Sno mat från bordet och vakta ben samma sak?

Min stjäl. Inte framför ögonen på mig men är något obevakat försvinner det. Stjäl helt ohejdat och ogenerat. Kan slicka på kanten på mackan etc om man inte passar sig. Är ju storlek så nosen är i bords/bänkhöjd. Bara sticka ut tungan.

Har resursförsvar mot andra djur men inget alls mot människor. Vi har dock tränat sen valp så vet inte om han kanske haft det mot människor med annars.

Men stjäla och resursförsvar hänger inte alls ihop. Jag har haft Greyhounds. De stjäl så hemskt att det brukar vara med när rasen beskrivs. Ingen har haft minsta resursförsvar mot nåt. Väldigt mjuka och veka hundar generellt. Men genetiskt tvärkriminella ;)

Skägget har en viss resursförsvar, mot andra hundar. Stjäla har han aldrig gjort (mer än från just hundar)
Å andra sidan når han ingenting heller.
Schäfrarna snor allt!! Det har försvunnit kött från grillen, pepparkakshus från fönstret, smink från väskor, bullar ur folks nävar...med ingen av dem har någon resursvakt i sig.

Är jag så dum att jag låter mat ligga kvar på bordet och lämnar rummet får jag skylla mig själv om det är borta sen :D
Försvinner i ett nafs!

Det vet att de inte får men om matte inte ser räknas det inte:up:

Ingen av mina vaktar, det är bara att gå och ta vad det nu är de har om man vill det.

Skulle de vakta typ ben, hade jag försökt se till att de får vara ifred med det. Utan typ ungar eller galningar som ska dit och peta.
Det känns onödigt att mucka bråk om något som fungerar om hund får vara ifred ett tag.

OT tror jag, sorry. Men började fundera på det där med resursförsvar.
Kan en hund utveckla resursförsvar mot allt den ser som en resurs? Typ en speciell människa, harar, kissfläckar, hittad mat ute?

Kan hunden se maten på bordet som den har stulit som En resurs och att den då utvecklar Ett resursförsvar? Alltså att den inte fattar att den stulit? Utan att den blir sur när människan ska ta tillbaka det som hunden egentligen aldrig hade rätt till?

Nu gör jag en ny tråd då @vallhund tycker att jag inte borde få köpa valp !!
Vallhund påstår alltså att sno en macka från bordet framför sin matte och vakta ben/resurser är likvärdigt?
Är det så?
Jag har alltid tyckt att viss resursförsvar är okej, låter mina hundar tugga sina ben ifred utan att tjafsa med dom.
Men att stjäla från bordet ,det skulle jag aldrig acceptera att de gör.
Nå ? Hur är det hos er ? Vakta ben och sno mat är lika illa ?

Får och får... Nej de får inte stjäla, och de flesta har inte satt det i system heller. Undantaget en riktig liten j**el till smart labbe som var stöldexpert: typ sno frukten underst i skålen så det syntes förrän jag hittade ett bananskal i hennes bädd, bita av halva kanelbullen men lämna resten kladdig med hundsaliv när du kom tillbaka.

Inga enorma problem med resursförsvar, tar inte grejer ifrån dem i onödan så det blir sällan något drama. Tränar byte. Skulle någon muttra lite över sitt ben så säger jag inget om det, eller skickar dem ur vägen om jag ska typ dammsuga.

Det är svårare när de hittar typ en halvrutten kebab ute isf - snarare än med ben under kontrollerade former hemma. Både att hinna fram, och att hinna bryta innan de redan har halva kebaben i munnen. Min gamla Tant släpper men mammas fyraåring inhalerar sitt nyfunna skatt. Schäfrarna har varit lättare att bryta än labbarna tycker jag.

Kan hunden se maten på bordet som den har stulit som En resurs och att den då utvecklar Ett resursförsvar? Alltså att den inte fattar att den stulit? Utan att den blir sur när människan ska ta tillbaka det som hunden egentligen aldrig hade rätt till?

När hunden har det så är det hundens. Den tänker inte "ok detta är en stulen ostmacka".

Du kan lära den att vissa saker är dina, men när den redan har mackan i munnen så kommer den inte fundera över var macka kom ifrån. Då är det hundens macka. Så länge den är på bordet är den din.

Jag har alltid hävdat att fjordingar är förvuxna labbar, kompisar har haft labbar, jag har haft fjording och dom var av samma skrot och korn. Kommer dom in eller hittar dukat fikabord ute utan bevakning så gör dom rent hus och sen går dom skitlyckligt därifrån. :cool: :laugh:

Min fjorda snodde dessutom den del av bullen som inte täcktes av handen, gissa vad förvånade folk blev. :rofl: En kompis som hade lite hästskräck hade inte det minsta respekt för fjordan, hon tyckte den betedde sig som kompisens labbe och alltså var den ofarlig. :p

Min snor om möjlighet finns. Helt ogenerat. Jag är måttligt road, men roas oerhört av hennes uppfinningsrikedom:D. Har visst resursförsvar mot andra hundar, inte mot människor.

Jag har en malinois som när hon var yngre vaktade grejer något fruktansvärt och hade hon väl tagit något, en smörgås, en penna, toarullen eller vad det nu var så var den hennes och hon gick hon in i "försvarsläge".

Med henne hade det aldrig funkat att jag börjat tjafsa så som du beskriver situationen med smörgåsen i den andra tråden. Det hade helt enkelt inte stannat vid lufthugg. Och det hade definitivt inte minskat resursförsvaret.
Därför jobbade jag med hennes resursförsvarande på samma vis oavsett om det var något tillåtet eller om hon snott det - Ge utrymme och om det var något hon inte fick ha, hämtat något att byta med (samt förbudsord/bryt och tillit/relation vid sidan om).

Tog hon en smörgås/annat ofarligt ätbart valde jag allt som oftast att inte ta den konflikten alls när smörgåsen redan var tagen.
Min hund förstod ju inte skillnaden på "Det här får jag ha och då kommer matte respektera mina signaler" och "Det här får jag inte ha och då kommer matte bli arg och ta det ifrån mig". Resurs som resurs och hon förutsatte att jag tänkte ta allt ifrån henne.
Kanske bör tillägga att hon numera varken tjuvar grejer eller resursförsvarar.

Så ja, jag har jobbat likadant oavsett.

Min ena hund stjäl som en korp om jag lämnar mat framme och lämnar rummet. Han går ofta vändor över diskbänken för att titta om jag glömt att torka efter mig när jag går från köket.
Däremot har han inget resursförsvar över huvud taget.
Hans mamma är likadan. Uppfödaren berättade att dom kämpat som djur för att få henne att inte stjäla mat, men dom gav upp. Det var enklare att bara städa efter sig. Jag förstår dom, vi kör samma taktik här. ^^

OT tror jag, sorry. Men började fundera på det där med resursförsvar.
Kan en hund utveckla resursförsvar mot allt den ser som en resurs? Typ en speciell människa, harar, kissfläckar, hittad mat ute?

Ja på allt.

Skulle de vakta typ ben, hade jag försökt se till att de får vara ifred med det. Utan typ ungar eller galningar som ska dit och peta.
Det känns onödigt att mucka bråk om något som fungerar om hund får vara ifred ett tag.
Det bör man göra med alla hundar oavsett om de har något resursförsvar. Låta de vara ifred, alltså.

Kl
Sen beror det ju på grad av resursförsvar. Morrande kring ett ben är ju ingen stor sak, men om de börjar vakta saker de hittar, människor, att det blir slagsmål osv...

Ruben har resursförsvar när det handlar om sånt han vet är hans, leksaker och ben tex.

Han stjäl inte mat. Kan ligga på bordet med ost och skinka framför sig utan att ta det även om jag går till ett annat rum.

Aha. Men man använder samma princip när man tränar bort det också, oavsett vad det är?
Jag har ingen stor erfarenhet av resursförsvar så du får säkert kunnigare svar. Jag tror inte det är så lätt att träna bort viljan till resursförsvar i sig. Lämplig träning skiljer sig nog inte åt beroende på VAD den vaktar, däremot i vilka situationer.
I dina exempel ovan tänker jag tex tre olika alternativ
1) lära hunden att inte sno mat och att inte äta saker ute.
2) skvallerträna (lära hunden att den får belöning hos dig i samband med) gällande saker den kan hitta ute.
3) träna in ett bra släpp-kommando.

Allt kräver såklart riktig superbelöning eftersom motivationen till vad-som-nu-försvaras är hög.

(Att bestraffa bort ett sånt beteende är både olämpligt, potentiellt farligt och lär kräva mer än vad som är ok).

Jag har ingen stor erfarenhet av resursförsvar så du får säkert kunnigare svar. Jag tror inte det är så lätt att träna bort viljan till resursförsvar i sig. Lämplig träning skiljer sig nog inte åt beroende på VAD den vaktar, däremot i vilka situationer.
I dina exempel ovan tänker jag tex tre olika alternativ
1) lära hunden att inte sno mat och att inte äta saker ute.
2) skvallerträna (lära hunden att den får belöning hos dig i samband med) gällande saker den kan hitta ute.
3) träna in ett bra släpp-kommando.

Allt kräver såklart riktig superbelöning eftersom motivationen till vad-som-nu-försvaras är hög.

(Att bestraffa bort ett sånt beteende är både olämpligt, potentiellt farligt och lär kräva mer än vad som är ok).

:up:

Jag är beteende-nörd. Därför blir det lite för intressant när min hund försöker ta sig in i komposten. Ingen har bett honom, det finns inget där som lockar, mest te-påsar och lite skal. Ändå ska han bara in dit, det driv han visar då skulle jag vilja kanalisera i tex sökjobb. Samma med hans hutlösa matintresse, han själ allt som är obevakat. Fast jag har lärt mig använda det drivet till att få till en riktigt bra apportering istället för att fya och neja honom.
Resursförsvar visade han som valp, jag ryckte mest på axlarna och gick därifrån, han fick vara ifred med sin skatt. Sen har jag alltid tränat utifrån en trygghetsbas. Vi ska i alla väder vara trygga med varandra, därför är det inget problem för mig idag att ta vad som helst ifrån honom. Men jag gör inte det, om det är hans.
Däremot t ex ett vedträ som ska med till min säng tas bara ifrån honom.

Liknande trådar

Hundträning Har länge läst på buke men aldrig postat något. Men känner lite att situationen är ohållbar här hemma nu, so here it goes. Jag har två...
Svar
5
· Visningar
1 570
Senast: Caps
·
Övr. Hund Jag vet att det finns oräkneliga trådar om detta, men men. Valpen är nu 14 veckor. Hon är nästan otäckt intelligent och lättränad...
Svar
1
· Visningar
1 720
Senast: skuggi
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 046
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 605
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar