snöklampar

S

SaraBuder

Någon som har tips på hur man kan slippa klampar? Har inte lagt på snöskor eftersom han varit skadad, men ska sättas igång nu. Har skor med beslag på, alltså är det sko runt hela hoven, och det klampar sig lättare..
Vågar inte rida med snön som är nu, s¨å är det någon som har tips på hur man kan göra för att bli av med klamparna?

Sv: snöklampar

Pensla undersidan av hovarna med fett eller tjära :banana:

Jag förstod det som att du inte kan sko med snösulor? Jag har varit lite skeptisk tidigare, att skorna skulle flyga titt som tätt, men jag har blivit övertalad att prova. Stallägaren och de i stallet har snösulor på sina hästar och lovordar dem. När hästen skoddes för en vecka sedan satte h*n på snösulor och än så länge är jag mer än nöjd, inte en klamp i sikte! Får väl se om skorna sitter kvar ;)

Ett tips att om det har blivit väldiga klampar som man vill få bort är att ta en hammare och knacka försiktigt på utsidan av skon. Man ska bara slå lätt och på utsidan skon. I 99 % av fallen ramlar klamparna bort även om det är kallt och klamparna frusit ordentligt.

När man är ute och rider, försökt växla tempo ofta. Ibland kan klamparna lossna om man skrittat och sen travar en bit.

När man är ute och rider, försökt växla tempo ofta. Ibland kan klamparna lossna om man skrittat och sen travar en bit.

Min dam har en egen teknik: stanna och sparka med hovarna :cool: :D

Fått rådet att inte kratsa hovarna innan ridning, om det inte är sten eller liknande, utan endast efter. För att snön ska få liite sämre grepp iaf.

Som en nödlösning då det har kommit snö när pållen inte har haft sina snösulor, har jag gnuggat undersidan av hovarna med stearinljus. Funkar MYCKET bättre än olja eller fett som jag tycker hjälper i början men försvinner nästan med en gång. Skidvalla borde ju fungera på samma princip fast bättre - har dock inte provat.

snöskor är skitbra!! när det är snö.... häromkring blir det gärna lera i hagarna, då sitter skorna sämre med snösulor... därför har jag inte skott med snösulor i år!! och efter vissa olika typer av hältor blir man rekommenderad att inte sko med snösulor... exakt varför vet jag inte...

prova polarpads om du har tåbroddar. Sulor man sätter i och plockar ur vid varje ridtur. Mkt bra idé!

Jag har hört dom som klipper ur glasslock i samma storlek som innerkanten på skorna och trycker dit vid ridnaing. Ska tydligen funka jättebra.

Jag har hört dom som klipper ur glasslock i samma storlek som innerkanten på skorna och trycker dit vid ridnaing. Ska tydligen funka jättebra.

Ja, det funkar suveränt! Vi har klippt till "snösulor" av en gammal mineralburk. Vi klipper till dem så att de är liiite för stora så att det alltså blir lite "svikt" i dem, då fjädrar de ur snön fint. Efter ridturen är det bara att plocka ur dem igen.

Åh, det med att klippa ur glasspaket ska jag absolt prova! Har aldrig hört om det innan, men verkar ju jättebra! :laugh: Har provat med olja och sånt, men tycker att det slutar hjälpa efter kort stund.
Jag har alltid haft snöskor innan, men nu lade jag ju inte på det eftersom jag inte räknade med att jag skulle få börja rida så snart. ver inte längesedan hovslagaren var så det handlar mest om att jag vill hitta en annan lösning för att slippa betala för att lägga på sulor nu.

Tack så jättemycket för alla råd!!!

Jag förstår inte hur man får fast glasslocken?

Man gör dom lite större än insidan av skorna, sen trycker man in dom under skokanten. Klipp ur för strålen också.

Provade glass-locken idag när vi skulle ut.
Fungerade rätt ok, visst blev det lite snö-styltor ibland men de var lätta att pilla bort med hovkratsen under ritten.

Liknande trådar

Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 927
Senast: MML
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 876
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka