Sned ryttare; vad göra?

Sv: Sned ryttare; vad göra?

Okej, men får osteopaterna också "knäcka" ?

Ja, det är en av teknikerna de lär sig. Men om de använder sig av "knäck-tekniken" varierar från osteopat till osteopat. Min undviker det då han tycker att det är en för kraftig behandling för kroppen att tillgodogöra sig om man har gått med en skada länge.

(Jag har "intervjuat" min osteopat under behandlingarna...)

Eftersom jag är här på min fritid och dessutom inte kan undersöka dig över nätet, vill jag bara ge allmänna kommentarer, inte ge råd i enskilda fall.

kl

Jag var hos en osteopat igår!

Och såhär var det: Mitt vänsterben var 3 mm längre än högerbenet, dvs att jag hade en låsning/vridning åt vänster/uppåt i bäckenet, en rätt så kraftig låsning i nacken, en på högersidan av ryggraden och så några små på ett par andra ställen på ryggen.
Hela min överkropp var alltså vriden åt vänster.
Inte konstigt att jag har haft problem med balansen efter rid-uppehållet.

Han sa att jag hade burit hela min överdel vid bålen, och så har överkroppen säckats ihop(dom som känner mig vet ju att jag har gått lite som en potatissäck), men nu känner jag mig framförallt längre och verkigen känner hur benen är jämna= jag känner hur jag sätter ner lika mycket vikt på varje ben när jag går, jämfört med förut.
Man känner verkligen skillnaden. Det ärhelt sjukt vilken skillnad, på bara en behandling, och problemen är inte ens behandlade på grunden ännu.
Jag ska komma tillbaka om 2 veckor, och sen blir det var 3:e-4:e vecka på ca 5 gånger, och sen efter behov. Eftersom att jag tydligen haft det här problemen i flera år så blir jag nog en flitig stamkund hos denne osteopat:p

MEN! Hans teori var att jag kan ha Shermans Disease, fattade knappt vad det var för sjukdom, men det lät inte som något allvarligt iallafall.
Och att jag har lätt skolios, men inget som påverkar mig nåt nämnvärt vad jag fattade.

Helt galet att jag gått såhär i massa år och inte gått till en osteopat.
Ska bli kul att rida igen och känna skillnaden även på hästryggen, balansen kommer bli såååååå mycket bättre(har haft lite problem med den efter rid-uppehållet) och en ännu bättre sits är inte alls otänkbart ;)

Han som behandlade mig jobbar främst med unga idrottare och hästfolk, han har bl.a. jobbat med Brittiska junior/ungdoms gymnastiklandslaget och vart lärare på Sthlms Osteopathögskola så det jag vill säga är att jag känner mig i trygga händer om något :D

Han som behandlade mig jobbar främst med unga idrottare och hästfolk, han har bl.a. jobbat med Brittiska junior/ungdoms gymnastiklandslaget och vart lärare på Sthlms Osteopathögskola så det jag vill säga är att jag känner mig i trygga händer om något

Det var spännande, var ligger den högskolan i Stockholm? Såvitt jag vet så ligger Osteopathögskolan i Göteborg.

Senast ändrad:

Det är väldigt få som har äkte benlängdsskillnad, oftast beror det på att man håller bäckenet snett, dvs en muskulär åkomma.

Precis vad jag tänkte skriva. Oftast så sitter det i musklerna, så att hitta en bra människa som kan förklara för en vilka muskler som är starka respektive svaga, vilka som har behov av stretching mer än andra är mycket bättre än att börja bolla med ilägg. För börjar man med ilägg i ena skon så blir det bara värre och gör mer skada än nytta.

Jag har sökt hjälp med min sneda kropp ett flertal gånger, vissa säger att jag har olika långa ben, andra inte och jag har varit hos väldigt många olika. Svårt veta vem jag ska lita på. Har nu kontakt med en dansare som jobbar som massör och det är det bästa som hänt mig. Äntligen så känner jag mig någotsånär rak i kroppen, men det är långt kvar. Och mina ben var inte alls olika långa, däremot var jag väldigt svag i den sidan som vissa tyckte att benet var kortade på. Hade också en rotation i kroppen som inte var till någon som helst nytta. Tack vare att hon varit aktiv dansare så förstod hon vikten av liksidighet, bålstabilitet och att jag ville sträva efter att bli så rak som möjligt för att kunna rida min häst så bra som möjligt.

Stockholm College of Osteopathic Medicine heter det och det ligger på Kronobergsgatan 49.

Ja jag visste det, men är inte osteopat högskolan eftersom den ligger i Göteborg.

jaha okej, jag antog att det var Stockholms osteopathögskola eftersom att man kan utbilda sig till osteopat där:p
Men så var det visst inte.

Liknande trådar

Ridning Hej! Inte helt säker på att det är rätt forumdel, men det handlar mest om min ridning, provar här. Jag märker mer och mer att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 108
Senast: tuaphua
·
A
Hästmänniskan Jag har p.g.a. trafikolycka kombinerat med arbetsskada en ganska kass rygg och muskulatur som gör att min sits blir lidande. Det är väl...
Svar
1
· Visningar
912
Senast: Rikkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama