Så gör Zvante ocksåOtis har kommit på ett fint alternativ till att stjäla maten på soffbordet dock - han ser ut att få nästan samma kulinariska upplevelse när han står bredvid och slickar i luften som när han faktiskt äter maten
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så gör Zvante ocksåOtis har kommit på ett fint alternativ till att stjäla maten på soffbordet dock - han ser ut att få nästan samma kulinariska upplevelse när han står bredvid och slickar i luften som när han faktiskt äter maten
Så gör Zvante också
Nu gör jag en ny tråd då @vallhund tycker att jag inte borde få köpa valp !!
Vallhund påstår alltså att sno en macka från bordet framför sin matte och vakta ben/resurser är likvärdigt?
Är det så?
Jag har alltid tyckt att viss resursförsvar är okej, låter mina hundar tugga sina ben ifred utan att tjafsa med dom.
Men att stjäla från bordet ,det skulle jag aldrig acceptera att de gör.
Nå ? Hur är det hos er ? Vakta ben och sno mat är lika illa ?
Kan hunden se maten på bordet som den har stulit som En resurs och att den då utvecklar Ett resursförsvar? Alltså att den inte fattar att den stulit? Utan att den blir sur när människan ska ta tillbaka det som hunden egentligen aldrig hade rätt till?
OT tror jag, sorry. Men började fundera på det där med resursförsvar.
Kan en hund utveckla resursförsvar mot allt den ser som en resurs? Typ en speciell människa, harar, kissfläckar, hittad mat ute?
Kan hunden se maten på bordet som den har stulit som En resurs och att den då utvecklar Ett resursförsvar? Alltså att den inte fattar att den stulit? Utan att den blir sur när människan ska ta tillbaka det som hunden egentligen aldrig hade rätt till?
Det bör man göra med alla hundar oavsett om de har något resursförsvar. Låta de vara ifred, alltså.Skulle de vakta typ ben, hade jag försökt se till att de får vara ifred med det. Utan typ ungar eller galningar som ska dit och peta.
Det känns onödigt att mucka bråk om något som fungerar om hund får vara ifred ett tag.
Ja på allt.
Jag har ingen stor erfarenhet av resursförsvar så du får säkert kunnigare svar. Jag tror inte det är så lätt att träna bort viljan till resursförsvar i sig. Lämplig träning skiljer sig nog inte åt beroende på VAD den vaktar, däremot i vilka situationer.Aha. Men man använder samma princip när man tränar bort det också, oavsett vad det är?
Jag har ingen stor erfarenhet av resursförsvar så du får säkert kunnigare svar. Jag tror inte det är så lätt att träna bort viljan till resursförsvar i sig. Lämplig träning skiljer sig nog inte åt beroende på VAD den vaktar, däremot i vilka situationer.
I dina exempel ovan tänker jag tex tre olika alternativ
1) lära hunden att inte sno mat och att inte äta saker ute.
2) skvallerträna (lära hunden att den får belöning hos dig i samband med) gällande saker den kan hitta ute.
3) träna in ett bra släpp-kommando.
Allt kräver såklart riktig superbelöning eftersom motivationen till vad-som-nu-försvaras är hög.
(Att bestraffa bort ett sånt beteende är både olämpligt, potentiellt farligt och lär kräva mer än vad som är ok).