Snorig i transporten

Malacki

Trådstartare
Lägger in tråden här också, kändes mer passande :grin:

Jag måste bara fråga om era hästar också blir snoriga när dom åker transport?

Vi körde in våran 2,5 års hingst för kastrering igår och när vi kom fram vid SLU efter en timme så snorade han tjockt, vitt snor! Det bara kom mer och mer så veterinären vägrade operera för hon trodde det var en förkylning på G. Men det konstiga var att han varken snorade innan vi åkte eller när vi kom hem. Han hade 38,0 när vi kom hem igår kväll och 37,7 idag i temp. Har varken hostat, snorat eller nått annat någongång . Han är den piggast hästen av alla och kan tillägga att ingen annan häst i stallet heller är förkyld. :S

Vad tror ni det kan vara? Tacksam för svar

Sv: Snorig i transporten

Dålig ventilation i släpet?

Hästar har känsliga luftvägar och slemhinnorna kan reagera kraftigt om det finns för mycket skit i luften. De flesta släp har inte godkänd ventilation utan att övre delen av baklämmen är nerfälld.

Dessutom om man har t ex hö eller spån i släpen så blir luften ännu sämre, så jag tror också på dålig luft som orsak.

Att bli transporterad är även stressande för hästarna, även fast dom inte alltid visar det, så om det funnits ett litet virus i kroppen kan det utlösts i och med transportering

Ja faktiskt det låter logiskt! dålig ventilation + att jag hällde i nytt spån i transporten bara några timmar innan han lastades så ja det hänger nog ihop :bow: Och stressad var han, skakade och gick ner på rampen på tårna.

Men om han blir så nästa vecka också när jag ska in vad kan jag göra för att förebygga att han blir snorig då? Han har ju inte visat några tecken på sjukdom överhuvudtaget. Känns som om vet. inte alls ville lyssna på vad man hade att säga utan var helt bombis på förkylning. Konstiga var att han inte snorade när vi kom hem och lastade ur, utan bara på ditvägen :confused:

Åtgärda ventilationen. Är ventilationen dålig, är inte transporten godkänt för att ha häst i. Det är nr 1.

Att hästen är stressad är kanske inte lika lätt att åtgärda, vana vid tranportering brukar hjälpa, men erfarenhet kommer ju bara med antalet färder i transport.

Du kan ju skippa det nya spånet, det kan verkligen lukta starkt. Torv kanske är bättre?
Prova att last- och åkträna ordentligt så han inte är så stressad?

Ingen annan häst som har åkt i transporten har det märkts nått på men han kanske är lite känslig? ska försöka byta ut spånet mot nått annat, kan man annars pröva att vattna lite på spånet för att få bort damm?

Funderade i somras på att renovera den men kom annat emellan, men en rosettventil eller fläkt kanske? någon som har andra billiga tips?
Taklucka eller fönster kanske kan bli när ekonomin blir lite stadigare :angel:

Han är jätte lätt att lasta men det är ju just åkträningen som är den svåra biten men den erfarenheten kommer väl så småningom som du sa :) Har tänkt lastträna mer under vintervilan, känns som om det har blivit lite för mycket för honom nu.

Han har ju inte visat några tecken på sjukdom överhuvudtaget. Känns som om vet. inte alls ville lyssna på vad man hade att säga utan var helt bombis på förkylning. Konstiga var att han inte snorade när vi kom hem och lastade ur, utan bara på ditvägen :confused:

Jag förstår veterinären fullt ut. Söver de en förkyld häst kan den dö. Ser de med egna ögon att näsan är full med snor är det väl bra att de nekar operation?

Ingen annan häst som har åkt i transporten har det märkts nått på men han kanske är lite känslig? ska försöka byta ut spånet mot nått annat, kan man annars pröva att vattna lite på spånet för att få bort damm?

