Snöstyltor förr i tiden?

Sv: Snöstyltor förr i tiden?

då hade man en hammare med sig och en hovkrats.man satt av flera gånger under ritten och bankade loss styltorna,sen provade man att pensla med fett innan ritt men det funkade ej så bra...

Låter väldigt krångligt. Var det så även längre tillbaka, då man arbetade i skogen och sådant?

Då var det väldigt ovanligt med skor på hästarna, och utan skor så får dom inga styltor :)

Hästar som är lite fullhovig har mindre problem med snopackning an dom som är konkov i sin sul form.

Ni för göra som Axel, ta på scooter kläder när det är -10-30, då slappa man stylter :D
För :o kinder ett rånar luva kan vara bra :idea:
:rofl:

kl

Mina shettisar är oskodda, men de får rejäla styltor ändå. Kanske är lite olika konsistens på snön här i Skåne och norröver?

Är det bara jag som oskodda hästar som får styltor?

Min fick då också styltor så väl oskodd som med snösulor. Berodde på hovformen.

Tror också att det beror mycket på vilket klimat man har. Det är ju aldrig några problem när det är riktigt kallt, det är ju bara när det är det äckliga slabb-klaffset som det packar sig och fastnar som stora tjocka isklumpar.

Förra vintern när det höll på att smälta i så många omgångar här nere i väst, fick jag stanna och hacka loss var tredje meter in till stallet. Det blev decimeterhöga styltor och stackarn kunde inte gå (TROTS SNÖSULOR!). Det var verkligen katastrof. Som tur var hade vi bra skottade vägar att rida på, något annat var helt otänkbart.

Skulle aldrig kunna tänka mig att rida med 2 brodd heller för den delen.

Underbart! Ju högre tempo desto mindre styltor! :D

.

Men det här med bara två brodd, det är ju vanligt numera också! Jag har alltid kört med fyra brodd eller "guldskor" (6-8 brodd väl?) men när jag flyttade ner till småland tyckte mina nya stallkamrater att jag var fruktansvärt konstig som krävde minst fyra broddhål. Kanske stämmer det att smålänningar är snåla...? ;)
Ja för fett hjälpte föga.
När jag skulle rida o tävla min kompis stora 750 kg 176 häst, så betalade jag för de då nya hufgripsarna samt fyra hål som min egén hade. just för att jag ville kunna skritta oxå.

Isiga uppförsbackar där hästarna höll på att stå på näsan med bara traktbrodd- bakhalt, var o är snudd på djurplågeri. Kommer ihåg när min tränare fick en uppenbarelse med fyra brodd- Hästen kan ju gå som på barmark:idea::rofl:

Vem kommer inte även ihåg tiderna då det ej fanns regntäcken o hästarna stog med dyngsura termotäcken:crazy:

Vi var hemskt avundsjuka på en tjej som hade hittat ett galontäcke till sin häst;)

Senast ändrad:

Då var det väldigt ovanligt med skor på hästarna, och utan skor så får dom inga styltor :)

Nä... skott har man allt gjort ganska länge. Och det är inte sååå länge sen man körde i skogen med häst (räkna 50 år bakåt i tiden så gjorde många det, 100 år så gjorde alla det).

Snöskor på hästarna....rep eller läder som bands om. En äldre man som jobbade med hästar på -20 talet berättade man gick före hästarna i skogen och kollade vägen var okej där det skulle dras timmer. Hästen var nödvändig och viktig för att arbetet skulle gå bra så de var rädda om hästarna. Hästarna hade också teknik så de slog av sej styltorna själva genom att slå hov mot hov vid behov.

Har själv inget minne hur det fungerade, var hästskötare på ridskolan under sjuttitalet och hela jullovet och sportlovet hade jag min sköthäst hela tiden o red såklart ut i snön. De hade inga sulor eller något det vet jag och vi for ju fram i alla gångarter.....

På ridskoletiden gick hästarna ej i hage o uteritter skedde endast på Julafton då hästskötarna flög som..:bump:

Med egen häst så smorde man med fett, hade med krats eller helst klubba eller så galopperade man från stallet o ända hem- inga problem alls.;)
.

:rofl::bow:

ofta skodde man av hästarna vintertid, alternativt struntade i att rida om det var klampsnö helt enkelt.

kl

Vapenfett och medhavd liten kulhammare var standard.
Och som någon skrev. Höll man ett högre tempo så blev det inga styltor.

AM

Halt blir det även där det är lite upptrampat. Men det kanske hör till diskussionen riktiga vintrar vs äckligt slabbklafs (som nån så fint uttryckte det).

Snöskor på hästarna....rep eller läder som bands om. En äldre man som jobbade med hästar på -20 talet berättade man gick före hästarna i skogen och kollade vägen var okej där det skulle dras timmer. Hästen var nödvändig och viktig för att arbetet skulle gå bra så de var rädda om hästarna. Hästarna hade också teknik så de slog av sej styltorna själva genom att slå hov mot hov vid behov.

Har själv inget minne hur det fungerade, var hästskötare på ridskolan under sjuttitalet och hela jullovet och sportlovet hade jag min sköthäst hela tiden o red såklart ut i snön. De hade inga sulor eller något det vet jag och vi for ju fram i alla gångarter.....

Intressant, det låter ju väldigt rimligt. Föll den gamla kunskapen i glömska eftersom många kommer ihåg en tid helt utan sulor, snöskor och så? Eller var dessa gamla varianter för klumpiga för ridning jämfört med en relativt långsam arbetande häst?

För övrigt, kul att så många svarat!

KL

Hovolja, matolja eller såpa inuti hovarna. Fråga mig inte hur men det funkar.

Sedan gick väl många hästar på den tiden barfota på vinter (eller året om)då underlagen var mjukt där det inte var upprampat och de får bättre "väghållning" på is utan skor vilket också gjorde att de kanske inte hade så stora problem med snöstyltor.

KL

Jag har hört att man kunde pressa ner halm i hoven för att undvika snöstyltor.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 133
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
454
Senast: Mearas
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
23
· Visningar
2 218
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 188
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010