Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Låter väldigt krångligt. Var det så även längre tillbaka, då man arbetade i skogen och sådant?
kl
Mina shettisar är oskodda, men de får rejäla styltor ändå. Kanske är lite olika konsistens på snön här i Skåne och norröver?
Är det bara jag som oskodda hästar som får styltor?
Ja för fett hjälpte föga.Underbart! Ju högre tempo desto mindre styltor!
.
Men det här med bara två brodd, det är ju vanligt numera också! Jag har alltid kört med fyra brodd eller "guldskor" (6-8 brodd väl?) men när jag flyttade ner till småland tyckte mina nya stallkamrater att jag var fruktansvärt konstig som krävde minst fyra broddhål. Kanske stämmer det att smålänningar är snåla...?![]()
Då var det väldigt ovanligt med skor på hästarna, och utan skor så får dom inga styltor![]()
På ridskoletiden gick hästarna ej i hage o uteritter skedde endast på Julafton då hästskötarna flög som..
Med egen häst så smorde man med fett, hade med krats eller helst klubba eller så galopperade man från stallet o ända hem- inga problem alls.
.
Snöskor på hästarna....rep eller läder som bands om. En äldre man som jobbade med hästar på -20 talet berättade man gick före hästarna i skogen och kollade vägen var okej där det skulle dras timmer. Hästen var nödvändig och viktig för att arbetet skulle gå bra så de var rädda om hästarna. Hästarna hade också teknik så de slog av sej styltorna själva genom att slå hov mot hov vid behov.
Har själv inget minne hur det fungerade, var hästskötare på ridskolan under sjuttitalet och hela jullovet och sportlovet hade jag min sköthäst hela tiden o red såklart ut i snön. De hade inga sulor eller något det vet jag och vi for ju fram i alla gångarter.....