Sno mat från bordet och vakta ben samma sak?

Lyraolissy

Trådstartare
Nu gör jag en ny tråd då @vallhund tycker att jag inte borde få köpa valp !!
Vallhund påstår alltså att sno en macka från bordet framför sin matte och vakta ben/resurser är likvärdigt?
Är det så?
Jag har alltid tyckt att viss resursförsvar är okej, låter mina hundar tugga sina ben ifred utan att tjafsa med dom.
Men att stjäla från bordet ,det skulle jag aldrig acceptera att de gör.
Nå ? Hur är det hos er ? Vakta ben och sno mat är lika illa ?

Mina hundar får ha sina egna saker ifred, men de får inte stjäla saker vi har bestämt att man inte tar.

Min hund stjäl (dock ej synonymt med att hon får göra det) men har inget resursförsvar. Jag låter dock henne ha sina ben ifred.

Hade en diskussion men en träningskompis vars mor har en labbe med stort resursförsvar. Vad jag förstod hade hunden en viss fixering på mat. Hade det vart min hund hade jag kört byteshandel om jag behöver ha det hunden har men att ta benet bara för att jag ska kunna ser jag ingen poäng med. Hade jag haft en hund med stort resursförsvar hade jag istället styrt vart man äter ben, till exempel i bädden i vardagsrummet och inte i soffan. Just för att där får hunden vara ifred och vi hamnar inte i konflikt.

Hemma hos oss är det inte att rekommendera att lämna mat obevakat. Lät hänt att det råka hamna i en dalmatinermage :angel:

Däremot har de ingen som helst resursförsvar.

Jag vill kunna plocka saker ur halsen på mina hundar, så det etablerar vi snabbt så att det är okej för dem. Har inte problem med att de stjäl, däremot kan Frodos tunga råka ramla ut när han sitter i knät på folk vid fikabordet och han "bara vill titta" på det som personen äter... ;)

Labben är upplärd av påhittiga lagotton att stjäla och göra annat otyg.
Däremot inget resursförsvar, kan utan problem ta nåt från honom vid behov (om han mot förmodan inte lyssnar på "loss").

Vallhund påstår alltså att sno en macka från bordet framför sin matte och vakta ben/resurser är likvärdigt?
Är det så?
Jag har alltid tyckt att viss resursförsvar är okej, låter mina hundar tugga sina ben ifred utan att tjafsa med dom.

Mina hundar får sitta med på egen stol vid bordet, matas från det etc. Men de får inte själva hoppa upp dit och sno mat.
En av mina förra hundar hoppade upp på bordet och åt direkt från kastrull/tallrik etc för min inneboende(om han måste springa på toa, hämta ngt i annat rum etc). Han försökte lösa det. Men hon upprepade. Det räckte med en tillsägelse från mig så upphörde det även då jag inte var hemma.
Det där var inte ok beteende. Att hon vaktade sina saker mot honom köpte vi båda. Han behövde inte hålla på med hunden och behövde inte tjafsa med henne om hennes saker sas. Det funkade för mig som skötte henne.

Sen vill jag inte ha resursvaktande heller, varken i hundar eller hästar. Men jag ser till att de inte känner behov av att vakta mot mig. Jag ska ju också vara en resurs och en trygghet. Och de ska veta att när jag är i närheten kommer varken jag eller någon annan(människa/djur) ta deras resurs.
De får ha sina prylar ifred och måste jag ta dem försöker jag förvandla det till något positivt iaf.

• Gilla
Reactions: Sel
Är det så?

Två helt olika saker skulle jag säga. Sen föredrar jag nästan att hunden snor mat. Inte för att det är kul (haft en sån) men blir inga farliga situationer.

DET blev ett större problem för mig och samma hund i träningen dock.

Jag tänker att det är rätt likt Ken Ramirez nejträning egentligen, och räknar med att det löser sig på liknande sätt. Och det verkar gå åt det hållet också, så jag sitter lugnt i båten. :D

Är det så?

Tycker också att det är två olika saker. Att vakta ett ben är ju att vakta något som är deras, dvs något dom har fått. Att sno mat är ju att ta något dom (oftast) vet att dom inte får.

Min skrutta snor mat om hon kan och hon är så jäkla utstuderad när hon gör det. En gång behövde jag springa in på Ica för att köpa mjölk med henne kvar i bilen. I bilen fanns det skinka. Jag la skinkan i min handväska, drog igen blixtlåset hela vägen, la handväskan på golvet i bak och lämnade henne sittandes i framsätet. Skyndade mig in och köpte min mjölk. Mindre affär och lite kunder = var bara borta ca 10 minuter. När jag kommer tillbaks sitter hon i framsätet så jag tänkte att jag klarade mig den här gången. När jag kommer närmre ser jag dock en liten skinkbit i hennes öra. Hmmmmm... Går bak, kollar väskan. Den är fortfarande på golvet, med dragkedjan igendragen. Blir helt konfunderad, öppnar och kollar. Jodå, mycket riktigt, det är små taxbett i skinkan. KAN INTE FÖRSTÅ hur hon lyckades dra bort dragkedjan och sedan vara så smart att hon drar för den igen och ser till att hinna fram i tid tills jag kommer tillbaks?! En riktig liten mästertjuv är hon. :cautious::laugh: Så hon snor när hon kan, men hon skulle aldrig morra eller bli arg när man tar ifrån henne det hon har snott. Men hon har inga skrupler, upp på matbordet, soffbordet, etc etc. Någon gång har hon provat att ta en tugga av en macka jag ätit av samtidigt som jag tar en tugga. :o Vi korrigerar henne när hon snor mat, men ärligt talat är det lättare att bara inte sätta mat så att hon kommer åt/lämna mat obevakad.

Min är gammal nu, 11 år, och han har nog insett att vi är lite mer toleranta än tidigare så nu kan han försöka slicka på våra tallrikar medan vi äter t.ex. Ja, han når..... Däremot hoppar han aldrig upp och stjäl, det har han aldrig gjort.

När han var väldigt ung visade han tecken på resursförsvar; morrade och gjorde utfall mot min fot en gång när vi lekte, och gjorde lite utfall mot min hand om jag skulle ta av honom något speciellt. Jag fick jättenojja och körde intensiv byteshandel med honom under en period, och sen dess har där aldrig hänt nåt liknande. Antagligen var han väl ung och stöddig när det hände, men han vet också nu att jag inte är den som stjäl saker från honom - jag "lånar" och sen får han nåt annat i utbyte eller saken tillbaka. Skulle det vara nåt han inte får tillbaka är det ok med honom nu, ingen större affär.

En gång när han var kanske 2 eller 3, hade min dotter en kompis på besök. Kompisen var kanske 8, 9 år och inte så hundvan..... Jag gav Reeko hans middag i skålen och när jag tittar dit igen ligger kompisen på golvet med ansiktet 2 cm från skålen och den ätande hunden för -"Jag vill se hur det ser ut när maten försvinner in i gapet på honom!" Jag fick ju nästan en hjärtinfarkt, men han gjorde inget, bara käkade vidare. Jisses, alltså..... Han kunde ha klippt ansiktet av henne...! Om han velat.

Intressant tråd det här, jag hade aldrig tidigare hört begreppet "resursvaktande" men det är precis det grannens förra schäfer och deras nuvarande Berner Sennen gör och det är JAG som är resursen, alltså deras privata tuggleksak. :o Schäfern kunde börja morra åt matte om hon sa åt honom att släppa mitt ben, den nya busen har börjat göra likadant. :o Fast dom skulle aldrig göra nåt på allvar för båda är skitsnälla och 100% pålitliga mot både folk och fä. Ingen tar dom på allvar, dom tar ingen på allvar heller så då blir det som det blir. :rofl:

Jag är ju uppväxt med djur så jag har inga problem med lite morr, ett bus-bett eller att bli stångad bara det görs med stil och finess och utan risk för skador. :love:

Inga djur jag tjaffsat med har tackat nej till lite bus, jag kan också garantera er att ingen tjur fått skador när vi fajtats. :p

Mina tre stjäl mat/sockar/underkläder/annat de kan komma på, så fort de kommer åt, men ingen har något resursförsvar mot människor. Sällan mot hundarna inom flocken heller, vilket är skönt :up:
Otis har kommit på ett fint alternativ till att stjäla maten på soffbordet dock - han ser ut att få nästan samma kulinariska upplevelse när han står bredvid och slickar i luften som när han faktiskt äter maten :D

Liknande trådar

Hundträning Har länge läst på buke men aldrig postat något. Men känner lite att situationen är ohållbar här hemma nu, so here it goes. Jag har två...
Svar
5
· Visningar
1 570
Senast: Caps
·
Övr. Hund Jag vet att det finns oräkneliga trådar om detta, men men. Valpen är nu 14 veckor. Hon är nästan otäckt intelligent och lättränad...
Svar
1
· Visningar
1 720
Senast: skuggi
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 046
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 605
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2