Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

En fundering: om travhästar i tävlingskondition klarar av att gå med bara ett täcke åt gången, hur kommer det sig då att hobbyryttarnas ridhästar tydligen måste ha 2-3 täcken på sig för att "överleva"?
Här finns det faktiskt en orsak: en häst i hårdare träning klarar kyla bättre än en i mindre träning.
Men sedan så är faktiskt flera täcken inte "flera gånger" bättre. Bäst är ett täcke av rätt tjocklek (då det behövs).
I övrigt tycker jag det finns folk som är lite ivriga att täcka...

Hur ser det ut i era stall? Finns det några såna här hästägare överallt eller har jag bara otur?
Det finns många såna hästägare. Nu har jag lösdrift så det är lite mindre sånt folk hos oss. Men vi har en tjej, som jag fö tycker mkt om, som har haft dubbla undertäckan + regn i flera veckor nu - över 10+ vid tillfällen. Men jag lägger mig inte i sålänge jag inte ser att hästen mår dåligt.

Är kunskapen låg över lag när det gäller täcken och hästarnas egen förmåga till att reglera sin temperatur?
Kunskapen är nog låg men ffa så vill folk gärna överdriva, pluttinutta och sätta sina egna värderingar i hästens tillvaro. Det är ju svinkallt att komma ut till ett stall med 10+ när man är van vid att ha över 20 hemma i huset eller kommer från en varm bil.

Kan man göra något eller är det bättre att försöka strunta i det?
(svårt för jag lider lite med hästarna)

Ser du att någon häst far illa är det ditt ansvar som uppstallningsvärd att ta itu med detta tkr jag. Och blir det för komplicerat så kan du antingen välja att låta dem hållas eller säga upp dem och ta in andra hyresgäster. Jag brukar vara noga med när jag tar inn nya gäster att de vet vad vi har för värderingar och också känna efter om de är på samma nivå. Man måste respektera olikheter och vi är olika alla, men man måste också ha lite lika tänk för att det inte ska bli problem i längden,

Senast ändrad:

Tyvärr tror jag att många av hästarna idag går med felaktigt tillpassade sadlar, bett osv. Dåligt verkade hovar osv.
Ofta är det dessa hästars ägare som skränar mest ang. övertäckade hästar..
Logiken i detta är inte helt förståelig, men det handlar oftast om okunskap gissar jag

Det finns ingen logik i det du säger- det är bara fördomar. Och okunskap.

Den naturliga hästägaren :angel:

Jag ska vara ärlig. Jag måste nog sälla mig till kategorin "naturlig hästägare". Jag följer forskning, hästens biologi och anatomi, etologi etc. etc. för att kunna ge min häst, i den mån jag kan, ett så bra anpassat liv för en häst. Jag vill ge min häst ett liv där den stimuleras och omhändertas på ett bra sätt utefter dess behov som den art den är, med anpassning till dess fysik, individuella nycker och preferenser. Därför skulle jag antagligen bli sållad till de sk. "naturliga hästägare" som du rynkar näsan för.

Jag har inget varmblod, arab eller kallblod utan en ponny. Jag håller inte på med varken NH eller barockridning men plockar gärna lite smarta knep här och var. Min häst har inga vita hårstrån på ryggen och jag tycker om engelska sadlar om de är rätt anpassade efter hästen. Enligt diverse ET, massörer, kiropraktorer och veterinärer är hon i bra form och har fina ryggmuskler. Hon har inget täcke om jag kan undvika det eftersom hon har björnpäls på vintern och klarar sig jättebra under sommaren trots regn. När hon fryser får hon självklart täcke. Hon får analyserat hö och en analyserad foderstat. Hon går barfota för att hon kan. Hovarna verkas regelbundet av en utbildad, skattad hovslagare. Ska även ut på lösdrift snart.

Jag som naturlig hästägare tycker att:

* Jag älskar dressyr. Täcken är bra om det inte missbrukas, samma gäller sporrar.
* Jag avgudar Jan Brink ända in i tåspetsarna.
* Tävlingar är roliga om hästen tycker detsamma.

Jag förespråkar att man ska ge hästarna ett så naturligt liv man kan men anpassa det efter individen. De är fortfarande djur, de mår dåligt av att inte röra sig fritt större delen av dygnet med sin flock, de mår dåligt av att inte få äta större delen av dygnet. Deras största biologiska funktioner har vi inte avlat bort, det går inte, bara folk som inte är insatta nog tror det. Släpp ut hästen fritt i en enorm kuperad hage, ge den mat och låt den vara med sina kompisar så finns de ursprungliga instinkterna, beteendena och behoven kvar. De behöver inte oss egentligen, vi är bara deras foder och skötselautomater i slutändan.

Jag baserar min okunskap och mina fördomar på erfarenheter jag mött IRL ;)

Många surnar till riktigt rejält när de hör att folk täckar sina stackars hästar, rider "elak" dressyr och kanske tom. använder sporrar! :eek: ;)

De som reagerar har ofta hästar på lösdrift och rider skogsluffs-ridning.
Inget ont emot något ovanstående (så länge de tar hjälp av bra hovis och kollar att utrustningen sitter ok. Gäller ju alla iofs).

MEN jag upplever det som två läger:

* Tävlings och/eller träningsryttarna, som klipper sina hästar, täckar sina hästar, lindar, har skydd i hagen osv. Köper dyra utprovade sadlar osv

* Skogsmulleryttarna, vars hästar går ute på lösdrift. Rids rakt fram i skogen. Inte bryr sig så mkt om dyr eller flashig utrustningen. Håller på med NH eller liknande och tycker att tränings/tävlingsryttarna är lite smått elaka :angel:

Självklart finns det folk som faller mellan dessa två "läger" men jag tycker ofta ofta att man stöter på just precis dessa motsättningar

Senast ändrad av en moderator:

Håller med, amen liksom...

MEN jag tycker ofta skogsluffarna har waaaaay trevligare hästar att hantera än de tävlingsryttare jag stött på. NH eller inte....

Liksom skogsluffarna tycker att skarpa bett och sporrar är plågeri verkar tävlingsryttare tycka att NH är "tönteri"....

Det finns ryttare och det finns hästmänniskor. De flesta tävlingsmänniskor är enbart ryttare och när hästen inte duger längre så skickar man iväg den och köper en ny....

Men det är en helt annan tråd det....

De trevligaste hästarna jag hanterat (överlag) har varit travare faktiskt. Många skogsluff-ryttare har just travare. Det kanske kan finnas en koppling mellan där?

Sen är ju inte skogsmullehästarna fodrade så att de är så explosiva heller, som många tävlingshästar är. Dessa får gärna stor kraftfodergiv och rätt lite utevistelse.
Inte alla, men många

Hej!

Fast jag, som ändå jobbar bland riktigt tokiga dressyrtanter, ser redan nu oklippta hästar med dubbla täcken i stallet. Dessa hästar går ju inte ut i hagen, då hade de väl fått nåt täcke till.. Hos oss har det varit frost 2 nätter än så länge och hästarna står som sagt inne dygnet runt..

Och jag ser även fler och fler "skogsmullar" som täckar upp nåt otroligt. Både i nuvarande "hemmastallet" och i förra hade hästarna knappt nåt täcke när jag flyttade dit, nu gå dom med minst 1 täcke, gärna två, fast då går dom iaf ute i hagen minst 12 timmar/dag. Igår klagade dom på att min stackars häst fick vara naken (4-åring med jättetjock päls), och kommenterade att 100 gr stoppning är "jättelite, det kan väl inte hjälpa alls". Jag orkar inte ns förklara varför jag täckar som jag gör längre...

/ Lavinia, som förvisso ser övertäckade tävlingshästar, men även mängder av övertäckade skogsmullar.

Många surnar till riktigt rejält när de hör att folk täckar sina stackars hästar, rider "elak" dressyr och kanske tom. använder sporrar! :eek: ;)

De som reagerar har ofta hästar på lösdrift och rider skogsluffs-ridning.
Inget ont emot något ovanstående (så länge de tar hjälp av bra hovis och kollar att utrustningen sitter ok. Gäller ju alla iofs).

MEN jag upplever det som två läger:

* Tävlings och/eller träningsryttarna, som klipper sina hästar, täckar sina hästar, lindar, har skydd i hagen osv. Köper dyra utprovade sadlar osv

* Skogsmulleryttarna, vars hästar går ute på lösdrift. Rids rakt fram i skogen. Inte bryr sig så mkt om dyr eller flashig utrustningen. Håller på med NH eller liknande och tycker att tränings/tävlingsryttarna är lite smått elaka :angel:

Självklart finns det folk som faller mellan dessa två "läger" men jag tycker ofta ofta att man stöter på just precis dessa motsättningar

Tänk, jag som står i ett av sveriges häst tätaste län, upplever det snarare som att de (om vi ska hålla oss till trådens ämne), som är värst, faktiskt är medelhobby ryttarna, som anser att de är tävlingsryttare för att de ridit några lokala tävlingar/klubbtävlingar. Det är ofta här man hittar den värsta okunskapen just runt täckning, och där det övertäckas värst.

vad jag ser (om vi återigen ska hålla oss till trådens ämne) så är detta inte en tråd där gröna vågare anser att inga hästar ska ha täcken. Trådens kärnämne är betydligt mer komplex än så, och då funkar det inte att hoppa in med extrema gränsdragningar så som du gör när du antar det du gör om tävlings v/s skogsmullar.

Ja precis, för du har träffat majoriteten av hästägare i sverige för att kunna säkert basera dina åsikter på de "observationer" du gjort. År 2004 hade vi ca. 270 000 hästar i Sverige- ganska många ägare att hälsa på och höra om de hatar täcken och gillar NH.

Rena fördomar från din sida anser jag. Världen är inte svart och vit och bara för att man skulle vara en "hobbyryttare" som rider ut i skogen så kan inte man förknippa det med ett hat för ex. sporrar. Precis lika lite som man kan påstå att tävlingsryttare har en förkärlek för att använda graman eller någon annan "avancerad" utrustning bara för att de tävlar. Du generaliserar ju bara.
Bara för att man håller sig till en vis "gren" inom hästsporten så betyder det inte automatiskt att alla har samma åsikter, inte ens majoriteten behöver ha det.

Eftersom ingen av oss har träffat alla hästägare i detta land så tror jag att alla grundar sina åsikter på egna erfarenheter. Kalla det fördomar eller vad ni vill.
Det kan ju ockå finnas en liten möjlighet att hitta en smula ironi i dessa fördomar. Men det kanske är svårtolkat i text. Och alla läser med olika glasögon.

Lämnar denna tråd eftersom den inte ger nånting alls. Redan i grundinlägget anade man vart det bar hän sas.

Jag vidhåller att man bör sköta sitt och skita i andra. Om ett djur far uppenbart illa finns möjligheten att anmäla missförhållanden.

Tack och godnatt ;)

Det är ju även ganska bekvämt att plocka in en torr/ej lerig häst från hagen när man ska rida. Därav tror jag många också täcker sina hästar...

Tänk, jag som står i ett av sveriges häst tätaste län, upplever det snarare som att de (om vi ska hålla oss till trådens ämne), som är värst, faktiskt är medelhobby ryttarna, som anser att de är tävlingsryttare för att de ridit några lokala tävlingar/klubbtävlingar. Det är ofta här man hittar den värsta okunskapen just runt täckning, och där det övertäckas värst.

vad jag ser (om vi återigen ska hålla oss till trådens ämne) så är detta inte en tråd där gröna vågare anser att inga hästar ska ha täcken. Trådens kärnämne är betydligt mer komplex än så, och då funkar det inte att hoppa in med extrema gränsdragningar så som du gör när du antar det du gör om tävlings v/s skogsmullar.

Du uttrycker dig bättre än jag :bow:, det var detta jag också reagerade på tidigare när ett par användare började raljera över okunniga skogsmulleryttare med "natuuuurlig" hästhållning. Det är ju inte det tråden handlar om. Det är heller ingen som är tvärt emot täcken i tråden, däremot bör man diskutera ÖVERtäckning som är precis lika mycket vanvård som annan misskötsel. Detta med täcken verkar dock på många håll vara en mycket öm punkt....

Angående det du sett av medelhobbyryttare så kan jag bara hålla med, det är den grupp jag också upplever som är mest fanatiska när det gäller täcken (och även viss överutfodring av kraftfoder).

det var detta jag också reagerade på tidigare när ett par användare började raljera över okunniga skogsmulleryttare med "natuuuurlig" hästhållning. Det är ju inte det tråden handlar om. Det är heller ingen som är tvärt emot täcken i tråden, däremot bör man diskutera ÖVERtäckning som är precis lika mycket vanvård som annan misskötsel. Detta med täcken verkar dock på många håll vara en mycket öm punkt....

Angående det du sett av medelhobbyryttare så kan jag bara hålla med, det är den grupp jag också upplever som är mest fanatiska när det gäller täcken (och även viss överutfodring av kraftfoder).

Ja exakt. Det verkar vara en mycket öm punkt som sagt, framför allt bland medelhobbyryttarna, som sällan vill motivera varför de täckar som de gör, men inte heller är intresserade av att demonstrera sin kunskap runt ämnet, eller - skaffa sig sådan. Titta bara på reaktionerna från vissa håll i denna tråden - man kan fråga sig vad dessa gör i tråden till att börja med eftersom ämnet tydligen är så ömt, och dessa inte är intresserade av att diskutera utan bara demonstrera sin motvilja till ämnet.

Läs igenom hela tråden, särskilt sida 2 och 3 har en del intressanta inlägg där detta med täcken verkar vara i samma klass som vanvård...

Jag har följt hela tråden och nu har jag dessutom läst om de sidor du hänvisar till men hittar inget inlägg där det sägs att det är djurplågeri att använda täcke:confused:. Måhända har du kanske läst lite konstigt själv?
Det tråden fortfarande handlar om är ÖVER-täckning, inte att använda täcke i sig. Att täcka hästar med nallebjörnspäls i ett stall som håller flera plusgrader bara för att matte är frusen av sig är inte särskilt snällt mot hästen, i synnerhet som hästen då blir betydligt mer än "varm o gosig".

Fast täcken kan ju vara bra att dölja missförhållanden med, i ett stall kröp det fram två skelett med päls på ur täckeslagren fram på försommarkanten. Hästarna hade gått med flera lager täcken hela vintern, ingen i stallet i fråga hade sett dessa hästar utan täcken. Ägarna (medioker kunskap, tror sig dock veta och är ej mottagliga för lärdomar, pengar saknas inte) hade inte förstått det här med utfordring, hästarna användes till ponnygalopp och skulle enligt galoppfolket (enligt ägarnas utsago) vara "såååå fina så i hullet". Har aldrig någonsin sett så magra hästar. Ägarna fick råd om utfodring av veterinärer, men varför bry sig? De visste ju bäst själva. Som sagt, täcken är bra till mycket....:cool:

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka