Jag tycker att man vid all sorts dålig skötsel SKA lägga sig i, för hästens skull.
Att tjurskalliga hästägare inte tycker det är en helt annan femma, någon gång lär de sig förhoppningsvis också.
Visst, man har olika åsikter om saker och huruvida någon borstar föt mkt/lite på sin häst är ju upp till var och en, men just ang övertäckning (och tvärtom) så finns det ju faktiskt risk att hästarna far illa av det.
Ffa hästar som är skavkänsliga är ju väldigt dumt att täcka om det inte absolut behövs. Eller så kan man ju välja att köpa så pass många olika täcken att byta med så hästen inte blir skavd
En oklippt/halvklippt häst som är frisk lär inte behöva ha täcke öht inne i stallet. KYLA klarar hästen av utan problem, det är blåst och väta som utgör det största problemet - men det bör man ju knappast ha inne i sitt stall!!
Ute så finns det väl vissa som kan behöva ett tunnnare täcke för skydd mot just väta o blåst.
När det handlar om helklippta hästar är det självklart en annan sak.
Det var en häst i stallet som hade
dubbla täcken på sig
inne innan jag ens hade börjat gå med jacka ute (Och jag är typ världens frusnaste människa
) .
Förstår inte alls hur människan tänker. Kan ju även nämna att hästen har ryggproblem nu (Är "kall", täckas mer osv. Men den rids ändå
)
Tycker det verkar vanligt förekommande att folk som övertäckar har hästar som blir ömma i ryggen för minsta lilla.
Det skulle inte JAG kalla en frisk häst.