Sned ryttare; vad göra?

Sv: Sned ryttare; vad göra?

okej:)
var hittar man en vettig kiropraktor då?

Till exempel genom att kolla i telefonkatalogen. Kolla efter en legitimerad kiropraktor.

Jag hittade mina underbara kiropraktorer genom att de fanns i mitt närmaste centrum och jag passerade dem flera gånger.

Naprapater får väll inte "knäcka till" på samma vis som kiropraktorer har jag för mig. Tror att kiropraktorer får göra mer "avancerade" knäckningar.

Okej.
Jag ska nog först besöka en kiro, sen naprapat om det skulle behövas, och massage kan jag få när jag vill iom att min mamma är massös:D

yep! :D
Jag ska bli rak som en pinne!:banana:

Hej!
Har inte läst alla svar, men fattar inte riktigt problemet?
Min dotter var ganska rejält låghalt (det skilde 3 cm på hennes ben) innan hon opererades mot det, men hon hade uppbyggda skor då hon gick och olika långa stigläder då hon red. (Om hon inte hade uppbyggda skor då) Funkade kanon!
Hon hade olika långa ben, men var inte sned i övrigt pga skokorrigeringen. Du kanske gått länge med denna "defekt" och skapat en snedhed i kroppen, liksom?

Jag har haft problem i åratal med ont i bäckenet, svanken och smärtor som strålar nerför benet till knäet. Jag går regelbundet hos massör (1 gång/månad) sen säkert fem år tillbaka och utöver det fått behandlingar hos olika naprapater och kiropraktorer när det har varit för jävligt, men hela tiden har det varit "konstgjord andning". Jag har aldrig fått ett varaktigt resultat.

Nu har jag hittat en osteopat som jag tror har hittat grundfelet och som jag går hos. Jag har blivit mycket bättre sen han började behandla mig! Eller mindre dålig som han uttrycker det...

Hittills har jag fått 6 st behandlingar, har två till inbokade, men det kommer troligtvis att krävas ännu fler behandlingar. Men eftersom jag känner att jag blir bättre vill jag ge mig och min rygg en riktig chans, och det är nåt jag prioriterar ekonomiskt just nu.

Med trasig rygg kan jag inte jobba, inte rida, inte sova - inte leva. Så i det perspektivet känns 500 kr/gång inte så mycket faktiskt...

En osteopat "knäcker" inte. Eller ja, han kan (får), men de får lära sig många olika tekniker under sin utbildning (5 år), och han jag går hos undviker att knäcka då han anser att kroppen inte hinner med en så snabb behandling.

Det är ju inte bara "låsningen" som gör ont, utan det är även muskler som under lång tid har fått jobba fel och ska programmeras om.

Jag blev mycket sämre efter de första behandlingarna (mer ont, orörligare), efter den första behandlingen fick jag till och med feber, nåt jag inte haft på flera år. Nu blir jag bättre och bättre för varje behandling, jag klarar att gå raska promenader på ett par tre km utan att nåt av benen börjar släpa efter, jag kan sova på mage, ja, jag kan sova hela nätter utan att ta en värktablett innan jag går och lägger mig!

Inom alternativmedicinen brukar man säga att det tar lika lång tid att boka en åkomma som den tid man har haft den. Det är ju en sanning med modifikation, men har man haft ont i åratal ska man inte tro att ett par tre behandlingar ska räcka. Våra kroppar är inga maskiner.

Jag hoppas att du hittar den behandlingsform som hjälper dig, och att du inte behöver leta i flera år som jag har gjort! (Och jag hoppas att jag har hittat rätt nu.)

Lycka till!

Kiropraktor, utan tvekan. Jag är sned jag med, mitt högerben är kortare ex. Men med kiropraktors hjälp har det förändrats mycket!

Har kiropraktorn förlängt ena benet? Eller förkortat det andra?

Det är väldigt få som har äkte benlängdsskillnad, oftast beror det på att man håller bäckenet snett, dvs en muskulär åkomma.

kan vara så att de bara är benen som är ojämna och sen har gjort så kroppen har "anpassats" efter det och att jag blivit öm av det.
Men jag vill göra en ordentlig grundkoll så de inte är nåt annat, som låsningar i bäckenet eller vad det kan vara för något skumt, om det nu är det.

Bra att du börjar få ordning på dina problem:)
På dig låter det som att det är osteopaterna som har den bredaste utbildningen och är lämpligast att gå till iom att de har "allt" ?
Fö risf kanske man skulle välja att gå till en ostepat istället?

För MIG så verkar min osteopat vara det bästa alternativet.

Jag tror att man själv måste prova sig fram till vad som funkar bäst för en själv. Att jag skrev om min osteopat är för att jag vill tala om att de finns, och att man inte måste "knäcka" bort låsningar. Ibland är det bättre att skynda långsamt och hjälpa kroppen att läka sig själv.

Det låter flummigt, men jag tror på det.

Du skulle även kunna prova (power)yoga 1-2 ggr/vecka, nåt som min kropp tycker om. Det är både strechande och stärkande, även fast det kanske inte känns så just när man håller på.

Nej precis, mitt bäcken var snett och fastlåst. Så iochmed att hon knäckte loss bäckenet blev högerbenet lite längre. Trodde inte det skulle märkas, men oj vilken skillnad!

Nej precis, mitt bäcken var snett och fastlåst. Så iochmed att hon knäckte loss bäckenet blev högerbenet lite längre. Trodde inte det skulle märkas, men oj vilken skillnad!

Högerbenet kändes längre, det blev inte längre.
Det var i så fall muskler som höll bäcket snett, själva benen i bäckenet och de strama lederna mellan dem ska man inte kunna rubba mer än delar av millimeter. Inte utan ångvält.

Tja, jag är ingen kiropraktor så jag ska väl inte uttala mig mer. Jag vet bara att det blev så mycket bättre efter lite knäckande! :bump:

Okej, men får osteopaterna också "knäcka" ?

Isf kanske du är den som kan rekomendera vad jag ska gå till för att råda bot på problemen? :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Inte helt säker på att det är rätt forumdel, men det handlar mest om min ridning, provar här. Jag märker mer och mer att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 108
Senast: tuaphua
·
A
Hästmänniskan Jag har p.g.a. trafikolycka kombinerat med arbetsskada en ganska kass rygg och muskulatur som gör att min sits blir lidande. Det är väl...
Svar
1
· Visningar
912
Senast: Rikkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama