Sv: Sned ryttare; vad göra?
kl
Jag var hos en osteopat igår!
Och såhär var det: Mitt vänsterben var 3 mm längre än högerbenet, dvs att jag hade en låsning/vridning åt vänster/uppåt i bäckenet, en rätt så kraftig låsning i nacken, en på högersidan av ryggraden och så några små på ett par andra ställen på ryggen.
Hela min överkropp var alltså vriden åt vänster.
Inte konstigt att jag har haft problem med balansen efter rid-uppehållet.
Han sa att jag hade burit hela min överdel vid bålen, och så har överkroppen säckats ihop(dom som känner mig vet ju att jag har gått lite som en potatissäck), men nu känner jag mig framförallt längre och verkigen känner hur benen är jämna= jag känner hur jag sätter ner lika mycket vikt på varje ben när jag går, jämfört med förut.
Man känner verkligen skillnaden. Det ärhelt sjukt vilken skillnad, på bara en behandling, och problemen är inte ens behandlade på grunden ännu.
Jag ska komma tillbaka om 2 veckor, och sen blir det var 3:e-4:e vecka på ca 5 gånger, och sen efter behov. Eftersom att jag tydligen haft det här problemen i flera år så blir jag nog en flitig stamkund hos denne osteopat
MEN! Hans teori var att jag kan ha Shermans Disease, fattade knappt vad det var för sjukdom, men det lät inte som något allvarligt iallafall.
Och att jag har lätt skolios, men inget som påverkar mig nåt nämnvärt vad jag fattade.
Helt galet att jag gått såhär i massa år och inte gått till en osteopat.
Ska bli kul att rida igen och känna skillnaden även på hästryggen, balansen kommer bli såååååå mycket bättre(har haft lite problem med den efter rid-uppehållet) och en ännu bättre sits är inte alls otänkbart
Han som behandlade mig jobbar främst med unga idrottare och hästfolk, han har bl.a. jobbat med Brittiska junior/ungdoms gymnastiklandslaget och vart lärare på Sthlms Osteopathögskola så det jag vill säga är att jag känner mig i trygga händer om något