Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

*Varför är det ingen (som det verkar) som utgår från naken häst och endast täcker om det verkligen behövs och som då lägger på minsta nödvändiga tjocklek etc? Varför går man från andra håller och känner efter om hästen blir fööör varm? :confused:

Men det är ju det vi gör. Börjar med naken häst och lägger på täcken tills vi tycker att hästen är lagom varm = mitt emellan för kall och för varm. Hellre lite åt det varma hållet om de har extra känsliga muskler.

*KL*
En sak som jag tycker uppmärksammas för lite är dåligt tillpassade täcken. Jag vet inte hur många täcken man ser som är för stora i bogen så att de glider ner och skaver och blockerar bogens rörelser. Skavet märker folk, och sätter på "bogskydd". Men att rörelsefriheten inskänks missar man.

*Kl*

Undrar när jag nu läst genom tråden...

Varför är det ingen (som det verkar) som utgår från naken häst och endast täcker om det verkligen behövs och som då lägger på minsta nödvändiga tjocklek etc?
Varför går man från andra håller och känner efter om hästen blir fööör varm? :confused:
Varför ger man inte hästen fritt grovfoder så den själv har resurser och möjlighet att reglera sin temperatur?
Någon menade att hästar rör sig för att alstra värme. Våra knallar inte omkring mer än vanligt, dom håller sin värme ändå tack vare fritt grovfoder och vinterpäls. Däremot söker dom lä vid blåsigt väder. Dom fungerar naturligt med sin erfarenhet och som dom är skapta.

LIA

Men det är ju det de som täckar lagom gör? Och så jag gör. Men om de fryser trots mat och päls (eller man måste bort med del av pälsen ändå och de fryser då) så då får de täcke. Tjockleken på täcket avgör hästen.

Dock, så höst och vår så oavsett fryser eller ej så rullomaner som rids får då ofodrat regntäcke som andas, så tunt som behövs, helt enkelt för att hålla dem rena, då det annars skulle bli omöjligt att rida vettigt. Men iövrigt så är det ju hästen som avgör, och idealet är utan täcke.

Min erfarenhet är:

Den naturliga hästägaren :angel:

Har en varmblodstravare, arab eller ett kallblod eller liknande. Eftersom det är naturligt som gäller håller denne på med NH (kastar rep på hästen) och rider "barockridning" (böjer hästen som en ostbåge). När hästen har fått vita hårstrån på ryggen av sadeln så övergår man till att rida barbacka. Det är ändå fel på alla dumma engelska sadlar..
Hästen har inget täcke eftersom den ska leva naturligt. Därför står den i snålblåst utan vindskydd. Gärna med en väldigt liten tuss o-analyserat hö :p
Eftersom allt ska vara naturligt så har den inga skor. Alla vet ju även att man inte behöver verka hovarna. Det gör man ju inte på vildhästar i naturen.

Den naturliga hästägaren tycker att:

* Alla som rider dressyr, har täcke på hästen eller rider med sporrar är förskräckliga djurplågare
* Jan Brink är en elak jävel som inte kan rida öht
* Tävling är ett elakt sätt att plåga djur

:D:D

Jag grundar mina slutsatser på egna erfarenheter ;)

Oj då. Vilka tråkiga erfarenheter du har, då:cry:
Jag anser att jag är en "naturlig hästägare" som har fyra kallblod men:
*Jag tränar mitt ledarskap över hästarna utan att kasta rep på dem
*Jag rider akademiskt, men har aldrig överböjt någon av hästarna
*Några vita hårstrån på ryggen har de aldrig fått eftersom de har måttbeställda sadlar som passar dem. Två av sadlarna är engelska
*Hästarna har täcken när det behövs, dvs i hagen under uppstallningsperioden, eftersom regnet är kallt och vinden är kall under den årstiden. Vindskydd har vi inte, men täckena räcker för att hålla dem varma. De är ute 14-15 timmar per dag och får analyserat hösilage i hagen tre gånger under dagen.
* Två av hästarna är helskodda, en är skodd fram och den fjärde (unghästen) är oskodd så länge hon inte rids så mycket. Hon ska helskos nästa vår då hon blir ridhäst "på riktigt", och hennes hovar verkas när hovis är här och skor de andra.

Jag, som naturlig hästägare:
*rider med sporrar ibland. Och jag rider dressyr.
*min åsikt om JB är att "när f-n bli gammal blir han religiös". Dvs att JB blir bättre och bättre och visar allt större ödmjukhet
* åker gärna och tittar på tävling, både dressyr, hoppning och fälttävlan.

Och du - jag är inte ensam. Du borde vidga din bekantskapskrets.

Jo. Man kan bland annat läsa:

- Att klippta hästar måste ha täcke för att ersätta värmeförlusten.
- Att undersökningen bygger på teoretiska beräkningar
- Att man utgår från ett mycket litet hästmaterial (fyra hästar)
- Att dessa hästar är ridskolehästar

Dessutom antar de att tävlingshästar inte behöver täcke för att de får mest mat. Men hallå... Tävlingshästar får mycket mat för att de förbrukar mycket mat när de tränar.

Ge mig en undersökning med ett hästantal som är tillräckligt stort för att vara statistiskt intressant (åtminstone 20-30 hästar) och kolla hur hästarna mår i praktiken genom att t ex kolla rörelserna på rullband, låta massörer bedöma hur musklerna känns efter en dag i regnet, låta ryttarna bedöma hur hästarna arbetar, så kanske jag blir lite imponerad av en sån där undersökning. Det ska helst vara svårklasshästar i dressyr, jag tror att deras ryttare är bäst på att märka och kunna beskriva även små skillnader i hur hästarna presterar.

Jag vill bara påpeka att ridskolehästarna inte är och rids på LC-LB nivå utan det är välutbildade hästar som ofta tävlats om inte svår så i alla fall Msv klass. Men visst är det litet underlag.

Dessutom går ofta ridskolehästar hårdare än kreti och pletis pållar.

Jag håller med! :) Min polla går alltid utan täcke så länge det inte regnar vintertid. Är det bara kallt eller snöar får hon gå "naken"..

Vi ska även släppa ihop alla 4 hästarna tillsammans snart, och då börja med fri tillgång. Annars får hon hö 4 ggr/dag (12-15kg om dagen).

Jag vill bara påpeka att ridskolehästarna inte är och rids på LC-LB nivå utan det är välutbildade hästar som ofta tävlats om inte svår så i alla fall Msv klass.

Har även shettisen i undersökningen tävlat msv?

Detta är ju verkligen svårt. Personligen så tycker jag det är lite knepigt att ha varmare täcke ute än inne.

Lite ot, men så här tänker/tycker jag:
Min herre avskyr regn och blåst. Spänner sig, oavsett temperatur, avskyr han det, och av att han spänner sig, får han så klart öm muskulatur.
Jag täckar efter väder och temperatur.
Började med ett fleecetäcke inomhus, och ett regntäcke över det utomhus.
Allt eftersom vädret blir sämre och temperaturen sjunker går vi till lite tjockare täcken. Jag har flera olika tjocklekar, så jag går absolut inte från ett fleece som innetäcke, till ett supertjock termo-innetäcke.
Men, från att jag lägger på det första fleecetäcket, och sedan vid varje täckesbyte, ber jag den som har morgon-passet känna på min häst.
Det är ett kallstall, håller plustemp om nätterna, men jag har ingen aning om exakt temperatur. Jag är i stallet som senast ngn gång runt kvällsfodringen. Stallet värms upp ju längre hästarna står inne, så temperaturen inne i stallet på morgonen har jag inte en blek om. Därför vill jag att stallägaren (som har de allra flesta morgon-fodringarna) kollar min häst, hur han känns under täcket. Är han för varm? för kall? Lagom? Och sedan framför detta till mej, så att jag vet om jag gör rätt lr inte.

Vi står kollektivt, med mkt hjälp av stallägaren, och alla hjälps vi åt, med täckesbyten osv. Alla i stallet där jag står, är mkt noga med att täcka efter hästens behov, inte efter hur mkt matte fryser. Så jag har tur, vi tycker alla väldigt lika, och hjälps åt. Som t ex så klipptes nyligen en häst i stallet, som aldrig varit klippt förut. Denne häst hade aldrig behövt täcke nattetid, men efter helklippningen så sattes det på. Jag hade morgon-fodringen dagen efter hästen klippts och hade då blivit ombedd att kolla hur hästen kändes under täcket. Han var kall, så ett lite tjockare täcke sattes på. Morgonen efter kändes han alldeles lagom.
Så som sagt, jag måste verkligen ha tur som står så bra med hästen.

Senast ändrad av en moderator:

Alla har vi olika uppfattning men alltså, 300 g täcke på oklippt häst? Dessutom inne? Och nu? Det är inte ens kallt, vad ska pålle ha när det blir 20 minus?

Min ena är också rygghäst och är ett år yngre än din, iofs inte i dåligt hull men ändå. Jag har testat en grej med henne i år, nämligen att inte täcka. Har stora problem att hitta täcke som sitter bra på henne, det är nästan omöjligt. Hon har inte haft täcke en dag den här hösten.

Om jag jämför med förra året då jag började täcka i början av hösten så är hon mkt bättre i ryggen i år. Förra året kunde hon vara spänd i ryggen och gå med sänkt rygg fast hon var täckad i hagen. Det har inte hänt i år trots att det har regnat och hon blivit blöt. Jag tror absolut att täcken som inte sitter helt hundra har nåt med saken att göra. Häromdan regnade/snöade det på snedden och blåste isvind. Jag befarade att stoet stod och frös i hagen så jag skyndade dit när jag kom till stallet. Så vad gör mina hästar, jo de står och betar gräs mitt i hagen. Helt obekymrade om vädret, själv höll jag på att dö ungefär :D Och inte frös stoet heller, jag blev nästan chockad. Jag är fortfarande lite smått chockad över det. Så tittade de på mig som typ "Jaha, vad ville du då?"

Märker jag att hon fryser kommer jag såklart täcka, men tills dess blir det naken häst, hon har inte varit såhär bra i ryggen förr om höstarna när kylan kommer. Jag har stenkoll på om de fryser ute, det märks på musklerna.

Alla hästar är olika, men man måste komma ihåg att de fryser inte bara för att vi fryser.

tänk på att "oklippt" kan vara så mycket... för min ena häst är det isbjörn med extremt tät och tjock päls, för en annan som sommarpäls fast några mm längre. så man kan inte säga att en oklippt häst ska ha en bestämd tjocklek på täcket eller inget täcke alls, eftersom det kan vara hav av skillnad mellan olika hästars pälssättning.

Jag förstår inte riktigt varför du tar åt dig och svarar när det tydligen inte stämmer på dig på en enda punkt typ :confused:
Förstår inte ens logiken i att du svarar :D

tänk på att "oklippt" kan vara så mycket... för min ena häst är det isbjörn med extremt tät och tjock päls, för en annan som sommarpäls fast några mm längre. så man kan inte säga att en oklippt häst ska ha en bestämd tjocklek på täcket eller inget täcke alls, eftersom det kan vara hav av skillnad mellan olika hästars pälssättning.

Och attd et inte är längden på pälsen som styr. Sommarpälskort men TÄT kan vara mkt varmare än ullig, luddig men inte lika tät päls.

Jag anser inte att detta ligger under vanvård

Det tycker nog jag iaf. Hade hästarna stått utan täcken i en lerig hage dygnet runt med bristfälligt foder ja då ska det ringas Miljö/hälsa, pratas med ägarna osv. Men står hästarna som nu då ska man skita i andra och sköta sig själv men det kan faktiskt bli ett lidande för hästen att stå oklippt med tjockt täcke i 8 plusgrader :eek: blir det dessutom skav är det ytterligare ett lidande.

Och jag hade iaf visat mitt missnöje

*Varför är det ingen (som det verkar) som utgår från naken häst och endast täcker om det verkligen behövs och som då lägger på minsta nödvändiga tjocklek etc? Varför går man från andra håller och känner efter om hästen blir fööör varm?

Men det är ju det vi gör. Börjar med naken häst och lägger på täcken tills vi tycker att hästen är lagom varm = mitt emellan för kall och för varm. Hellre lite åt det varma hållet om de har extra känsliga muskler.
Du missförstod? Det du säger är precis det jag ifrågasatte.

Hur vet du att hästen är "lagom varm"? Tempar? För det är ju inte pälsens eller hudytans temperatur som anger hur varm hästen är inombords (exempelvis muskler) och som i sin tur avgör hur bra hästen mår i det hänseendet.
En hudyta som är "åt det varma hållet" innebär sannolikt att hästens kroppstemperatur ligger onödigt (alltför?) högt.

Jag hoppas du inte menar, att hästen alltid ska vara så varm att muskulaturen är redo för det arbete du tänkt dig?

LIA

Jag tycker också att man ska reagera OM HÄSTARNA VERKLIGEN ÄR FÖR VARMA.

Däremot har jag svårt för "Bror Duktig"-ligan som gnäller över täcken av princip. Inte minst om det rör sig om folk som aldrig på allvar har presterat något med sina hästar.

Jag hade så också när vintern kom, jag la på dem ja inte 400 gram men 250-300 kanske på morgonen när det var typ tio minus, men när jag kom hem på em då tog jag av dem för de svettades när solen sken(helklippta hästar) sen la jag på dem igen när solen försvann för de gick ute till rätt sent.
Mina helklippta, kan ha haft nåt undantag, gick nästan alltid utan täcken mitt på dan när solen sken, om det inte var typ 30 minus.
den undersökning som forskningen gjort visade på att jag var rätt ute för topptränade hästar frös mindre än hästar i halvbra kondition om de har gott om mat.
Sen har jag nästan alltid haft regntäcke vid kallt regn oavsett päls.
Enda gången mina har varit övertäckade var när pappa blev sjuk för tre år sen, mamma kunde inte byta täcken så de fick gå med vintertäckena och så tog jag av dem när jag kom och hälsade på(bor 50 mil bort). jag löste ju situationen snabbt och lånade ut en och tog hem den andra men det tog iaf tre månader innan vi visste prognosen så...
Jag föredrar hästar med kort tjock päls för de fryser aldrig, men eftersom jag hade kallstall och tränade travhästar så ville jag inte ha dem ståendes svettiga för länge.

Läste om nån undersökning i tråden men den jag refererar till hade undersökt hos flera olika stall av olika slag. kommer inte ohåg var jag läste den men den stämmer ändå på mina hästar. Dessutom har inte jag träffat på en travhäst i kondition som går med flera lager täcken, kanske stalltäcke med regntäcke över men det är allt.

men det är ju det de som täckar lagom gör? Inte som det verkar. Hur vet man om det är "lagom"?

och så jag gör. Men om de fryser trots mat och päls (eller man måste bort med del av pälsen ändå och de fryser då) så då får de täcke. Tjockleken på täcket avgör hästen. Precis, och då går du ju den väg jag efterfrågade.

Dock, så höst och vår så oavsett fryser eller ej så rullomaner som rids får då ofodrat regntäcke som andas, så tunt som behövs, helt enkelt för att hålla dem rena, då det annars skulle bli omöjligt att rida vettigt. Här är du inne på människans bekvämlighet (egoism) kontra hästens välbefinnande. Erbjuder man tillräckligt stora och bra hagar, så blir inte hästen speciellt skitig, och dom gånger det ändå händer får man ta den stund det tar att torka av och rykta.

men iövrigt så är det ju hästen som avgör, och idealet är utan täcke.
.......

Lia

Jag tycker också att man ska reagera OM HÄSTARNA VERKLIGEN ÄR FÖR VARMA.
Min fråga kvarstår, hur vet du om dom är för varma? Tempar?
Borde inte den motsatta vägen, den jag efterfrågade, vara den mer naturliga (ursäkta!) att gå, nämligen att täcka med lämpligt täcke om hästen verkligen behöver det?

Däremot har jag svårt för "Bror Duktig"-ligan som gnäller över täcken av princip. Inte minst om det rör sig om folk som aldrig på allvar har presterat något med sina hästar.
Den här typen av onyanserade påhopp är väl ändå bra onödiga? Vad ger dom i sakfrågan??

LIA

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Linser
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