Funderade i somras på att renovera den men kom annat emellan, men en rosettventil eller fläkt kanske? någon som har andra billiga tips?
Taklucka eller fönster kanske kan bli när ekonomin blir lite stadigare :angel:

Han är jätte lätt att lasta men det är ju just åkträningen som är den svåra biten men den erfarenheten kommer väl så småningom som du sa :) Har tänkt lastträna mer under vintervilan, känns som om det har blivit lite för mycket för honom nu.
Finns det ingen inluft alls?
vissa indiivder är känsligare än andra o om de hyperventilrerar drar de i sig damm.

Man ska just nu göra en stor forskningsstudie rörande transportsjuka, som anses vara pga damm idag. Undrar om djur inte kan bli åksjuka:confused:

Jo jag tycker att det var jätte bra att dom tar det säkra före det osäkra och jag vill ju bara hans bästa! Och det kunde ju lika gärna ha varit en förkylning som var på gång, men hon ville ta honom till isoleringsdelen och starta en utredning på engång :crazy: Har han inte visat tecken på någon förkylning imorrn heller ringer jag och försöker få en ny tid i veckan. Han kan ju bara ha haft en dålig dag?

I taket sitter det ventiler och det finns en fläkt men den är sönder, har varit sedan jag köpte den. Har aldrig märkt något på andra hästar så det har inte blivit så att jag har gjort något åt det. dumt jag vet. Köpte den av en väldigt bra kompis för några år sedan och hon har bara pratat bra om den.

Senast ändrad:

När jag jobbade som hästskötare hade vi en häst som av någon anledning brukade snora ordentligt vid transport. Visade aldrig någon temp, utan bara tjockt vitt snor i transporten. Ingen som kunde förklara varför. Det enda vi kunde göra var att lasta ur hästen några kilometer före tävlingsplatsen, låta den frusta lite och torka bort snoret, så att inte tävlingsveterinären skulle tro att vi kom med en sjuk häst. (Eftersom det var en häst som gick höga klasser internationellt var den naturligtvis ordentligt genomgången av veterinär regelbundet, tempad varje dag och blodprovad titt som tätt.)

Personligen har jag svårast för lukten av spån, tror inte det är damm utan terpentin(eller nått?). Ta hellre lite gammalt spån ur en box om du inte har torv. Man behöver inte heller ha så mycket strö i transporten.

Om det är en "sunkig" transport så kanske du skulle tjäna på att hyra en ny några gånger, dels för att provåka men även när ni ska till klinik? Det kostar inte så mycket.

I och med att din häst ändå är såpass ung kanske han inte hunnit åka mycket transport och stressar upp sig mer än de andra hästarna som åkt samma transport.

Men som någon annan skrev, testa med gammalt spån och åtgärda ventilationen

När jag jobbade som hästskötare hade vi en häst som av någon anledning brukade snora ordentligt vid transport. Visade aldrig någon temp, utan bara tjockt vitt snor i transporten. Ingen som kunde förklara varför. Det enda vi kunde göra var att lasta ur hästen några kilometer före tävlingsplatsen, låta den frusta lite och torka bort snoret, så att inte tävlingsveterinären skulle tro att vi kom med en sjuk häst. (Eftersom det var en häst som gick höga klasser internationellt var den naturligtvis ordentligt genomgången av veterinär regelbundet, tempad varje dag och blodprovad titt som tätt.)

Det är exakt så han gör också! skönt att någon känner igen sig :bow: tänkte låta honom stå på Ultuna (om dom vill på isoleringavdelning) och låta honom lugna ner sig någon timme så får dom se att det förvinner.

Brukar bara lägga in lite spån så att det inte stänker när dom kissar, men kan ju ta lite spån från boxen :)

Det är kylingekärran economy i fint skick, saknar mest att det inte är boogie och nu antagligen bättre ventelation :angel: Har funderat och tittat på en böckman duo, någon som har erfarenhet av den? :)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 418
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 407
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 033
Katthälsa Nu behöver jag alla tassar, tummar och tår för lille Skrutt. Vi åkte in akut i morse med vad jag trodde var en förstoppning. Han har...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
18 906
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Hundrelation