Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Men det finns tyvärr en massa människor som hyser ett rabiat motstånd till täcken, och som protesterar mot det bara för att de tillhör "klickar" av hästmänniskor som tycker vissa saker mer för att det är trendigt än för att de verkligen har prövat sig fram och tyckt att det är bra. Det är knappast en slump att de flesta (alla?) svårklassryttare täckar sina hästar. Jag vet t ex ett par svårklassryttare i fälttävlan som har sina elithästar ute dygnet runt på bautabeten när det inte är säsong - men med täcke.

Sen undrar jag - hur vet du om dina hästar är lagom varma? Tempar?

Jag ser dels på min hästs muskler om han är tillräckligt varm, det märks ganska tydligt om han har gått och spänt sig mot kylan eller vinden, man ser att ländmusklerna är lite flatare än annars, och man märker när man jobbar honom att överlinjen är lite tight.

jag förstår att du aldrig ägt en skimmel.... :grin:

spelar ingen roll hur stora eller torra hagar man har, finns det ingen lera så välter dom vattenhinken och gräver lite så man kan bli sådär härligt smutsig.

Hur vet du att hästen är "lagom varm"? Tempar? För det är ju inte pälsens eller hudytans temperatur som anger hur varm hästen är inombords (exempelvis muskler) och som i sin tur avgör hur bra hästen mår i det hänseendet.

Mycket enkelt. Hästen är för handen sval/lite kall. En häst som känns varm är för varm. Det ska INTE vara varmt och gosigt under täcket.

Så, hästen ska INTE kännas varm - då är den för varm.

Åt andra hållet är det lite svårare men inte svårt egentligen. Går hästen och noppar gräs/står och äter/står avslappnat och vilar så har den tillräcklig temperatur. Står hästen och kurar, skakar den etc, och i min herres fall - blir stel och öm i ryggmusklerna. Då är han för kall.

De tog ett tag att 'köra in sig', i början både över och undertäckade jag det lilla livet innan jag lärde mig hur och när han fryser, och vad han behöver i olika väder.

En hudyta som är "åt det varma hållet" innebär sannolikt att hästens kroppstemperatur ligger onödigt (alltför?) högt.

Precis. Det är en av de första sakerna jag skrev, hästen ska inte KÄNNAS varm.

Jag hoppas du inte menar, att hästen alltid ska vara så varm att muskulaturen är redo för det arbete du tänkt dig?

Var i hela friden fick det du det från? Det skapas av genomblödningen i musklerna som blir av den ökade cirkulationen som blir av rörelse, dvs framskrittning och framridning. Musklerna ska dock inte vara stela och ömma för att hästen stått en hel dag och frusit.

Senast ändrad:

och så jag gör. Men om de fryser trots mat och päls (eller man måste bort med del av pälsen ändå och de fryser då) så då får de täcke. Tjockleken på täcket avgör hästen.
Precis, och då går du ju den väg jag efterfrågade.

Ja, precis som jag sa.

Dock, så höst och vår så oavsett fryser eller ej så rullomaner som rids får då ofodrat regntäcke som andas, så tunt som behövs, helt enkelt för att hålla dem rena, då det annars skulle bli omöjligt att rida vettigt.

Här är du inne på människans bekvämlighet (egoism) kontra hästens välbefinnande. Erbjuder man tillräckligt stora och bra hagar, så blir inte hästen speciellt skitig, och dom gånger det ändå händer får man ta den stund det tar att torka av och rykta.

Har du haft en rulloman någon gång, och lerjord?

Mina två har över en hektar vinterhage. Det blri lerigt vid grinden i normalfallet. Sådana här 'regnet bara vräker ner och det fryser aldrig' blir det lerigt en bit längre in men 98% av hagen är då olerig ändå, men blöt, vattensjuk och vattenmättad.

Hästen ÄLSKAR att rulla, och han står och skrapar upp lera med hovarna om det är för torrt. Jag misstänker allvarligt att han har en god portion gris i släkten.

Om han kommer in täckt av blöt lera kan jag GLÖMMA att rida den dagen. Han har inte torkat förrän jag gott och lagt mig. Om han kommer in med torr lera så har jag 2 - 3 h jobb med att få av det värsta framför mig. Lerdammet kan jag rykta tills armarna trillar av, det får jag inte bort.

Och jag - vilket du vet - prioriterar att mina hästar har daglig, rejäl utevistelse i stora hagar, jag har kallstall (för hästarnas skull) etc. Men jag har inte hästar för att 'klappa lite på', utan för att rida. Så de får allt det redan nämnt, men täcke. För att JAG ska få ut 'min del'

De här bilderna är från i våras. Inte speciellt lerigt, det du ser på bilderna är de mest söndertrampade partierna. Resten av hagen är gräs (gammalt visset blött gräs förvisso), du ser det i bakkant av bilden.

Temperaturen är väl så hästen klarar sig utan täcke. Men han har både ofodrat regntäcke och ofodrat halstäcke. (Maten ligger på mark för foderlådorna stod och torkade efter 'disk')

Såhär såg det ut vid utsläpp:
thumbnail.aspx

FYRA timmar senare:

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

Du kan tänka dig hur det ser ut efter 12 h i hagen och X rullningar, och hur det ser ut när det är blött på riktigt..

EN otäckad rulloman efter en dag i samma väder, dvs lite upptrampat vid grinden, men gräs i 98% av hagen och förhållandevis torrt jmf med hur det är på vintern:

http://hem.passagen.se/xyplex/foreochefter.htm

Inte heller det är värsta sorten, men för mycket för det ska vara gångbart att ha ridhästar så. (De som inte rids får gegga ner sig av hjärtans lust)

Senast ändrad:

Men det finns tyvärr en massa människor som hyser ett rabiat motstånd till täcken, och som protesterar mot det bara för att de tillhör "klickar" av hästmänniskor som tycker vissa saker mer för att det är trendigt än för att de verkligen har prövat sig fram och tyckt att det är bra.
Vad vet du om dessa massor (eller är det bara klickar?) av människors kunskaper? För att deras åsikter inte stämmer med dina finns väl ingen anledning till den där tråkiga attityden.

Vi umgås tätt med våra hästar och vet hur dom fungerar, läser dom och kommunicerar med dom. Därför vet vi också hur dom mår och om dom är bekväma i dom situationer som råder. Vi har haft en häst som var frusen av sig vid kyla, blåst och blöta och hon fick alltid täcke när så var aktuellt för att hon skulle må bra. Ingen annan av våra hästar har behövt täckas p g av vädret.

Jag vet att våra hästar inte är för varma, eftersom dom har alla möjligheter att naturligt reglera sin värme, utan klippning och utan täcken.
Hur du vet att dina hästar inte är för varma är tydligen något du inte vill/kan svara på.

Att svårklassryttare täcker sina hästar är väl inte förvånande, dessa klipps ju. Alltså tas en av förutsättningarna för djurens egen kontroll av värmen bort. En del rakar t o m sina hästar, för att ... Ja, varför? :confused: Inte är det för hästens skull.

LIA

Jodå, både skimlar och skäck med stora, vita fält.

Däremot har jag ingen erfarenhet av att dom skulle tillverka sitt eget lerbad som du beskriver. En och annan rullning i en normal hage innebär inte några större problem när man vill "använda" hästen. Det klarar den normala rykten av.

Sen är det kanske en fråga om hur pipplig man är? Gör det något om hästen inte ser nybadad ut varje gång man ska rida eller köra?

LIA

Det där inlägget du svarar på, var ett svar till Svea.
Verkar som om du tog det personligt?

LIA

Men Lia, det är STOR skillnad på en häst som gör 'en och annan rullning' och de som har 50% GRIS i släkten. De rullar inte en gång, de rullar flera ggr per dag. Och precis som Centaur skrev, de letar upp den geggigaste fläcken, och finns ingen så försöker de skapa lera, genom att krafsa upp gegga, eller som centaur beskriver, välter vattenkaren och 'klafsar till' det. Och så rullar de, noga noga och grundligt. Jag får plocka KOKOR av lera ur öronen på rullomaner.

Jmf med ponnyn här, som också gillar att rulla, rullar minst varje dag. Fast han är mer förtjust i att rulla än lerinpackningar. Så han är nema problemas.

Andra jag haft har rullat precis som du säger 'ibland'. So what, den dagen kan man hoppa över ridningen eller 'ta' den där 1 - 2 h rengöringen. Ytterligare andra har ALDRIG rullat punkt slut.

Men rullomanerna, där är det GARANTI på att de kommer att komma in inkletade i gegga från topp till tå. Och handlar inte om att hästen måste se nybadad ut varje dag (det går inte ens). Utan om att övht få den såpass ren så man kan lägga utrustning på den. (Sen är det dubbelproblem med de skavkänsliga och leran här, dammet som blir kvar kan ge problem i komb med svett under sadeln).

Det är STOR skillnad på sandjord och lerjord. Sandjorden är tusen gånger lättare att borsta av. Lerjord måste du SPOLA av om du ska få bort allt (och man får spola rätt länga innan vattnet slutar vara svart/brunt).

Av alla hästar jag haft så har två varit sådana som ALDRIG skulle ens tänka på att rulla i något kletigt, majoriteten har varit sådana som rullat ibland, och så har jag haft två som varit extrema små lermonster. Och de två blev inpakterad i ofodrade regntäcken vare sig de ville eller ej så länge de reds (som konv eller under 'semester' etc så fick de lerbada)

Det där inlägget du svarar på, var ett svar till Svea.
Verkar som om du tog det personligt?

LIA

Nej, kika igen. Det var ett svar till mig. Med min knapp, med mitt inlägg inciterat. Det i kursiv stil är MINA ord ur mitt inlägg som du citerade, det i citatdelen är vad du skrev. Sen mitt svar.

Har du haft en rulloman någon gång, och lerjord?
Nej, ingen rulloman, men all åkerdel av vår hage är lerjord. Tack vare storlek på den i förhållande till hästantal så håller grässvålen riktigt bra, även svåra år.

Mina två har över en hektar vinterhage. Det blri lerigt vid grinden i normalfallet. Sådana här 'regnet bara vräker ner och det fryser aldrig' blir det lerigt en bit längre in men 98% av hagen är då olerig ändå, men blöt, vattensjuk och vattenmättad.
Vattensjukt? Jodå! :crazy: Vi har ingen grind som stoppar hästarnas väg, så det enda som blir lertrampat är några stigar. Maten får dom i "ligghallen" så där slipper vi också leran.

Hästen ÄLSKAR att rulla, och han står och skrapar upp lera med hovarna om det är för torrt. Jag misstänker allvarligt att han har en god portion gris i släkten.
Snygg kille. ;) Som jag sa så har vi ingen rulloman och har inte haft heller. Dom rullar någon gång ibland men långt ifrån så frenetiskt som din. Dock hade vi en inackordering av den kalibern för några år sedan, men som tur var för ägaren föredrog hon gräsunderlag och inte lera.

Undrar vad det beror på? Klåda? I så fall varför? Annat? Jag har som sagt ingen egen erfarenhet av rullare. Våra kommer ofta fram och vill bli kliade och skrapade. Kan det fungera i st f rullning?

LIA

Har jag råkat ut för härdsmälta i den övre regionen? :o

Du svarade i ditt inlägg # 103
på mitt # 95,
vilket var ett svar på Sveas # 81.

Om jag hamnat galet bland inläggen får du mer än gärna korrigera mig.

LIA

Nejdå, viss förvirring ang vilket av mina inlägg du menade bara, ditt (#107) kom ju över mitt 104, så trodde du avsåg det. Men nu är jag med på banan.

Jag förstår inte riktigt varför du tar åt dig och svarar när det tydligen inte stämmer på dig på en enda punkt typ :confused:
Förstår inte ens logiken i att du svarar :D

Nej, jag förstår att du inte fattar.
Men det finns andra varianter av "naturlig hästägare" än den du beskrev.

Då kan man ju alltid filosofera vidare vad en "naturlig" hästägare är och om det ens existerar "naturlig" hästhållning

100% naturlig hästhållning lär ju innebära några kvadratmil stor hage, en flock individer utan valacker och med minst en hingst, och där människor inte syns till. Mattillgången ska dessutom vara ojämn såtillvida att det ska vara gott om mat sommartid och svält/mycket knapert med mat vintertid. Dessutom ska underlaget vara kraftigt varierat.

Däremot finns det en RAD varianter på hästhållning som så långt det går är anpassad efter hästens naturliga instinkter och behov. Där kommer sådant som lösdrift in, ordentligt med grovfoder, lång ättid, stora omväxlande hagar etc. Sen finns det ju alla varianter mellan barfotahäst som inte rids och går barfota på stor lösdrift till hästen som är uppstallad på nätterna, har skor på fötterna, rids, täckas men som har sitt behov av grovfoder och tuggtid tillgodosett, som går i stora så omväxlande hagar som möjligt med minst en kompis och som går ute långa dagar.

De flesta hästägare strävar ju faktiskt efter en hästhållning med hänsyn till hästens naturliga behov och instinker. Hur långt man kan tillgodose det beror dels på de praktiska möjligheterna, men i stor mån också på ägaren.

Det undrar jag också.
Är nyfiken på hur många som har kollat upp 'problemet'.

Och hur man kan påstå att hästen är frisk om den får ont i ryggen av lite kyla, är för mig ganska oförståeligt.
Min häst får ont i ryggen av regn+kyla, men hon är heller inte ridbar.

Det är väldig många inlägg här och jag orkade inte läsa alla, men jag ville ändå ge ett svar på denna fråga: jag har en häst som får ont i ryggen eller muskulaturen, främst vid hård ansträngning. Han spänner sig konstant då och får ont i ryggen. Om jag täckar honom ordentligt, efter träning och ute, kyls inte musklerna ner och han har inte ont. Detta är inte något taget ur luften, utan jag har kommit fram till detta efter att ha testat mig fram. Alltså Ryggont= ordentliga täcken= hur fin som helst!

En liten fundering angående just ryggont: kan inte hästar få ont i skelett eller leder vid kyla, typ som reumatism??
Jag har själv INTE reumatism, men när det blir kallt får jag ont i mina knän, kan det inte funka typ på samma sätt för hästar?

I övrigt tycker jag också att det är konstigt att ha varmare täcke inne än ute.

Horse Saver har ett fleecefodrat regn med halvhals för 700 - 800 kr om man köper på rätt ställe. Och som är riktigt , riktigt bra.

Det har jag med. Det har förutom att det ALDRIG regnat igenom, hållt i över tre år i en skogshage. Har inte impregrinerat det någon gång. Köpte mitt på Granngården. Ca 700 kr låg det på då.

tänk på att "oklippt" kan vara så mycket... för min ena häst är det isbjörn med extremt tät och tjock päls, för en annan som sommarpäls fast några mm längre. så man kan inte säga att en oklippt häst ska ha en bestämd tjocklek på täcket eller inget täcke alls, eftersom det kan vara hav av skillnad mellan olika hästars pälssättning.

Ja, det är sant, men en oklippt häst med normal pälssättning behöver inte 300g täcke inne nu, kallstall eller inte. Tycker jag.

*Kl*

Undrar när jag nu läst genom tråden...

Varför är det ingen (som det verkar) som utgår från naken häst och endast täcker om det verkligen behövs och som då lägger på minsta nödvändiga tjocklek etc?

LIA

Jo, jag utgår faktiskt från det hållet :idea:. Unga damen ser inte ut att ha mycket päls, men den är jättetät och hon blir lätt svettig. Jag utgår från att hon kan gå naken (hon är fortfarande oklippt, vi avvaktar med klippning tills mänden arbete ökar) och lägger endast på regntäcke vid heldagsregn/snö. Hon är naken inne tills det blir minusgrader istallet nattetid då hon får ett tunt flistäcke (hon har reglerad hömängd, är lättfödd och får hon för mycket hö till natten så äter hon inte upp utan trampar runt i det och uträttar behov, hon står på spån som strö). När det kryper ned mot 20-25 minus ute får hon ev täcke på, kommer dock inte att lägga på som rutin utan kolla hur hon mår först.

Läste om nån undersökning i tråden men den jag refererar till hade undersökt hos flera olika stall av olika slag. kommer inte ohåg var jag läste den men den stämmer ändå på mina hästar. Dessutom har inte jag träffat på en travhäst i kondition som går med flera lager täcken, kanske stalltäcke med regntäcke över men det är allt.

Jag har arbetat hos travtränare, det var visserligen för många år sedan nu, men inte heller där hade hästarna mer än ett täcke åt gången. Tunt täcke inne på de hästar som var i träning, ett annat täcke ute i hagen. Unghästarna var nakna i alla väder.

En fundering: om travhästar i tävlingskondition klarar av att gå med bara ett täcke åt gången, hur kommer det sig då att hobbyryttarnas ridhästar tydligen måste ha 2-3 täcken på sig för att "överleva"? Även när det är 10-15 grader varmt ute? Eller, klassikern i det förra stallet jag hyrde box i, ETT täcke inne där det var 4-5 plusgrader, och TVÅ-TRE täcken ute där det var 10 plusgrader....:confused:

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka