Snubblande häst

H

Hallonboll

Någon med samma problem?!
Jag har en varmblodskille som fyllt sju han tar väldigt korta steg med frambenen, men desto större med bakbenen. Vi har typ fallit ihop ett antal gånger. Han har dåligt med muskler skulle jag nog kalla det hans rumpa vägrar lägga på sig och det har medfört små liggsår. Han har ganska plata korta, stora hovar och lyfter inte frambenen.

Vissa säger att de kan vara en sjukdom, andra att han har muskelfel, fel på hovarna. Men ingen kan säga exakt och det kan inte vara normalt att falla ihop sådär. Han kan snubbla till på minsta ojämnhet, på rötter efter ett litet 50cm hinder (som är på en vanlighoppbana.:('

Någon som vart med om liknande. Har knappt haft honom ett år, och när ja fick honom så kom han direkt från travet.

Sv: Snubblande häst

Det kan vara så att han sitter fast i ryggen eller bogarna, han kan ha ont i bakkärran som göra att han belastar framdelen osv...

Det bästa är att ta ut kiropraktor eller en ordentlig hästvet och göra en utredning.

Jag skulle ha börjat med att åka med hästen till klinik för en ordentlig utredning.
Det vetrinärer har åstadkommit i form av diagnos här hemma på gårdsplan är inget att hurra för...

Sen hade jag tagit ut en equitterapeut som behandlat hästen för att lossa på spänningar och snedheter.

/Linnea

Tack för svaren, vi ska in på kliniken nu snart. De är väligt flummig eftersom ingen verkat kunna hitta det rätta svaret på honom.:crazy:

Han går barfota, vi tog av skorna, de tog lång tid innan hovarna blev återställda. Men han fungerar ändå bra utan, bättre tycker jag. Han har alltid haft pltathov även med skor.

Han går barfota, vi tog av skorna, de tog lång tid innan hovarna blev återställda. Men han fungerar ändå bra utan, bättre tycker jag. Han har alltid haft pltathov även med skor.

Jag tyckte du skrev redan i t.s. att han snubblade och t.o.m. vid ett flertal ggr ramlat ihop. Musklar sig gör den tydligen inte heller verkar det som???

Ändå skriver du att den tydligen fungerar bättre utan skor..

Jag kan inte hjälpa dig med ngt mer svar än prova att sko den fysiologist i statisk o dynamisk balans, balansera upp hovarna och bygg upp symetri i dom, skapa en snabb överrullning fram och ge ökat understöd i trakten bak. Då tror jag det hela löser sig tillsammans med ett klinik besök.

Lycka till.

Då föreslår jag att hästen omedelbums får ett par skor på sig. Det är konstigt att en hästägare först säger:
han tar väldigt korta steg med frambenen
men desto större med bakbenen
.
Han har dåligt med muskler skulle jag nog kalla det hans rumpa vägrar lägga på sig och det har medfört små liggsår.
(ja.....har man ont i fötterna är det omöjligt att kunna gå och springa normalt och hela hästen spänner sig....då är det inte lätt att bygga muskler)
och lyfter inte frambenen
.
Han kan snubbla till på minsta ojämnhet,
på rötter efter ett litet 50cm hinder
Ja är en häst rejält ömfotad så reagerar de PRECIS som du beskrivit din häst.
Det är grymmt att låta denna häst gå barfota.
Sen skriver du:
Men han fungerar ändå bra utan, bättre tycker jag.
Jaha..varför skriver du här då? Och berättar att din häst går illa och är snubblig?
Han har alltid haft pltathov även med skor.
Har du någonsin hört en plattfot som helt plötsligt inte är det längre? Det är medfött och kommer alltid att finnas där oavsett med eller utan skor. Det man som hästägare ska tänka på är att har en kunnig och kompetent hovslagare. Men det har väl du. Ingen här på Buke har väl en dålig och inkompetent hovslagare. (det gäller att vara rätt kunnig själv för att avgöra om hovis är kunnig eller ej -tyvärr)
Slå på ett skor genast!!!!!(på alla 4)
gulan

Jaha, vad är det för häst då?
Han har bra hovar, men är snubblig. Hoppas på att röntgen kommer ge resultat. Jag ska prata med min hovslagare=)

Men det största problem med skorna att han trampade av dem.
Han är en väldigt lång häst på alla sätt.

Han snubblar och har fallit ihop men går utan skor. Men han snubblar mer när han är trött.

En ORDENTLIG utredning på klinik, hjälp av massör eller liknande att mjuka upp stelheter, absolut ingen ridning förrän han har tillräckligt med muskler och hovar att bära mer än sig själv och mer protein i fodret.
Första tiden i hagen och bara vila, slappna av och ta det lugnt.
Sen gå med honom för hand i skog och mark så att han får lyfta på benen och tänka till. Hjälp honom att bygga nya runda fina muskler. Lär dig att tömköra och börja med det lite smått.
Sen, när han har stärkt sig, lyfter på benen och du har med hjälp av veterinär uteslutit sjukdom eller dyl, så kan du rida honom igen. Men det kommer ta tid.

Annars kan det sluta riktigt illa. Och i a f jag anser det dumt att riskera det om man vet om det.

Kan ju vara borrelia (stavas det så)

Vi hade en häst i stallet som började snubbla och det visade sej att det var där felet satt.

:crazy:

Om han skulle va så illa ute varför höll dom honom på travet så länge. Ägarna startade honom senast slutet på förra året men sa bara att han tappat gnistan för trvet. Han är inriden sedan 3år.

Hur lång tid tog det innan den blev återställd efter borrelia?

Bra att du ska åka in på klinik. Snubbling brukar oftast vara tecken på knäproblem. Plattfotade hästar brukar klara gå utan skor väldigt dåligt. Dom känner minsta ojämnhet mycket mer än de med korrekta fötter. Har du inte haft stengallor eller hovbölder på honom ?

Ang slå i hop fötterna (fra/bak, bak/fram). Detta kan man korrigera med skoning. Dels genom att fördröja bakbenssteget (längre skänklar, tyngre skor) eller påskynda frambenen (tårikta). Vad har din hovslagare sagt och gjort när du hade skor på honom ?

Men som sagt...spekulera INTE så mycket innan du fått en diagnos på kliniken.

Är det en vbl travare?

Han kanske är stel och spänd i musklerna, är halt, finns 100 saker det kan vara. Är sadeln utprovad? Snubblar han lika mkt på tex grusväg som i skog? Lika mkt i traven?

Hoppas ni hittar nåt som är lätt att åtgärda på kliniken! Lycka till! :)

Jag har också en varmblods kille som har exakt samma problem:p
Han ser inte vad han sätter hovarna å går ibland PÅ(!) bommarna som rullar undan såklart:) Men han har ingen sjukdom de är uppkollat.
Han vet bara inte var han ska sätta fossingarna:)
Han kommer också nästan direkt från travet(monte) och i trav är det ju full fart men i ridning lär dom sig ju att lyfta för till exempel bommar=)
Öva cavaletti och varje gång du går över bommen trycker du i lätt med skänklarna så han fattar.Det funkar för mej iaf;)
Lycka till!!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
564
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej, jag skriver på ett anonymt nick eftersom jag inte vill att hästägaren eller någon annan ska bli inblandade eller känna igen...
Svar
8
· Visningar
2 351
Senast: Nielaa
·
Hästhantering Vet inte om det hör till hästvård eller hantering egentligen.. Pratade med hovis häromdagen om ponnyns mentala status. Vi har haft...
2
Svar
30
· Visningar
3 884
Senast: skuggi
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka