undersökning först och hittar dom sen inget fel på "han" så prova att rida mkt i skogen.
Inte på några vägar utan bara rakt ut i skogen ( inte så det blir farligt ) ... började leda mitt vbl i skogen så hon fick lära sig att hålla koll på hovarna utan mig på ryggen och sen red jag.
Nu fungerar det jättebra !!! Hon snubblar lite i bland men inte alls som förut.
Lycka till Mvh Jenny

Jag anpassar ridningen efter gräsunderlag och visst går det bättre men ändå inte så bra som det borde tycker jag. Sand underlag är väldigt jobbigt för honom (ex på ridbanor).

Din häst visar många tecken på att inte må bra och verkar uppenbart ha ont!:eek::mad:
Jag skulle aldrig rida på en häst med dessa symtom utan snabbt ta reda på varför hästen mår dåligt!
Ta hästen till kunnig veterinär och hovslagare och hjälp hästkraken!

Gör din häst en tjänst och skaffa kunnig hjälp.NU!

Se till o få hästen skodd, låter ju vansinnigt att ha en plattfotad häst barfota o dessutom rida den. Inte konstigt den är hovöm o tar korta steg o även snubblar.

Han tog lika korta steg med skor=/

Hade du sulor då ?

*lägger till*

Var han rätt skodd och rätt musklad då för att bära en ryttare?

Jag har rätt mycket erfarenhet av hästar som snubblar och ett av mina råd, kanske det viktigaste, är fortfarande att inte rida hästen förräns han är bra! Förstår inte varför man vill belasta nå som tydligt visar att saker och ting inte funkar!

Om vi nu säger att han faktiskt är bra i kroppen (dvs att ALLA leder, senor, muskler mm samt magen och hjärnan mår bra) och att detta nu skulle råka vara ett sånt fall som många kallar för "konsekvenser-från-travet" så kan du ju tydligt ändå inte rida honom, om han snubblar! :eek:
Om han dessutom kom från banan och körträningen för ett år sen, så har han definitivt inte fått ordning på kroppen! Vilket han ju tydligt visar genom att snubbla. Att han dessutom är plattfotad gör att jag undrar om du ens förstår vad det innebär för honom.

Du gör ju som du själv bedömmer bäst, men jag hoppas att du tar ditt förnuft till fånga och tänker efter här nu. Sätt dig i hans situation.

Lycka till.

Alltså det är myucket bättre nu än om man gämför från början:) Han snubblar i princip aldrig nuför tiden men han trampar sig själv på hälarna i skritten ibland:S Men han trampar iallafall inte av sig skorna:) Men träna över bommar med honom och rid ut i skogen mkt så löser det sig nog:)!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
565
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej, jag skriver på ett anonymt nick eftersom jag inte vill att hästägaren eller någon annan ska bli inblandade eller känna igen...
Svar
8
· Visningar
2 351
Senast: Nielaa
·
Hästhantering Vet inte om det hör till hästvård eller hantering egentligen.. Pratade med hovis häromdagen om ponnyns mentala status. Vi har haft...
2
Svar
30
· Visningar
3 884
Senast: skuggi
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka