Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Vet iof inte vart i landet du bor, men här är det bra kallt på nätterna. Aldrig att jag då skulle ha min helklippta häst utan täcke! Idag har det blåst iskallt och spöregnat, konstigt att jag tycker hästen ska ha täcke på sig va?!

Är väl hyfsat stor skillnad på att täcka en oklippt häst med 300 g täcke inomhus och att täcka en helklippt häst utomhus i iskall blåst och spöregn? Vi är nog alla överens om att den första inte behöver täckas och att den andra definitivt bör täckas. Läs innan du skriver, please.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Du misstolkar mig. Jag spyr inte på täcken i sig. Täcken behövs ibland. Men det är inte logiskt att ha tjocka varma täcken på inne och sedan tunnare täcken ute där det är kallare samt blåser och regnar ibland. Jag vill att när täcken ska användas ska de vara anpassde till häst och klimat.
Rätt täcke vid rättfälle helt enkelt. Den ena hästen är oklippt och står i mitten så han har varmast av alla.
Täckesbyten igår här så det är inte det som är problemet. Jag känner på hästarna under deras täcken ofta och de är ibland mycket varma. Ibland tom fuktiga. Den ena har också skav både här och där och det kan inte vara behagligt. Ingen av dem har känslig rygg eller liknande och de är i bra kondition. (den ena äter drygt 150 MJ om dagen så den borde avge en hel del värmeminst sagt)
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Man kan tycka vad man vill och man kan ha olika åsikter, men lägg dej inte i det, låt de sköta sitt. Är även jag, som någon skrivit innan, oändligt trött på folk som lägger sej i. Skillnad på att fråga, ge råd o dela med sej av kunskaper, eller att spy galla och vara arg och förbanna hur andra gör. Du gör säkert saker som inte de tycker om, likväl som du inte tycker om deras täckesval.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Vet iof inte vart i landet du bor, men här är det bra kallt på nätterna. Aldrig att jag då skulle ha min helklippta häst utan täcke! Idag har det blåst iskallt och spöregnat, konstigt att jag tycker hästen ska ha täcke på sig va?!

Söder ut bor jag. Detta gäller ju inte någon helklippt häst. (så jag vet inte varför du skrev det) Att ha täcke behöver inte vara fel, men det ska vara ett täcke anpassat efter häst och väder. Det har varit flera nätter med frost här, men inne i stallet är det mycket varmare ca +8 grader. Där är hästarna om natten och därför känns det galet med varmt termotäcke där och ett tunt eller ofodrat regntäcke ute när det är runt 0:an. Tycker inte du också det är ologiskt? För min egen del så vill jag att det ska vara så jämn temperatur som möjligt för hästen.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Ang lägga sig i/inte lägga sig i. Så JAG hade faktiskt lagt mig i en sådan sak som täcken om hästarna var övertäckade. Och nu när TS förtydligat att det är + 8 i stallet nattetid, så känns det väldigt bakvänt ja med ofodrat regn ute dagtid med temp kring noll, och 300 gr thermo inne.

Och som sagt, JAG hade lagt mig i om det var mitt stall och mina inackorderingar som täckade så. För hästarnas skull. Jag hade tagit upp det med dem, och om de inte kunnat förstå att hästen var övertäckad (vi antar den är det, att det är en normal, frisk häst) så ja, personen hade fått flytta.

Jag skiter ganska mkt i om folk har en massa pyssel för sig, så länge det inte går ut över hästarna. Vilket jag anser en sådan täckning som beskrivits gör om det är normalfriska hästar som har grovfoder nattetid.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Ja, den friheten har man ju när det är ens eget stall. Men då kanske man ska göra upp om att stallägarens tycke ska följas, annars åker man ut, från början...
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Man kan tycka vad man vill och man kan ha olika åsikter, men lägg dej inte i det, låt de sköta sitt.
Du gör säkert saker som inte de tycker om, likväl som du inte tycker om deras täckesval.

Har du den inställningen när det gäller annan vanvård av djur också?
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Jag anser inte att detta ligger under vanvård
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

jag har en inhyrd häst som det funkar kanon med - har alltså eget stall med en gammal hbl tant som helinack. Ägaren vill ha tjockt termotäcke på henne nu på nätterna, inget jag använder på mitt halvblod i full kondition utan jag tycker att det räcker med fleece än så länge (kommer antagligen att sätta på ett tjockare när det blir riktigt kallt) MEN det är hennes häst och hon köper täckesservice av mig så jag sätter på det täcke som ägaren önskar, hon gör naturligtvis det hon tycker är bäst för sin egen häst och det är det som är huvudsaken. Jag tror att det funkar så hemskt bra mellan oss just för att vi inte lägger oss i den andres hästhållning!
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

jag har en inhyrd häst som det funkar kanon med - har alltså eget stall med en gammal hbl tant som helinack. Ägaren vill ha tjockt termotäcke på henne nu på nätterna, inget jag använder på mitt halvblod i full kondition utan jag tycker att det räcker med fleece än så länge (kommer antagligen att sätta på ett tjockare när det blir riktigt kallt) MEN det är hennes häst och hon köper täckesservice av mig så jag sätter på det täcke som ägaren önskar, hon gör naturligtvis det hon tycker är bäst för sin egen häst och det är det som är huvudsaken. Jag tror att det funkar så hemskt bra mellan oss just för att vi inte lägger oss i den andres hästhållning!

naturligvis så gäller detta så länge som ingen häst far illa med eftersom vi är mycket noga med omvårdnaden av våra hästar så är icke det fallet!
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Är väl hyfsat stor skillnad på att täcka en oklippt häst med 300 g täcke inomhus och att täcka en helklippt häst utomhus i iskall blåst och spöregn? Vi är nog alla överens om att den första inte behöver täckas och att den andra definitivt bör täckas. Läs innan du skriver, please.

Det beror väl helt på hästen eller hur!? Min ponny har oklippt ungefär lika mkt päls som min stora när han är rakad. Vi har ingen aning om i vilken konditon hästen är, hur mkt päls den har, ålder, känslighet. osv, därför avgör väl förhoppningsvis ägaren bäst vad som är läpligt.

Och ja jag tycker nog att även en oklippt häst kan behöva lite extra på sig ute i detta väder som vi har nu.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Söder ut bor jag. Detta gäller ju inte någon helklippt häst. (så jag vet inte varför du skrev det) Att ha täcke behöver inte vara fel, men det ska vara ett täcke anpassat efter häst och väder. Det har varit flera nätter med frost här, men inne i stallet är det mycket varmare ca +8 grader. Där är hästarna om natten och därför känns det galet med varmt termotäcke där och ett tunt eller ofodrat regntäcke ute när det är runt 0:an. Tycker inte du också det är ologiskt? För min egen del så vill jag att det ska vara så jämn temperatur som möjligt för hästen.

Jag tycker nog ändå att du ska låta ägarna sköta sitt. Det kan säker verka som att jag täckar min ponny mkt oxå. Men hon får väldigt lite päls, har tunnt skinn och fryser lätt, samt har en mkt känslig rygg.

Man får nog lov att acceptera att alla har olika filosofier på hur man vill sköta sina hästar, och det får du nog acceptera i detta fall.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Det beror väl helt på hästen eller hur!? Min ponny har oklippt ungefär lika mkt päls som min stora när han är rakad. Vi har ingen aning om i vilken konditon hästen är, hur mkt päls den har, ålder, känslighet. osv, därför avgör väl förhoppningsvis ägaren bäst vad som är läpligt.

Och ja jag tycker nog att även en oklippt häst kan behöva lite extra på sig ute i detta väder som vi har nu.

Fast att en oklippt häst har päls som en klippt säger ju inte heller det NÅGONTING om hur lätt den fryser/inte fryser.

Min mest frusna häst, den var EXTREMT frusen, hade luddig, fluffig björnpäls. Min mest ofrusna ALLA kategorier, den hade kort, kort vinterpäls, såg helklippt ut. Men pälsen var TÄT så in åt..

Dock så inte ens den extremfrusna behövde 300 gram thermotäcke inomhus i plus 8 grader. Då hade jag blivit verkligt orolig.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Jag tror du sätter dig lite i skiten... Även om man kan tycka att hästen inte behöver täcke så lider den knappast av det.

Låt varje hästägare avgöra själv. Har du frågat hästägarna varför dom gör si eller så? Dom kanske har jättebra orsaker till detta.

Nog 17 kan man täcka en häst så pass mycket att den far illa/ lider av det! Det är minst lika illa att vara överhettad som att frysa, och dessutom är hästar (även korthåriga sådana) OTROLIGT mycket mer köldtåliga än vi.

Visst finns det behov av täcken, absolut (jag täckar mina hästar ungefär oktober-april, men aktar mig för att täcka för tjockt så att de blir för varma) men jag tycker ofta man ser övertäckade hästar - troligen beroende på okunslap o missriktad välvilja.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Självklart inte, bara menar på att man inte ska stirra sig blint på om hästen är klippt eller inte, det behöver inte vara det avgörande!

Men som du såg så raddade jag upp några oraker som däremot kan påverka=)
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Du sa det själv.

:bow: :rofl:

Min har tjockare täcke inne, vi har öppet i tak och boxdörrarna är öppna till sent på kvällen = minusgrader i stallet på natten.
På dagen så är det plussgrader ute 7-9 grader, så då är det ganska självklart att hon går med tunnare täcke då, annars så skulle hon ju svettas.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Jag tycker att man vid all sorts dålig skötsel SKA lägga sig i, för hästens skull.
Att tjurskalliga hästägare inte tycker det är en helt annan femma, någon gång lär de sig förhoppningsvis också.

Visst, man har olika åsikter om saker och huruvida någon borstar föt mkt/lite på sin häst är ju upp till var och en, men just ang övertäckning (och tvärtom) så finns det ju faktiskt risk att hästarna far illa av det.
Ffa hästar som är skavkänsliga är ju väldigt dumt att täcka om det inte absolut behövs. Eller så kan man ju välja att köpa så pass många olika täcken att byta med så hästen inte blir skavd :grin:

En oklippt/halvklippt häst som är frisk lär inte behöva ha täcke öht inne i stallet. KYLA klarar hästen av utan problem, det är blåst och väta som utgör det största problemet - men det bör man ju knappast ha inne i sitt stall!!
Ute så finns det väl vissa som kan behöva ett tunnnare täcke för skydd mot just väta o blåst.
När det handlar om helklippta hästar är det självklart en annan sak.

Det var en häst i stallet som hade dubbla täcken på sig inne innan jag ens hade börjat gå med jacka ute (Och jag är typ världens frusnaste människa :p ) .
Förstår inte alls hur människan tänker. Kan ju även nämna att hästen har ryggproblem nu (Är "kall", täckas mer osv. Men den rids ändå :grin: )
Tycker det verkar vanligt förekommande att folk som övertäckar har hästar som blir ömma i ryggen för minsta lilla.
Det skulle inte JAG kalla en frisk häst.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Jag tar inte någon i försvar, men man kan också tänka såhär om man har kallstall:
Ute rör sig hästen och kan hålla sig varm
Inne står hästen still och behöver hjälp till värme

Har man varmstall är det en helt annan sak.

Klippta hästar kan vara riktigt frusna. Och jag trycker inte det låter allt för hemskt med deras termotäcke inne och regntäcke ute.
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp