Sned hov + Barfota, går det?

E

Egonson

Pållan har gått med skor fram i hela sitt liv och haft fina hovar innan vi köpte henne.

Pga att vi fick tag i en väldigt oseriös och dålig hovslagare som tvunget skulle sko henne runt om och dessutom på ett dåligt sätt, blev hennes hovar snabbt jättedåliga. De sprack och var aldeles fnasiga och torra, massor av tappskor.
Hennes högra bakhov tog mycket stryk av detta, så nu flyter den ut mycket inåt när den växer och pållan blev stel på insidan av benet.

Nu när vi har haft den nya, bra hovslagaren i snart två år har den snea hoven blir mer och mer normal och hovarna spricker inte alls lika mycket. Hon har fortfarande skor runt om för att den sneda hoven ska riktas så att den blir normal.
Vi har också ahft veterinär och equiterapeut och kollat och de säger att hon är mycket bättre. Vi stretchar och masserar de stela musklerna efter varje motionspass.
Vi har testat låta henne gå barfota en tid förra året, men då flisar sig hovarna och hon blir hemskt öm, samt att den fd snea hoven blev sned igen.

Jag har ändå funderat på att pröva låta henne gå barfota bak nu till vintern 2004.
Dock är jag orolig för att hennes sneda hov ska bli ännu mera sne.
Vågar man låta en sån häst gå barfota öht?

Det är ju otroligt svårt att svar på en sånn fråga utan att ha sett hästen. Man måste ju försöka förstå var snedheten kommer ifrån och blansera hoven utefter detta. I vissa fall behöver hoven också vara sned för att passa ihop med ett snett ben eller ett onormalt rörelsemönster.

På samtliga (olika föreläsare och olika "metoder")barfotakurser jag gått så har man sagt att snedhet inte är något hinder för att gå barfota, men jag har inte själv någon häst som är så väldigt sned och kan därför inte tala av egen erfarenhet.

En sned hov måste verkas ofta (kanske varje-varannan vecka i början) för att inte bli sämre utan bättre. Det kan räcka med att bara raspa pyttelite (på insidan i det här fallet antar jag, beror iofs på på vilket sätt den är sned), men man ska ändå se över den väldigt ofta för att undvika att det går fel.

För att slippa flisor kan man raspa upp den yttre hovväggen (icke viktbärande, den som inte är pigmenterad) några millimeter från marken (sk mustangrundning) och hålla efter det ungefär en gång per vecka.

ville bara förtydliga ditt inlägg :)

Det yttre lagret, som är pigmenterat, är alltså INTE viktbärande utan det kan man runda av mkt utan att det gör hoven svagare, tvärtom.
Vikten bärs av vattenlinjen, det lagret som är innanför (vitt när det är nyverkat eller nytvättat), strålen och till viss del sulan.

//Hanna

Hejsan.

Då jag tar hand om en häst med exakt samma problem (av andra orsaker dock) så rekomenderar jag dig främst att låta hovslagaren säga sitt. Är han/hon bra så ska det inte vara något du behöver tvivla på. I annat fall skulle jag inte förespråka barfota, då hoven oftast slits mer sned om den redan är sned. Då kommer problemet att bli värre igen. På hästen jag tar hand om resonerade vi oss gemensamt (jag och hovslagaren) fram till att prova med kilsula och det har hittills fungerat alldeles utmärkt, men det är klart, vi är ju inte "i mål" än...

Lycka till!

// Mvh - Jenny

Det går alldeles utmärkt allt som oftast. Men förutsättningen är att man VET vad man gör och HUR man skall gå tillväga.

Själv använder jag mig av barfotagång och barfotatrimning sedan ca 1,5 år tillbaks innan dess var det bara skor som gällde.
MEN när ens häst hovar aldrig blir tillräckligt bra vad man än gör utanför skoningingen så är det dags att börja ifrågasätta och leta efter andra vägar och svar en de som redan finns.

En hovslagare är utbildad för att verka en hov som till 98% (gissningsvis) skall ha en skor på sig, deras utbildning sträcker sig tyvärr inte över hur man verkar för att få en fungerande och hel hov utan skor i många fall. Det skiljer sig markant hur en barfotatrimning går till kontra en hovslagarverkninig. Åtgärderna för olika fel och brister på hoven sköts också på helt olika vis och jag har märkt att hovslagarnas verkning och åtgärder på i ex. detta fall utflutna hovar är milsvida från varandra.

Jag håller koll på en hel del frågor och åtgärder som hovslagare gör och har även fortsatt kontakt med en hovslagare för att lära mig mer och av ren nyfikenhet få reda på mer om skillnaderna och se vad som fungerar bäst.

Två av mina hästar har sett rent för j-a ut om sina hovar och det fanns inget stop på alla felaktigheter de hade. De var både snea och vinna åt alla håll och kanter utflytningar både här och där och så till detta både inåt och utåttåade. Hovslagaråtgärdens verkning provades det blev värre kan jag lova, efter det så gjorde jag barfotatrimningsåtgärd och då började det hända positiva saker som bara har fortsatt åt rätt håll. Den som såg värst ut har idag fått beröm för hur fina hans hovar är och man kan inte tro att det är samma hovar alls.

För säkerhets skull så vill jag poängtera att detta inte är menat som klank om hovslagarna i så fall skulle jag inte ha fortsatt kontakt, men man måste förstå att en hovslagare och en barfotatrimmare jobbar allt som oftast HELT OLIKA eftersom anledningen till verkningen är helt olika, men likväl så behövs båda sorterna eftersom vissa vill ha skor och vissa inte.

MVH/

hmm, ja, det var det jag menade :p :D som sagt, det pigmenterade lagret kan man runda av, det opigmenterade ska man "inte röra" (mer än på de med vita fötter där ju hela hovväggen är opigmenterad).

Jag tycker jag ser tydligt på min häst att den mesta vikten faktiskt bärs av den yttre delen av sulan. Hovväggen (även den opigmenterade delen) är mer där som en stabiliserande struktur, även om den också bär en del vikt.

jag tycker du ska diskutera saken med en seriös och duktig hovslagare,det ingår naturligtvis barfotaverkning i deras utbildning. Alla föl, unghästar fölston, och hästar som rids barfota eller bara med framskor.sneda hovar kommer oftast av att det är en snedbelastning högre upp på hästen
håller du inte detta i schack, så understödjer, du snedheten i hoven,skydda hoven med en sko eller annat material på den sida den slits ner. för övrigt är det få hästar som kan gå oskodda om dom ska ridas ex grusvägar eller asfalt .hoppas du får ordning på hovarna igen, är dom inte bekväma där kan dom och ska dom inte prestera något för oss

...och anledningen till att de inte kan gå barfota på asfalt och grusvägar är felaktig hovvård, i nio fall av tio skulle jag gissa. Felaktig hovvård från föltiden, på grund av att hovslagarna är allt för duktiga på att verka hoven för att passa skon och mindre duktiga på att verka hoven för att vara frisk barfota. Men givetvis är det inte bara en hovslagar fråga det har även att göra med vårat sätt att hålla hästar.

vadå man verkar väl inga föl för att sätta på skor det är naturligtvis olika sorters verkning beroende på om dom ska beslås eller ej, för övrigt är klinikerna ganska välbesökta av hästar som ska ridas efter en ganska populär metod, jag tror till och med att vissa fall är uppe i djurskyddet men man kan ju förstå att det blivit poulärt det blir ju billigare men tro mig många försöker men återgår oftast till skor som tur är för våra älskade hästar
argumentet naturligt köper jag inte det finns inget naturligt i att bära mäniskor på ryggen ej heller att ridas eller tränas ex en timme om dagen går hästar på bete eller liknande ok men ej när vi bestämmer var dom ska sätta fötterna

Det finns mer än den barfotaläran du talar om..Ärligt talat så tror jag inte det är fler hästar på klinik från den metod du pratar om än hästar som är på klinik med grundproblem från felskoning och verkning i övrigt.

I slutänden så är det faktiskt vi som ägare som bär ansvaret för våra hästar, vill man ge sig i kast med något vare sig det är nytt eller gammalt så är det vår plikt att se till att VI som hästägare införskaffar kunskapen så vi förstår vad vi håller på med eller vad den vi anlitar håller på med.
Det finns alldeles för lite ifrågasättande, men det finns många vägar som ger bra eller dåligt resultat.

Och en häst klarar utan problem att gå utan skor på alla underlag under rätt vård av hovarna.
Allt som oftast så är vi där och petar alldeles för mycket med korrigeringar hit och dit och vi låter inte hoven visa vägen för hur den verkligen vill se ut för att uppnå opptimalitét.

MVH/

"argumentet naturligt köper jag inte det finns inget naturligt i att bära mäniskor på ryggen ej heller att ridas eller tränas ex en timme om dagen går hästar på bete eller liknande ok men ej när vi bestämmer var dom ska sätta fötterna"

Nej det är inte naturligt för hästen med en ryttare på ryggen, men förutom "vildhästarna" så finns det massvis med exempel, framförallt från usa och australien, på barfotahästar som rids på "värsta" tänkbara underlag, inga mjuka dressyrbanor precis. Tom distanshästar finns det som rids barfota utomlands.

Eftersom du refererar till Strassers lära som något representativt för barfotagång så visar det att du inte är särskilt insatt i ämnet. Strassermetoden används på en väldigt liten del hästar om man jämför med "vidhäst-verkningen" som förespråkas av ex Jamie Jackson och Pete Ramey.

Håller med ovanstående om att andelen hästar som kommer till klinik pga fel utförd barfotaverkning knappast står i paritet med dem som kommer in pga felaktig skoning och verkning utförd av utbildade hovslagare.

Att man i allmänhet skulle välja att ha hästen barfota enbart av ekonomiska skäl tror jag inte på.

Jag har själv blivit ett riktigt hovfreak sedan jag fick upp ögonen för barfotaverkning. Men egentligen tror jag inte att jag har tjänat på det ekonomiskt om man bara ser till hovslagarkostnaderna. Jag verkar min häst själv men det betyder också att jag fått köpa verktyg + att jag har köpt lös-dojor till honom för en kostnad som motsvarar 5 helskoningar á 600 kr. Men det är bra mycket mer praktisk än att behöva förlita sig på en hovslagare, dessa finns sällan till hands när man behöver dem snabbt, det är i allafall min erfarenhet. Dessutom har det tvingat mig att skaffa mig kunskap och det är det viktigaste.

Ska du anlita en hovslagare så vill det till att du är riktigt väl påläst för att kunna bedöma om han gör ett bra jobb. En häst som blir lite lagom felskodd några gånger kan ta väldigt lång tid att få ordning på. Åskilliga tusenlappar i veterinärkostnader kan det bli, förutom all förlorad tid. Jag talar av egen erfarenhet... och han finns med på svensk hovslagarförenings lista, så den är definitivt ingen garanti för varken det ena eller det andra.

Hälsningare Hanna

Det jag ville belysa var just fråga om hur man utvecklar en frisk hov. Många säger att hoven inte klara "normalt slitage" (på asfalt, grus osv) men har vi någonsin tänkt på varför. Jag anser att man alldeles för lätt köper argumenten om genetiskt dålig hovkvalitet.

Anledningen till mitt påstående är att jag själv lyckats höja kvalitén på min hästs hovar mer än jag någonsin förväntat mig. För att göra en lång historia kort så kan jag säga att hovar som för mindre än ett år sen var i uruselt skick (ömmade på grusväg med skor på) idag klarar fyra timmars ritt över grus, småsten och asfalt. Något som jag önskar att alla med problemhovar ska få uppleva. Jag är övertygad om att alldeles för många hästar slutar sina dagar i förtid på grund av hovrelaterade problem idag.

Du blandar även in ett helt obefogat resonemang kring strassermetoden som jag inte ens orkar bemöta. Det finns mycket information du missar i sammanhanget om du sätter ett likhetstecken mellan Strasser och barfotahästar i allmänhet.

Jag måste säga att det är ett otroligt stort ansvar att sköta hela hovvården själv. Att lägga över ansvaret på en yrkesman är otroligt mycket bekvämare och de pengar vi betalar dem är småsummor i förhållande till det du initialt måste lägga ner på att skaffa dig både kunskap och utrustning för att sköta hovarna själv. Och hade det funnits en hovslagare som jag haft förtroende för så hade jag tveklöst valt att betala denna för att slippa allt detta slit och ansvar.

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 229
Hästvård Satt och funderade på det här med hovproblem, och orsakerna till dessa. Herr Häst har haft risig hovkvalité alltid. Det blev betydligt...
Svar
18
· Visningar
2 527
Senast: Speedway
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 240
Senast: mily
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka