Sned sadel???

A

Athina

Jag skulle behöva lite hjälp...

Hur sjutton ser/vet jag om sadeln är sned??

Vill köpa en bekants western sadel, det ligger helt underbart på hästen jag rider nu och är av en bra stl som kan passa många andra potentiella hästar.

Grejen var bara att nu senast jag red den så lånade jag hennes sadel gjord som var längre än mig egen (min fans inte tillgänglig), och det blev så att det fattades ett hål i strapen för att den skulle sitta på bra...

När jag red så gled liksom sadeln över åt vänster nästan hela tiden och jag satt liksom snett och försökte konstant rucka över den åt höger...

JAg har aldrig tänkt på detta förut, det kasnke inte har hänt för ut just för att sadel inte satt riktigt hårt åt denna gången.

Men så bröjade jag fundera på om sadeln kunde vara sned?

Det är ändå ganska mycket pengar hon vill ha för sadeln och jag vill inte köpa en sadel som är förstörd...

Vet för övrigt inte vad en sådan sadel kostar ny heller... det är en Big Horn i läder, helt kanon fin och duger åt mig som första sadel, då jag ändå inte är så intresserad av att tävla. Utan bara av träning för min egen del...

Annars så tänker jag köpa en ny sadel och då tar jag ett rejält kliv uppåt i listan och vill ha en Premier Fancy Reiner, dem måste jag nog köpa ny, då jag inte hittar någon begagnad...

Men iaf... :D huvud frågan var, hur sjuton vet jag om sadeln är sned??? :crazy: :confused:

Sv: Sned sadel???

Du ställer sadeln med hornet nedåt vid dina fötter, alltså på högkant och står bakom den, alltså med sitsen mot dig och sedan är det bara att sikta;)

Sikta???:o :crazy: känner mig lite dum...:rofl:
Men vad ser jag då, vad skall jag se, vad skall jag inte se...?:D

Vad kan mer vara för fel på en sadel som man bör akta sig för...:devil: ?

de kan inte varit du som har suttit snett i sadeln så den blev sned hela tiden... ???

trampat ner extra mkt i ena siden vid lättridning?

Det vet jag inte:o
Så vi är nog lika dumma båda två:rofl:
Det var så inridaren visade mig att man kunde se om sadeln var sned, vilket tydligen är vanligt på billiga sadlar:eek: , men jag tänkte aldrig på att fråga vad jag skulle se:o

Jag skrittade bara under ridpasset då han blev vaccinerad samma dag på morgonen. Så jag trampade inte snett av den anledningen iaf.
Trampade inte ner i den stigbygeln alls då den var för lång även när jag rätade upp sadeln...

:(

Finns de ingen sadelmakare i närheten eller försäljare. Även om dom säljer engelska sadlar kanske dom kan hjälpa dig att titta på den och säga om sadeln är sned eller inte. Om du hänger den rakt på en sadelbock och kollar bakifrån kan man oxå se om den är sned, men själv är jag jätte kass på att se sånt och därför kan de vara bra att fråga andra med.

nu ska jag berätta en liten grej som jag fick erfara när jag hade jumpa senast*typ as länge sen*
när vi hade jumpa så hade vi något special grejs för oss.
då sa min jumpa lärare att jag hade mer muskler i vänster benet än höger.
jag fattade ju direkt varför.*uppsittningen*
jag har mer och mer tänkt på detta efter det.
jag har alltså märkt att jag sitter snett i varje sadel jag sitter i,kvittar på vilken häst det än är.så är det snett.
alla ni som funderar och inte sett nått på er sadel.
ta en funderare,det kanske är du som är sne?
kram på er alla hoppas ni fick nått bra svar.:)

CrazyPiggelin skrev:
de kan inte varit du som har suttit snett i sadeln så den blev sned hela tiden... ???

trampat ner extra mkt i ena siden vid lättridning?
Håller med...det låter som om det ena stiglädret var längre..
För inte kan väll en W.sadel bli sne?
Den har ju inga bossor..
Kan oxå va att hästen är snemusklad på ryggen..kollat det?
Haft en kiropraktor?
Lite att tänka på

Sedan kanske hästen puttar dig snett/är sned. *funderingar bara* ngt som kanske en gammal sadel kompenserar så det inte märks. Kombinationerna är många.

va ju en möjlighet iaf..

du hade inte lagt på sadeln snett för att hästen stått snett vid sadling...

Så är det nog för mig med. Jag sitter hela tiden och får trampa ner hårdare på höger sida eftersom sadeln hela tiden glider åt vänster vad jag än gör.
Jag har spänt till det sista hålet och vi har gjort något hål till.
Men den glider ändå...

Jo då Western sadel kan bli sned. Det berättade A. Josefsson för mig.

Men iaf. Jag fick nyligen höra att hästen kan knuffa över ryttaren på sin starkare sida för att han inte orkar bära upp henne/honom på sin svaga. Och då skulle det i sånna fall stämma.

Men hur som helst, så är jag intresserad av att veta hur jag kan veta om sadeln är sned och vad för andra skavanker man kan råka ut för?

Hur vet jag om bomen är skadad, är det på samma sätt som på en engelsk sadel???

Visst finns det någon som kanske kan svara på mina frågor i hästsportbutiken, men ingen som vet något direkt om western sadlar även om dem säljer sånna.

Så jag måste nog vända mig till ett proffs. Skall se om jag kan få iväg ett mail till Peter Winsolw, som är sadelmakare. Vet inte om han har någon w-sadel erfarenhet, men man kan ju alltid prova.

:idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 796
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 439
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
34 058
Senast: Lobelia
·
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
5 050
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar