Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

http://www.busfro.nu/tacke.htm

intressant lasning om tacken. Jag kommer att lagga in ytterliggare lite tankar om det men vill inte nu nar mitt tagentbord fuckar och inte vill skriva ut vissa bokstaver.

(Ursakta for att vissa prickar fattas over vissa bokstaver... dumma dator)
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Jag tycker att man vid all sorts dålig skötsel SKA lägga sig i, för hästens skull.
Att tjurskalliga hästägare inte tycker det är en helt annan femma, någon gång lär de sig förhoppningsvis också.

Visst, man har olika åsikter om saker och huruvida någon borstar föt mkt/lite på sin häst är ju upp till var och en, men just ang övertäckning (och tvärtom) så finns det ju faktiskt risk att hästarna far illa av det.
Ffa hästar som är skavkänsliga är ju väldigt dumt att täcka om det inte absolut behövs. Eller så kan man ju välja att köpa så pass många olika täcken att byta med så hästen inte blir skavd :grin:

En oklippt/halvklippt häst som är frisk lär inte behöva ha täcke öht inne i stallet. KYLA klarar hästen av utan problem, det är blåst och väta som utgör det största problemet - men det bör man ju knappast ha inne i sitt stall!!
Ute så finns det väl vissa som kan behöva ett tunnnare täcke för skydd mot just väta o blåst.
När det handlar om helklippta hästar är det självklart en annan sak.

Det var en häst i stallet som hade dubbla täcken på sig inne innan jag ens hade börjat gå med jacka ute (Och jag är typ världens frusnaste människa :p ) .
Förstår inte alls hur människan tänker. Kan ju även nämna att hästen har ryggproblem nu (Är "kall", täckas mer osv. Men den rids ändå :grin: )
Tycker det verkar vanligt förekommande att folk som övertäckar har hästar som blir ömma i ryggen för minsta lilla.
Det skulle inte JAG kalla en frisk häst.

Min häst är fullt frisk men han får ont i ryggen om jag inte har tillräckligt tjocka täcken just nu, räcker med några vattendroppar så börjar han ömma MEN har han sina täcken och slipper stå och spänna sig så han har aldrig ont. Just nu står han med ett 300g täcke både inne och ute, aldrig svettig pga det.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Hej!

Där jag jobbar har alla hästar täcken redan (ja, inte jobbhästarna, men alla privata) de flesta har tjocka vintertäcken och är inte klippta.

Jag försöker få folk att förstå att i ett stall med flera plusgrader är täcke lite onödigt, men det är svårt att få folk att fatta. Om jag fryser, fryser min häst också, är det de flesta tror på.

Tyvärr kan man inte göra så mycket mer än att försöka berätta hur det är, om de vill lyssna är det bra, men i hästvärlden vet ju alla bäst:-).
Det jag tycker är värst är ridskolehästarna som när de är svettiga får på sej sina tjocka innetäcken och får stå med dom hela natten som våtvärmande omslag.. Det, om något, måste ju vara jobbigt!

/Lavinia
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

min häst är täckesklippt , och igår kom 300 gr täcket på . men.. han har problem med sin muskulatur i ryggen o lider om han blir kall.. nu kanske de hästar i ditt stall oxå har nån form av ryggproblem? brukar ju finnas en anledning till att mna har så mkt täckes stök..
jag önskar att han skulle klara sig utan,för vad är sötare än en häst me lurvig päls överallt..o vad skönt det skulle vara,för o inte tala om billigt,utan täcken...
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Lite Ot , men varför hävdas det ofta att hästen får ont i ryggen av kylan? Är det verkligen orsaken?
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Classic: Källa tack till den studien, den vill jag läsa, har aldrig hört talas om den![/QUOTE]


Ja, som jag försökte förklara så var detta ingen studie utan en SAMMANSTÄLLNING utav flera av varandra helt oberoende studier/undersökningar.
Källorna var om jag inte minns fel fler än tio och var tydligt angivna.

Om jag bara kan hitta den förb. artikeln så skall jag redovisa både källor och resultat :).

Ge mig lite tid!!
Har lite fullt upp nu med annat och jag gissar att jag lagt undan den på "ett bra ställe" = svårt att hitta.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

*KL*

Apropå att lägga sig i. Om jag märker när jag fodrar att en häst är väldigt varm eller att den fryser så talar jag om det för ägaren. Ägarna är t ex ytterst sällan i stallet i samband med morgonfodring, så det är svårt för dem att veta om hästen blir för varm på natten.

Däremot händer det att folk frågar varför man har sin häst täckad, och att det märks så jäkla väl att det bakom frågan ligger ett underförstått "är du dum i huvudet, hästar ska leva natuuuuuuurligt" :devil:

Då är mitt standardsvar "För att jag är en dålig hästägare som tror att min häst är gjord av porslin".

De kommer liksom av sig då! :angel:
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

:rofl:

Fan vad bra svar!

Ja.. vad ska man säga.. finns gott om folk som tycker att hästar ska leva som vildhästar.
Nu är det ju så att hästar är domesticerade och alltså tamdjur. Detta sedan rätt många tusen år tillbaka ;) Men det verkar ha undkommit många.

En hästmänniska som tyckte att man bara skulle masa sig runt i repgrimma och "tala med hästen" påpekade att vi var elaka som hade hästarna i egna hagar. De skulle naturligtvis vara tillsammans! Buhu så synd om dom var det..

Vi har jättefina TORRA hagar där vi grävt ut och fyllt upp med torrt material. Vi har skog, äng och vindskydd. Den naturliga hästmänniskans hästar stod på en leråker med lera upp till knäna :angel:
Men det kanske också är naturligt? ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Jag har frågat. De tror hästarna ska frysa. När jag påpekat att det inte är riktigt logiskt att ha ett tunnare täcke ute i kallare temperatur så vill de inte svara alls.

Som andra har sagt så är det ofta kallare på natten än på dagen den här årstiden.

Men jag tycker så här:
Ser du att deras hästar svettas och kliar sig mm som tecken på att de är för varma, då säger du till.

Ser du att de fryser, dvs huttrar och darrar, så säger du också till.

Ser du inga tecken alls, så är det bara spekulationer från din sida att hästarna tycker det ena eller andra, och då borde inte du lägga dig i.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

okej, då missuppfattade jag dig. :)

men har du berättat för ägarna att hästen nästan är svettig på morgonen? för jag tror inte att dom vill att det ska vara så?? på ett trevligt sätt då, inte som kritik. jag skulle iaf uppskatta att få veta det om det vore mina hästar.

ang tunna täcken ute så ja det låter ju lite ologiskt men som sagt beror det på temperaturen.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

min häst är täckesklippt , och igår kom 300 gr täcket på . men.. han har problem med sin muskulatur i ryggen o lider om han blir kall.. nu kanske de hästar i ditt stall oxå har nån form av ryggproblem? brukar ju finnas en anledning till att mna har så mkt täckes stök..
jag önskar att han skulle klara sig utan,för vad är sötare än en häst me lurvig päls överallt..o vad skönt det skulle vara,för o inte tala om billigt,utan täcken...

En undran bara, om du har 300g täcke nu, vad har du på hästen när det är 10-15 minus ute?
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Man undrar ju varför hästmänniskan i fråga nödvändigtvis behövde knalla omkring med sin häst i repgrimma och prata med den? Det vore väl bättre om alla som tävlar om att ge sina hästar ett så natuuuuurligt liv som möjligt gick ihop och köpte på sig ett par hundra hektar natur, släppte ut hästarna, och höll människokontakten till ett minimum. Varför nöja sig med en iron-free horse /(det är fiiiiint att rida bettlöst, skolöst och bomlöst) när man kan ha en human-free horse?

Varför äga en häst över huvud taget när man kan kan bli fadder åt en mustang eller brumby? De som håller russen på Lojsta tar säkert också gärna emot bidrag.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

:rofl::rofl:
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Jag håller med dig, det går lite väl långt hos somliga angående naturlig hästhållning, där man inte verkar tänka på att de hästar vi har idag inte är avlade för ett liv i vilt tillstånd.

MEN, det är ju faktiskt inte riktigt det denna tråd handlar om. Tyvärr ÖVERtäckas många hästar idag, i de fallen är det helt rätt att lägga sig i. Man kan inte säga att "var och en gör som h*n vill". Vad ska man då göra om någon väljer att ge för lite mat, låta bli att verka hovarna osv. Ska man då också låta var och en göra som de vill?
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

MEN, det är ju faktiskt inte riktigt det denna tråd handlar om. Tyvärr ÖVERtäckas många hästar idag, i de fallen är det helt rätt att lägga sig i. Man kan inte säga att "var och en gör som h*n vill". Vad ska man då göra om någon väljer att ge för lite mat, låta bli att verka hovarna osv. Ska man då också låta var och en göra som de vill?

Rent krasst.. ja. Om det inte övergår i rent djurplågeri, då kan man tex göra en anmälan

Tyvärr tror jag att många av hästarna idag går med felaktigt tillpassade sadlar, bett osv. Dåligt verkade hovar osv.
Ofta är det dessa hästars ägare som skränar mest ang. övertäckade hästar..
Logiken i detta är inte helt förståelig, men det handlar oftast om okunskap gissar jag
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Lite Ot , men varför hävdas det ofta att hästen får ont i ryggen av kylan? Är det verkligen orsaken?

Det undrar jag också.
Är nyfiken på hur många som har kollat upp 'problemet'.

Och hur man kan påstå att hästen är frisk om den får ont i ryggen av lite kyla, är för mig ganska oförståeligt.
Min häst får ont i ryggen av regn+kyla, men hon är heller inte ridbar.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Så man ska inte lägga sig i förrän hästen är helt avmagrad och synligt vanvårdad? :eek:
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Om en person inte ens fattar att hästen får ont om sadeln ligger illa, om de inte skor ordentligt, tror att hästen "går på tygeln" om den böjer på halsen osv. MEN samtidigt går och tycker att de är guds gåva till mänskligheten så lär de knappast bry sig om du försöker påpeka något :grin:

Om hästen far uppenbart illa så får du väl göra en anmälan??
Innan det så ser jag inte vitsen med att lägga sig i andras hästhantering/hästvård/ridning osv (såvida de inte verkar mottagliga eller ber om det själv).

Min uppfattning är att kanske hälften av alla hästägare tror att de kan allt, gärna mästrar andra, men har noll koll själv. Jag orkar inte försöka påverka alla dessa eftersom det bara tar energi och ger ingenting.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Det undrar jag också.
Är nyfiken på hur många som har kollat upp 'problemet'.

Och hur man kan påstå att hästen är frisk om den får ont i ryggen av lite kyla, är för mig ganska oförståeligt.
Min häst får ont i ryggen av regn+kyla, men hon är heller inte ridbar.

Min förra valack var en sån där som fick ont i ryggen. Inte av kyla i sig, men av att frysa. Spända muskler inkl ryggmuskler - ömma ryggmuskler.

Han var väldigt frusen av sig, och som sagt tog musklerna onormalt med stryk när han frös.

Han hade kissing spines, och dessutom väldigt lite underhudsfett även om hullet var mer än gott.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Tyvärr tror jag att många av hästarna idag går med felaktigt tillpassade sadlar, bett osv. Dåligt verkade hovar osv.
Ofta är det dessa hästars ägare som skränar mest ang. övertäckade hästar..
Logiken i detta är inte helt förståelig, men det handlar oftast om okunskap gissar jag

:rofl: vart drar du dessa slutsatser från?
I min erfarenhet är det precis tvärtom - dessa människor är de som också övertäckar som värst.
fast sen finns det tyvärr utmärkt utbildade hästmänniskor på alla övriga områden, - utom täcken - som övertäckar så inåt satan. Kunskapen har tydligen inte inkluderat hästens temperatur reglage och täckes ämnet dessvärre.


/mackan - som klipper och täckar men har utmärkt koll och därför täckar väldigt modest : )
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp