Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Min häst har närliggande kotor i ryggen, problem med SI-leden och utläkt spatt, dvs han är inte en fullt frisk häst utan man måste vara väldigt försiktig för att han ska fungera som ridhäst. Mycket tömkörning, låång uppvärmning och lite tjockare täcke på sig än alla friska sunda hästar för att han inte ska bli stel som en pinne och få problem igen.

Jag känner ALLTID efter på honom och reglerar efter hur han känns, men han behöver i regel alltid lite tjockare täcke än de andra i stallet.

Så jag tycker jag har en anledning till det där lite tjockare täcket, eller tjockt och tjockt, han har som mest 400 g på sig under vintern. .

Sen har jag samma tjocklek inne som ute, han står i kallstall. På dagarna ute i hagen är det lite varmare men samtidigt så är han mer skyddad inne i stallet och har halm att ligga på.


Men jag förstår mig inte på varför man övertäckar en helt frisk häst med fri tillgång till grovfoder. Men jag kan tyvärr inte påpeka hur folk sköter sina hästar om hästarna inte ser ut att lida. Då hade jag haft fullt med ovänner :P
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Tänkte passa på att få tips, om nån vill svara :)
Min första travare hade jättetjock päls så jag behövde inte tänka så mkt på täcken. Slängde på regntäcke om det regnade flera dagar i sträck och var kallt och blåsigt. Myckat hö i hagen på dan.

Men min nya travare har jättetunn päls, han såg nästan klippt ut när vi hämtade honom i somras, och när vi tog in honom igår så frös han. Det regnade och var kallt. Har aldrig visat tecken på att frysa innan
Vi slängde på honom ett fleecetäcke över natten (har kallt stall, men inte dragigt)

Ska man göra så, eller ska vi sätta på täcke en stund och gå ner och ta bort efter en stund?
Vill ju att han ska få chansen att sätta päls men samtidigt så vill jag ju inte att han ska frysa..
förra ägaren hade vintertäcke på hela vintern, men jag vill helst att de ska slippa när det är kallt och torrt.
Eller är det så enkelt att vissa hästar har tunn päls och måste ha täcken på så fort det är lite kallt och fuktigt?
Tacksam för svar :D
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Min erfarenhet är:

Den naturliga hästägaren :angel:

Har en varmblodstravare, arab eller ett kallblod eller liknande. Eftersom det är naturligt som gäller håller denne på med NH (kastar rep på hästen) och rider "barockridning" (böjer hästen som en ostbåge). När hästen har fått vita hårstrån på ryggen av sadeln så övergår man till att rida barbacka. Det är ändå fel på alla dumma engelska sadlar..
Hästen har inget täcke eftersom den ska leva naturligt. Därför står den i snålblåst utan vindskydd. Gärna med en väldigt liten tuss o-analyserat hö :p
Eftersom allt ska vara naturligt så har den inga skor. Alla vet ju även att man inte behöver verka hovarna. Det gör man ju inte på vildhästar i naturen.

Den naturliga hästägaren tycker att:

* Alla som rider dressyr, har täcke på hästen eller rider med sporrar är förskräckliga djurplågare
* Jan Brink är en elak jävel som inte kan rida öht
* Tävling är ett elakt sätt att plåga djur

:D:D

Jag grundar mina slutsatser på egna erfarenheter ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

jaja, då är jag med. Jag pratar mer om folk som faktiskt ANVÄNDER täcken : )
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Jag började förstå att vi inte snackade om samma sak!
Nu är jag också med! :p
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

håller med!

ts; du må spy över täcken men jag spyr över alla som inte kan sköta sitt, samma vad det gäller. :mad:

om det stör dig så enormt att dina inackorderingar använder täcken på sina hästar så får du väl sparka ut dom då. och ha som regel att täcken är förbjudit. ^^

om hästarna verkligen är överdrivet varma så får du väl upplysa ägarna om det istället för att spy galla över dom här på buke!! dom vill helt säkert inte att deras hästar ska bli överupphettade.

men det är rejält kallt på natten över nästan hela landet nu, så om inte dom har en hel massa päls eller du har varmt stall, så är det inte alls säkert att dom är för varma. har du öht känt på hästarna eller har du bara utgått från att dom är överupphettade pga tjockleken på täcket? på dagen är det betydligt varmare så helt tokigt verkar det inte med regntäcken då. ute rör ju dessutom hästarna på sig lite mer.

nä jag är så sjukt trött på folk som bara klagar och snackar skit på buke om sina stallkompisar istället för att försöka hjälpa och förklara för personen/erna som hängs ut... :crazy:

:bow::bow::bow: Amen



Ts: Min häst står med halvtunt "thermotäcke". Snäppet varmare än en fleecefilt då vi har kallstall med 6 boxar varav 3 hästar står där. I vårat stall är det ofta nästan lika kallt inne som ute. Skillnaden ute är solen. Är det molnigt ute så går hästen med bara ett tunt regntäcke ovanpå det andra men är det sol byter jag till fleecefodrat regntäcke. Hade han haft det andra hade han dött av värmeslag. Jag känner på hästen hurpass varmt täcke han ska ha på sig. Bara att sticka in handen innanför täcket. :idea:
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Men hur var väderförhållandena de gånger du konstaterade att han blev för varm med fleece under regntäcket? Låter oerhört konstigt att en häst skulle bli så extremt varm, med fleece under ett vanligt regntäcke om det är låga plusgrader och rejält med regn och rusk ute nämligen. Folk stirrar sig blinda på vad termometern visar, och glömmer att vindar och nederbörd faktiskt spelar den största rollen för temperaturen i sig.

Classic: Källa tack till den studien, den vill jag läsa, har aldrig hört talas om den!

Jadu, det har varit alla väderförhållanden som varit de senaste vintrarna.... Han har i princip bara haft ofodrade regntäcken på sig de senaste åren och aldrig frusit (så att jag har märkt av det iaf, inga spänningar i rygg eller annat). Att han varit för varm med tjockare täcke har jag märkt på att han kliat sig på allt han kommit åt, och varit på väg att bli svettig runt ljumskar/armbågar. Men då har ju skillnaden varit att han stått uppstallad nattetid och varit ute max 10 timmar. Lite skillnad mot att gå ute dygnet runt.
Letar febrilt efter ett 100g-täcke, fleece kommer inte i min ägo. Vill kunna tvätta täcken utan att tvättmaskinen kapitulerar av allt hår...
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Horseware amigo har ett i 150 gram som är super. dvs ett stall thermotäcke. rekommenderar det å det varmaste! det är lätt, väger ingenting på hästen, skaver inte, ligger som gjutet. toppentäcke!
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Jag anser inte att detta ligger under vanvård

Att tvinga någon att vara för varmt klädd under många timmar utan att kunna komma undan skulle jag definitivt klassificera som vanvård... Om jag bara ska se till mig själv finns det få saker jag mår så dåligt av som att vara för varm.
Läste nån gång nån stans att man mätt temperaturer upp till 70-80 grader under täcken på hästar som stod täckade med termotäcken inomhus. Säger ju sig självt att det inte är särskilt bra. Kroppens kärna ska vara 37-38 grader, hudytan är oftast bara ca 30....
 
Senast ändrad:
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Fast det måste vara ett utetäcke. Och de pengarna kan jag inte riktigt med att lägga på täcken som används 24/7...
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Min shettis var svettig på morgnarna eftersom hon tyckte det var så väldigt varmt med pälsen i kallstallet med fleeera minus. :angel:

TS: Vet inte om förhållande som råder hos dig, men jag kan tycka att varmare täcke på natten än dagen är befogat i vissa fall eftersom hästen står still i boxen/spiltan, i hagen rör de på sig och håller blodcirkulationen och värmen uppe. OM man inte har varmt i stallet förstås.

Men ja, många många hästar är övertäckade.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Shires har 150g utetäcke för ca 700:-
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Fast det måste vara ett utetäcke. Och de pengarna kan jag inte riktigt med att lägga på täcken som används 24/7...

Horse Saver har ett fleecefodrat regn med halvhals för 700 - 800 kr om man köper på rätt ställe. Och som är riktigt , riktigt bra.

Finns många täcken i lämplig tjocklek som andas och har moderat pris, så förstår inte att det ska vara problem.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Fast jag vill inte ha fleece, utan thermovariant med motsvarande "tjocklek" som fleece. Dvs 100g. Och det är lite klurigare.... Fleecefodrade täcken vimlar det av, det vore absolut inget problem om jag bara ville ha ett sånt...
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Tack! Ska genast kolla runt i affärerna efter det, vore nästan perfekt (vill ha 100g men kan ju inte få allt...)
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

kl
Hur har ni koll på att täcket inte blir för varmt resp kallt?
Jag tänker ju på om de har möjlighet till ordentligt vindskydd, foder i hagen, väderlek osv.
Sticker in handen under täcket och känner på huden, är hästen varm är det för varmt, är hästen kall är den kall, är hästen sval så är det lagom. Men det är ju svårt, ibland blir det solsken o tio plusgrader, ibland blåst, regn o tre grader. Tycker det är svårt att få till det jämt..
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Att tvinga någon att vara för varmt klädd under många timmar utan att kunna komma undan skulle jag definitivt klassificera som vanvård... ..

Håller med till 100% det är fruktansvärt. Och än värre är att det alltförsällan "räknas" ur hästägares synpunkt.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

*delvis KL*

Ang det här med för varmt och för kallt.

Fblherrn, oklippt men inte mkt till päls, hade ett 150 gr Amigotäcke på sig idag. Det var minus fem imorse och nu ikväll, mitt på dagen ca ett minus men strålande sol. Såg hästarna stå och sola en långt stund på tidig em.

Herrn var lagom varm imorse, lagom varm nu vid insläpp. JAG frös så jag höll på att gå åt trots thermobyxor.

Dock var herrn ALLDELES för varm när det var sol. Trots minus en grad i luften. Han hade svettats lite vid bogarna under täcken nämligen.

Betänk då alla hästar som i morse gick ut med 200 gr+ täcken för det 'var vinter och kallt'...
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

*Kl*

Undrar när jag nu läst genom tråden...

Varför är det ingen (som det verkar) som utgår från naken häst och endast täcker om det verkligen behövs och som då lägger på minsta nödvändiga tjocklek etc?
Varför går man från andra håller och känner efter om hästen blir fööör varm? :confused:
Varför ger man inte hästen fritt grovfoder så den själv har resurser och möjlighet att reglera sin temperatur?
Någon menade att hästar rör sig för att alstra värme. Våra knallar inte omkring mer än vanligt, dom håller sin värme ändå tack vare fritt grovfoder och vinterpäls. Däremot söker dom lä vid blåsigt väder. Dom fungerar naturligt med sin erfarenhet och som dom är skapta.

LIA
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp