Snubbel, snubbel...

acj

Trådstartare
Har en åttaårig valack, ridtravare, som är väldigt snubblig, framför allt i skritten. Jag skulle behöva några goda råd om hur jag hjälper honom dels när han väl snubblar, dels för att förebygga snubblandet så mycket som möjligt i ridningen.

Det här är alltså en ren ridfråga, ingen hälsofråga. Han är under viss utredning och behandling men det är inte fråga om en häst som ska vila utan ska sakta bygga upp muskler och kondition och dessutom få massage för att behålla mjukheten. Så som sagt, snälla inga råd om att söka veterinär e dyl - redan fixat! Jag vill bara ha lite tips rent ridmässigt på hur jag bäst hjälper honom (och mig själv) till så behagliga, snubbelfria ridturer som möjligt. :bow:

Sv: Snubbel, snubbel...

Det som ridmässigt brukar gör skillnad för en snubblig häst är att se till att dom skrittar aktivt hela tiden och mycket i skog och mark där dom är tvungna att lyfta på benen.
Men se verkligen till att hästen är ordentligt genom kollad av både vet och ET, för det är väldigt ovanligt med hästar som snubblar utan att det är bakomliggande problem.

/Camilla

Kolla hur din häst är skodd, har han för långa tår? Det kan göra att dom blir snubbliga, skrittar han raskt & aktivt framåt, eller har han en tendens att gå o halvsova o därför snubblar, eller kanske går o tittar på annat intressantare nånstans långt bort i fjärran ;)
Annars borde du ju kunna fråga din E.T om tips och råd för sånt, en häst i mitt stall är lite lam med att lyfta fötter osv (under behandling av E.T)och hon har fått tipset att träna skrittbomar 5min innan ett ridpass och 5min efter ett ridpass i rehabiliteringssyfte och för att stärka bakpartiet och hjälpa honom lära sig lyfta på fötterna..

Japp min häst går i skog o mark dagligen ;)
Men jag antar att du menade TS :p

Måste göra ett tillägg, jag vet inte varför men jag förutsatte att hon gick med häst i skog o mark, felaktigt av mig, trodde det var där han snubblade, eller jaa överallt, fast alla ju inte som jag o rider i skog o mark förstås :o :p

Så jag håller med ovanstående talare, skog o mark gör under (om du inte redan går där) :bow:

Skog och mark gör UNDER! Fast när jag försökte med en travare resulterade det i att vi gick omkull två gr+ att jag trillade av typ 5 gr..

Så på alla hästar funkar det inte riktigt..:P

OK, så här är det... Jag har haft hästen ett par veckor och pga av flera omständigheter har jag inte kommit igång med honom än. (Han var oskodd när han kom, jag har varit sjuk mm.) Så nu är han nyskodd - inga långa tår. Han är undersökt av vet och ET precis innan jag fick honom och vi ska fortsätta utreda varför han är snubblig. Har lite kvar att gå igenom men vad som hittills kommit fram är att han varit öm i musklerna över korset men att inget annat allvarligt är fel och jag ska försiktigt rida igång honom för att han ska få starkare muskler, bättre kondis osv. Vi har turen att kunna rida väldigt varierat, inkluderat då alltså mycket i skog och mark. Detta med bommar finns också med i planeringen framöver. Men, vad jag egentligen ville ha fram men där jag bestämt var lite otydlig är att jag vill veta vad jag aktivt kan göra med mitt sätt att rida för att hjälpa honom. Självklart sitta ordentligt och få honom att använda bakdelen, men annars då? Vad kan jag mer göra? Han är väldigt mjuk i munnen och det är jag naturligtvis rädd om men en kompis tyckte att det bästa jag kunde göra om han snubblade var att med händerna (dvs tyglar, bett osv) hjälpa honom upp om ni förstår hur jag menar. En annan tyckte att jag skulle vara så passiv som möjligt med händerna och bara använda sitsen för att då ge honom chansen att klara sig kvar på benen. Hoppas jag är lite tydligare nu och att ni har fler tips till mig.

mm har själv funderat lite på detta,då en kompis påstod att man skulle som du sa"hjälpa hästen upp" men jag själv är inte lika övertygad...
jag tror nått ått det hållet att : hästar som snubblar tex i skogen får hjälp av att man rider på lite längre tyglar så att dom kan sänka huvudet och se fötterna bättre och där med se vart dom sätter ner hovarna...eller va tror ni andra?

Jag rider en 5-årig varmblodstravare (testad på bana men ostartad), som också snubblar väldigt mycket i just skritten. Vi rider i skogen dagligen och han snubblar överallt oavsett om vi är längs vägen, på en stig eller i terräng. ET kollar honom regelbundet, skorna och hovarna är som de ska osv. Hästen är fysiskt frisk som en nötkärna.

Dock har han, så som många travare, lite trassel med koordinationen i framförallt skritten. Han snubblar mindre när jag rider honom lite samlat istället för i fri skritt så att säga, och får honom att koncentrera sig på vad vi håller på med.. Halvhalter, tempoväxlingar, ställa lätt åt ena eller andra hållet, sidvärtsrörelser, skolor osv.

Så det är väl mitt tips... få hästen att fokusera på vad ni håller på med, även om ni rider i skogen. Givetvis kan man inte hålla på med vad som helst om det är väldigt kuperat, men lätt kontakt i tygeln som stöd och så halvhalter och liknande med sitsen kan man göra överallt.

KL

Min haflinger vart också MYCKET snubblig när jag fick henne. Bommar, skog och mark samt övrig allsidig träning för att stärka musklerna har gjort susen. När hon fick upp sin grundkondition så har även snubblandet avtagit.
Vad gäller hur man kan hjälpa hästen när den snubblar så har jag alltid rel sträckta tyglar så när hon snubblar så kan jag snabbt hjälpa henne att balansera upp sig med hjälp av kontakten i tyglarna.

hoppas du fått ut ngt av mina erfarenheter.

hur var hästen riden innan det kom till dig?

Jag hade en häst som var JÄTTEsnubblig. Den var bara riden på ridbana och släta vägar innan.
Jag red mycket sick sack i skogen över buskar och snår. Den lärde sig snart att lyfta på tassarna bättre av det :D

och jag tänker inte tjata om vet. eller ET eftersom du redan kollat upp det.
annars kan ju det vara en stor orsak

Om jag snubblar vill iallafall inte jag ha en ryck/drag i munnen:crazy:
När allt är kollat och hästen är röntgad och klar så är det med sitsen du hjälper hästen bäst.
Gärna halvlång tygel så att hästen får hitta sin balans själv.
Att tömköra ute i skogen är bra eftersom hästen då bara har sig själv att balansera upp.
Sedan en hage som stimulerar rörelse med stenar och väl kuperat och en kompis att leka och busa med, det gör susen på snubbliga hästar.

Är han lika snubblig om du går med han? Annars skulle nog iaf jag börja med att promenera med hästen, så den kan lära sig att ha lite koll på fötterna utan att behöva balansera upp ryttaren. Prova att gå lite "off road" så han får lyfta på fötterna.

Hur länge har han varit ridhäst?

Att gå i kuperad hage tror jag oxå kan hjälpa :)

Det har hänt en del sedan jag skrev inlägget. Tyvärr är inte hästen kvar hos mig. Varför är en helt annan historia men bl a glömde han totalt att han var kastrerad när mitt sto började vårbrunsta så det stod det härliga till. Som sagt en lång och trasslig historia så det tar vi inte upp mer här och nu. Tycker ändå frågan är värd att diskutera kring eftersom dels kompisen har ett sto som också är snubblig, dels verkar det vara flera som är intresserade.

Valacken var (är) snubblig fram, "framtung", och oftast skärpte han till sig när man började jobba lite mer ordentligt. Snubblade även vid promenader. Tror att det beror på lika delar okoncentration, framtungheten och som någon skrev en bit upp här som så många andra travare också lite koordinationssvårigheter. Är övertygad om att gå mycket i skog och mark samt jobba för att få den här typen av häst att sätta bakbenen under sig ordentligt i alla gångarter kan göra mycket för att undvika snubbligheten. Många av er har skrivit kanonbra tips här ovanför om hur man kan jobba med en snubblig häst.

Men... det jag undrade mest över när jag skrev inlägget var dock egentligen inte just detta utan hur jag som ryttare ska förhålla mig NÄR hästen väl snubblar, alltså inte hur man förebygger. Nu hinner man ju inte göra så mycket men man kan kanske ändå ha en strategi för hur man ska tänka. "Hjälpa" hästen upp med framdelen med tygeltag eller inte? Försöka få upp ändan ur sadeln eller tvärtom trycka till för att försöka få hästen att i sin tur hinna trycka till med bakbenen? Andra tips?

Du gör säkert mycket halvhalter men det är det jag kom på.
Halvhalter för att samla upp honom mer kan funka.

Sen går han lågt med huvudet?
Om han gör det försök och få upp huvudet på h*n då ;)

travare är ofta väldigt snubbliga, för de har ju aldrig fått lära sig att man måste lyfta på benen, då de iprincip bara går på sina specialpreppade banor. så rida över bommar i skritt till en början och massor ute på snälla skogsvägar gör susen =) jag har också en traviskille de är pärlor <3

men jag brukar bara ge min lite stöd i tygeln utan att rycka, och sitta stilla i sadeln. han måste ju lära sig själv, men med mitt stöd i tygeln känner jag mig tryggare så han inte går omkull :P

Trava cavalletti så att han lyfter på benen. Gör mkt halvhalter sa att han blir uppmärksam.

Liknande trådar

Hästvård Förra sommaren märkte jag att min häst inte var riktigt som vanligt. Han var inte halt, men var öm i ryggen. På klinik reagerade han...
Svar
6
· Visningar
1 243
Senast: MiaMaria
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 597
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar