sned rygg eller kors?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare parysbest
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 031
P

parysbest

min häst som är 5 år har haft underliga skador. när han kom förra året strök han sig på utsidorna på kotorna bak. så illa att han blödde. (denna häst finns hos mig för att jag tyckte så synd om honom) han har utslagna tänder fram och kunde inte böja sin hals åt någon sida utan vände sig helt om när han ville titta åt sidorna. mhjälp av duktig hovslagare är han nu hyfsat okej i sin ben ställning. allt strykande och vridande i benet är borta. han var bara körd innan och nu har jag börjat rida försiktigt. inga protester, ingen ben hälta. ingen sned svans. MEN han känns halt att rida. jätte halt till och med. vetrinär har tittat och det går att se när han rör sig i trav ( kors och rygg). vad ska jag göra? har haft massörer ute, naprapater som är duktiga. han är inte ojämnt mnusklad och visar inget obehag vid visitering. finns det någon som har en aning om vad detta är? mycket! tacksam för alla tips.

Sv: sned rygg eller kors?

Det kan ju vara så enkelt att hästen är kraftigt oliksidigt, ibland är det inte synligt för ögat men däremot klart kännbart för en hästkropp när den kommer i arbete.

Vad säger veterinären? Annars skulle jag prova ett långsamt uppbyggnings schema, blir hästen värre då ja så är det dags för en riktig undersökning. Ibland kommer inte problemen i dager förrän hästen kommer i arbete.

vetrinär vet inte vad detta är. böj prov gjort, inte sned musklatur, inga spänningar. jätte konstigt. syns alltså inte på steglängd eller vid lyft av ben. böj prov gjort utan markering. vid långsam uppbyggnad- har du något tips?

Stärkande arbete, tömkörning, vid ridning mycket upp och ner (backar) i långsamma tempon. Överhuvudtaget är skritt en mycket bra gångart att börja bygg med, senare kan man gå över i trav men inte från början. Möjligen skulle du hitta viktringar och lägga på bakbenen vid t ex tömkörning.

Nej det behöver som sagt inte synas tydligt, trots det kan hästen vara märkbart svag i ena sidan när det kommer till ridning.

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 733
Senast: prallan
·
Kropp & Själ Vet inte vad jag vill med denna tråd. Vet att Buke inte är läkare men har tappat allt förtroende på den yrkeskategorin ändå. För ca...
2
Svar
23
· Visningar
9 822
Senast: Poisonous
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
29 027
Senast: lewellyn
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 905
Senast: Jeronimo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka