Snedtända på avlivningsmedel

H

Helan

Min häst avlivades idag med Somulose och sprattlade rätt rejält, såg ut att kämpa för livet en kort stund. Veterinären hade inte varit med om en sån kraftig reaktion tidigare men sa att det fanns risk för att hästar kan snedtända och gå bärsärkagång av detta medel. Är det någon som hört nåt om detta tidigare??
Två tidigare hästar har avlivats här på samma sätt, den första satte sig på rumpan och lade sig sen ganska lugnt, nästa häst slog mer eller mindre en frivolt och blev sen helt stilla efteråt. Denna häst spände upp sig precis innan sprutan gavs då han verkade se nåt intressant längre bort, alternativt så reagerade han på vårat kroppspråk.

Sv: Snedtända på avlivningsmedel

Det har skrivits en del om detta, använd sökmotorn så finner du nog information. Detta är inget undantag enligt tidigare trådar och inlägg.

Det har skrivits en del om detta, använd sökmotorn så finner du nog information. Detta är inget undantag enligt tidigare trådar och inlägg.

Jag sökte innan jag skrev tråden men tyckte inte att jag hamnade rätt och fick svar på detta. Om du är gullig får du gärna hjälpa mig:bow:

Sök på ordet Somulose, sen kan du börja läsa, men du får säkert svar här med.

Behöver inga kommentarer på hur min häst reagerade utan är mer intresserad på om någon har erfarenhet av hästar som VERKLIGEN har snedtänt. Att de sprattlar en del hör liksom till....

När jag tog bort min föra häst så ville de inte ge spruta för de kunde bli så "otäcka scener" om inte hästen var riktigt sjuk.

Kanske inte var något svar på din fråga....

Min häst avlivades idag med Somulose och sprattlade rätt rejält, såg ut att kämpa för livet en kort stund. Veterinären hade inte varit med om en sån kraftig reaktion tidigare men sa att det fanns risk för att hästar kan snedtända och gå bärsärkagång av detta medel. Är det någon som hört nåt om detta tidigare??

Ja det är rätt allmänt känt och vedertaget.

Ja jag har hört om det, men inte upplevt det själv. Men det kan hända och det kan bli väldigt otäckt:crazy:

Jag har avlivat en av mina hästar med spruta törs inte lova att det var samma medel han föll drog en suck och dog väldigt lungt. Fick höra av min veterinär att i vissa fall kan medlet stått illa till, blivit kylt el dyl. Viktigt för veterinären att kolla att det ej är grumligt. Vid sådana tillfällen kan det bli galet. Två av mina andra hästar togs med slaktmask hemma tyckte nästan det var smidigare och lungnare för oss som ägare. Hästarna stod och åt i en hink med havre sen var det över.

Avlivade min häst med spruta för två veckor sedan.han låg redan ner och var dålig men det gick väldigt lugnt till.Dock sa vet att han behövde hjälp att hålla ner hästens huvud och hålla honom stilla för att han säkert skulle få i allt-annars kunde det tydligen bli så att hästen försökte löpa amok el likn.Nu kunde ju min häst inte resa sig ändå..men men.har kompisar som avlivat stående "okay" häst med spruta och det gick lika fort som med bult-eller snabbare tom.Pang så föll dom i backen och dog direkt utan sprattel.

jag har aldrig hört om det. min erfarenhet är att hästen somnade in direkt, även innan hela sprutan var tom.... häv efter andan någon minut efteråt och det sa vet. var en reaktion från andningscentret, en reflex. var en mkt duktig vet., det kanske kan spela in...

jag skulle aldrig använda något annat än spruta...

Har bara hört att det gått illa för endel som använt detta..
Skulle efter det inte använda mig av det själv.

*KL*

Avlivat två med somnulose. Båda med samma premedicinering med lugnande etc.

Nr 1 var ett skolboksexempel. Hon höjde huvudet en aning, såg förvånad ut, satte ut ena frambenet och stöp sen som på bult. Inte en ryckning, inte en suck. Bara ett porlande ljud som av en vårbäck när urinblåsan tömdes. Tog max 5 sek från att den som injicerade tog ett steg tillbaka och hästen föll.

Nr 2 var raka motsatsen. Hon blev exalterad, reste sig rakt upp på bakbenen, hoppade baklänges, och de blev tvungen att släppa efter på linan, då reste hon sig rakt upp, och slog över. Hon var död när hon small i backen dock. Vet inte hur lång tid det tog, men det kändes som flera minuter, så var kanske knappa minuten?

Sprattlande är inte owanligt, men man ska wara medweten om att detta är en rent kroppslig reaktion och inte en hästs panikslagna kamp för liwet. Kroppen kan reagera så, det händer äwen när man söwer - på wäg ner i eller upp ur narkosen. I fallet awliwning är hästen redan borta i huwudet när sprattlandet inträder.

Jag har aldrig warit med om att en häst "löpt amok" eller gått "bärsärkagång" Däremot händer det ibland att hästen reser sig på bakbenen och slår öwer/rasar på sidan. Detta är inte heller något medwetet och hästen är egentligen redan död (iallafall hjärndöd). Awliwningspreparaten är utformade för att först stänga aw hjärnan, därefter andning och hjärta.

Löpa amok innebär för mig att rusa runt som tjuren Ferdinand när han bliwit stucken aw ett bi. Inte ta ett steg hit eller dit, drösa i backen eller slå öwer baklänges.

Fö har jag aldrig sett så mkt sprattlande wid sprut awliwning som wid bultning.

Jag har inte själv varit med men hört om ett fall i närheten som gick hemskt illa med sprutavlivning. Vetrinären var tvungen att spruta flera gånger och sedan tror jag ändå att de fick använda bult.

Kroppen kan reagera så, det händer äwen när man söwer - på wäg ner i eller upp ur narkosen.

Är det samma reaktion som vi människor kan få när vi är på väg att somna? Ibland när man är på väg att sova (dock utan narkos eller avlivningsspruta :p ) så kan man ju rycka till och vakna.

Är det samma reaktion som vi människor kan få när vi är på väg att somna? Ibland när man är på väg att sova (dock utan narkos eller avlivningsspruta :p ) så kan man ju rycka till och vakna.

Även vi humansedering med generalanestaesi kan vi människor sprattla till och tycka att vi "vaknar upp" innan det har tagit ordentligt. Detta är helt normalt (även om det inte händer så ofta) och vi blir ordentligt sövda i alla fall. Det är bara det att vi kan komma ihåg det och tycka att det är läskigt. Tror att det har att göra med överproduktion av melanin (sömnhormon), samma som får oss att rycka till innan vi har somnat ordentligt.
Oavsett fysiska reaktioner är det ju aldrig trevligt.

Löpa amok innebär för mig att rusa runt som tjuren Ferdinand när han bliwit stucken aw ett bi. Inte ta ett steg hit eller dit, drösa i backen eller slå öwer baklänges.
:rofl::D
Fö har jag aldrig sett så mkt sprattlande wid sprut awliwning som wid bultning.[/QUOTE] Samma här!

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 015
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 606
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar