Snart ska pållan hem!

Speciella_tina

Trådstartare
Nu i veckan ska jag hämta hem pållen från inkörningen! Det har verkligen gått jättebra med henne!

Sedan hade jag tänkt att han skulle få gå och vila 2-3 veckor, vänja sig vid stallet, hagen och kompisarna här hemma igen! Och fundera lite över sitt liv och det hon fått lära sig! :)

Sedan tänkte jag börja om lite från noll igen, med tömkörning och "ny" vänjning vid vagnen, eftersom det är ny körmiljö nu! Sedan håller vi väl igång nån månad, sedan blir det välförtjänt vintervila! Sen tilll våren börjar vi träna igen!

Någon som har några andra tips och förslag? Synpunkter?

Sv: Snart ska pållan hem!

Ett gotlandsruss är hon! Så fort jag börjat köra igen efter vilan så kommer det bilder på henne in action!

Idag kom hon hem, min lilltjej! Körde en runda här på hemmaplan, sen fick hon gå ut till grabbarna i hagen!

Nu är det några veckors vila som gäller, och kvalitetstid med mycket mys! :love:

För att hon är två år gammal, blev inkörd nu eftersom jag ska starta henne på travet till våren. Visst , det är inte så att det skadar att hon går 2-3 dagar i veckan, men jag tycker gott hon kan vänja sig vid miljöombytet, har trots allt varit borta 2 månader, och vara häst ett tag. Ser ingen anledning att "träna" henne just nu, ville bara ha grunden, och det låg bra i tiden nu.

Dessutom kan hon få lite tid på sig att låta det smälta in. Jo, jag vet att hästar inte står i hagen och tänker "se här, tog hon i vänstertömmen skulle jag gå lite åt vänster", men jag tror ändå att så unga hästar behöver en paus ifrån det med annan aktivitet som omväxling, även om man, som vi har gkort, gått långsamt fram!

Långt o flummigt, men ni fattar nog vad jag menar!!

Så, en motfråga: Varför inte vila?

//Tina

För att jag tror på kontinuitet. Om du frågar mig.

Just ordet "vila" används nog lite slarvigt ibland. Vila från vad, frågar man sig? Att köra/rida med förnuft är ju inte speciellt tröttande fysiskt. Mentalt behövs omväxling och en del "återhämtning", men att "ställa av" för "sommarvila" förstår inte jag.

2-3 pass i veckan betyder ju, att det finns 160 timmar/vecka över för hästen att "vara häst". Åtminstone om man som vi har dom ute för jämnan. Tror det räcker till för hästens behov. Nu menar jag inte att hästar måste jobba eller tränas, utan undrar över behovet av "vila".

LIA

Förstår inte heller vitsen med att ställa av hästen när den kommer från utbildning.
Självklart ska man inte stressa eller ställa stora krav! Men för att underhålla den nya kunskapen på en ung häst så tycker jag i alla fall att man "svetsas" samman direkt efter utbildning hos annan tränare.
Annars blir det lite bortkastad tid..

Men alla gör som de tycker är bäst!
Hoppas att det går bra i framtiden på tävlingsovalen! :D

Svarar er båda!
Jo, än så länge gåår hon fortfarande ute dygnet runt, så det är klart, häst har hon ju tid att vara!

Jag har själv varit uppe hos henne på helgerna och varit med på inkörningen, så vi har rutin "på varandra" också!

Jag tänkte mest att det skulle vara trevligt för både henne och mig med lite kvalitetstid, mysa på stallgången, och gå lite promenader! Inga större krav för ett tag helt enkelt!

Men jag kanske är helt ute och cyklar?

men för i h*l*e*e kommer du där med ditt urdumma resonemang igen *trött* Hästen behöver vila för att smälta intrycken och av någon anledning(kan ej förklara) så lyckas allt svårt man haft innan reda ut sig under vilan och när man sen börjar träna hästen igen efter vila så brukar allt vara mkt klarar för dom så det finns bara possetivt i vila och förstår du inte så e det nåt fel hehe. nej men hästen är ju inte gjord av naturen att vi ska rida/köra den så därför behöver kroppen oxå vänja sig vid arbete och hästens kropp behöver vila efter mkt hård träning för att bilda muskler plus att låta hjärnan vila en del.....vilan gör hästen.

Jag tänkte mest att det skulle vara trevligt för både henne och mig med lite kvalitetstid, mysa på stallgången, och gå lite promenader! Inga större krav för ett tag helt enkelt!

Men jag kanske är helt ute och cyklar?
Inte alls, tvärtom! Sådana kvalitétstider talas det alldeles för lite om! Fram för dom! :)

Men, det hindrar ju inte en viss körning också. Inte tränings utan social/motion/annat. För att hålla kontakt, vana, kommunikation etc igång och även vidga vyerna något.

Hellre det, för min del, än att ligga nere med all körning.

LIA

Du behöver inte svara på mina inlägg, fr a inte på det här sättet:

"men för i h*l*e*e kommer du där med ditt urdumma resonemang igen *trött* "

För övrigt är du nog den sista som ska kritisera andras resonemang.

LIA

Dessutom kan hon få lite tid på sig att låta det smälta in. Jo, jag vet att hästar inte står i hagen och tänker "se här, tog hon i vänstertömmen skulle jag gå lite åt vänster", men jag tror ändå att så unga hästar behöver en paus ifrån det med annan aktivitet som omväxling, även om man, som vi har gkort, gått långsamt fram!
Du resonerar helt rätt! :bow:
Med vila* (*som i att leva hästliv i stor hage med roliga kompisar ) och eftertanke får man välmående, lyckliga och hållbara hästar.

Det blir nog bra det där :)

men för i h*l*e*e kommer du där med ditt urdumma resonemang igen *trött* Hästen behöver vila för att smälta intrycken och av någon anledning(kan ej förklara)
..

Gullan..du är en konstig en du..beskyller andra på ett osnyggt sätt att de kommer med urdumma resonemang...sedan säger DU att hästen måste vila av någon anledning DU INTE KAN FÖKLARA... :angel: :D

Jösses, vi är väl olika allihopa och dom som tycker att deras hästar ska vila får väl göra det men jag fattar fortfarande inte varför man ska påbörja något och sedan ge hästen betänketid??

Så gör man ju inte i någon annan hantering..
Nu fick hästen lära sig lyfta hovarna så nu gör vi inte det på ett par veckor..nu var han i stökig miljö så nu undviker vi det ett tag...nu bytte han hage till en skogshage, då får vi plocka hem honom till ängshagen ett tag med.. ;) ..ok, överdrivet men då ska man ju alltid stoppa upp ett par veckor så fort hästen varit med om någonting nytt... :angel:

Ok, jag förstår vad vissa vill komma till men vidhåller fortfarande att OM det blir ett problem, ja DÅ kan man fundera på om hästen behöver ta ett steg tillbaka, har ont, drar för tungt osv..

Men så länge det inte är det ja då finns det enligt mig ingen som helst anledning att få hem sin inkörda häst och gå ut och GÅ med den i 3 veckor... :confused:

Senast ändrad:

Trygg skrev:
..

Gullan..du är en konstig en du..beskyller andra på ett osnyggt sätt att de kommer med urdumma resonemang...sedan säger DU att hästen måste vila av någon anledning DU INTE KAN FÖKLARA... :angel: :D

Jösses, vi är väl olika allihopa och dom som tycker att deras hästar ska vila får väl göra det men jag fattar fortfarande inte varför man ska påbörja något och sedan ge hästen betänketid??

Så gör man ju inte i någon annan hantering..
Nu fick hästen lära sig lyfta hovarna så nu gör vi inte det på ett par veckor..nu var han i stökig miljö så nu undviker vi det ett tag...nu bytte han hage till en skogshage, då får vi plocka hem honom till ängshagen ett tag med.. ;) ..ok, överdrivet men då ska man ju alltid stoppa upp ett par veckor så fort hästen varit med om någonting nytt... :angel:

Ok, jag förstår vad vissa vill komma till men vidhåller fortfarande att OM det blir ett problem, ja DÅ kan man fundera på om hästen behöver ta ett steg tillbaka, har ont, drar för tungt osv..

Men så länge det inte är det ja då finns det enligt mig ingen som helst anledning att få hem sin inkörda häst och gå ut och GÅ med den i 3 veckor... :confused:

Jag måst nog hålle med Trygg. Om han har skaff sig ena häst för att den skall till och jobbe då skall den väl int gå och vile?Det hinn den göre på natta då vi andre viler med. Eller är jag ut på haler såpe nu?

nej då tycker jag hellre att den ska få en 3veckors vila från allt som heter körning så den får tänka över det fysiskt och psykiskt...

alla vet väl att hästar behöver vila för att bygga muskler och kunna hantera allt de lär sig? jag trodde allla visste det :devil:

Någon som har några andra tips och förslag? Synpunkter?

Det var bara det jag svarade på..
Jag hade synpunkter MEN tycker fortfarande att det är upp till var och en att göra precis som dom vill. Vill hon ha det upplägget med sin häst så är det ju rätt..för henne, eller hur?

Jag tror säkert att det blir nog jättebra men jag förstår inte varför hästen ska "vila",..

Ditt argument om att hästen bygger muskler under vila...det köper jag inte alls. :crazy:
Under en uppträningsperiod är det däremot viktigt att man lägger in vilodagar för återhämtning osv men inte viloveckor så fort hästen har lärt sig något nytt :confused:

Så du tror att tex en tävlingshäst som ska hålla en hel säsong ska ställas av i flera veckor för att sätta muskler...med jämna mellanrum..? :smirk:

Just det upplägget borgar för skador och inget annat då man tar ett steg fram och två tillbaks hela tiden...och den hästen lär aldrig nå toppen det är ett som är säkert ;)

Vad gör du sedan när din häst har kommit en bit i utbildningen och det är dags att lära sig ytterligare saker, ska den ställas av då..

Anta att du har en häst som har alltid har ridits i "engelsk stil". Du lämnar den till westernutbildning istället. När din häst kommer hem efter 1-2 mån ska den vila in sig i sin nya kunskap då..?

Då borde det ju också räcka med att NH-träna sin häst en period...för gör jag det varje dag så får den ju inte utrymme att tänka över allt...Eller ska jag om jag går en utbildning inte praktisera det direkt utan helst hem till soffan under ett par veckor för att smälta allt.. :D

Jag tror att spec unghästar "kräver" kontinutet, inte att vi i missriktad omsorg låter dom slippa alla krav för att sedan plocka upp utbildningen och hålla på så fram och tillbaka..

Senast ändrad:

Hejsan!

Jag tycker det låter bra, och jag håller med dig!

Förstår inte riktigt varför det blev en sån stor grej över "vilan", antingen helt vila eller så igångsättning på en gång? Nä allt är inte bara svart eller vitt!

Bara för att en person har en stark åsikt om en sak finns ingen anledning att säga att sin sak är mycket bättre och mena på att den andre har fel :( . Finns väl undantag där personen har helt fel, men det kommer ändå inte att lösas förän personen lär sig själv det!
Nu ska jag inte uttala mig som att folk gör så här här, men jag tror att jag skrev nått som kan vara värt att tänka på iaf. Och sen hoppas man ju att man lever som man lär! :o :crazy: :D

Nu tillbaka till ponnyn som blivit inkörd!
Det hästen lärt sig måste ju underhållas, så att erferenheten och kunskapen växer, ju mer hästen vet/lär sig ju säkrare blir den.
Men det är ju också är rätt ung häst (2 år) som blivit inkörd och då kan man ju ta det lite lugnare och jag ser det bara positivt att "vila" efter inkörnings perioden och miljöbytet! Vad jag vet så är hästar känsliga vid miljöbyten!?
Man ska ju inte lämmna hästen vind för våg i flera veckor, men vad som framgår är ju att du tänker göra annat och det är väldigt nyttigt och kul för båda! ;)
Sen att du tar ett körpass eller två (inte så fysiskt krävande, men nån gång ska hon ju lära sig att dra ordentligt fast hon ska gå trav ;) ) efter första veckan hemma är ju bara positivt!

Detta kanske inte behöver skrivas till dig Speciella_tina då du redan är inne på rätt spår! Jag fick dock skriva av mig lite iaf! :D Fortsätt som du gör och lycka till!

Mvh Lisa

Hej!

Jo, jag känner också att jag inte behöver hålla på att köra så intensivt nu, hon är ju trots allt rätt ung! Men håller med om att det behövs ett pass då och då för att underhålla hennes nya kunskaper. Tyvär är där punketring på rockarden (väntar på nytt däck), men imorgon ska en kompis skritta ut med sin häst, så då spänner jag på sulkyn och följer med.

Tanken är att hon så småningom ska tävla klassisk körning, eller skolkörning eller vad det heter! Men tills dess att hon är tillräckligt gammal är några löp på travet kul! Det är trots allt russens stora gren!

Du pufffan, jag köpte inte en häst för att den ska jobba, jag köpte en kompis ;) sen kan man förrena nytta med nöje, och det tänker jag göra också! Men är man två år är man i mina ögon för ung för att börja jobbet på heltid!

Trygg: Att ställa av hästen och göra lite mer kravlösa saker som promenader ett tag tycker jag är bra, förstärker gemenskapen lite. Hon känner inte att var gång jag kommer ska det jobbas, utan ibland är det faktiskt bara mys som gäller! Sen tycker jag väl i och för sig att man jobbar för hårt om hästen vill lägga sig ner och dö bara för att den ska jobba! Fast det är klart, vissa hästar är ju lata av naturen!

Gullan86 skrev:
nej då tycker jag hellre att den ska få en 3veckors vila från allt som heter körning så den får tänka över det fysiskt och psykiskt...

alla vet väl att hästar behöver vila för att bygga muskler och kunna hantera allt de lär sig? jag trodde allla visste det :devil:

Tre veckor från allt som heter körning tror jag inte på, särskilt inte på en så pass ung häst som inte utsätts från den sortens kommandon annars i vardagen. Din ridhäst träffar fortfarande på smackningar och tömtag (eller rättare sagt tygeltag!) varje dag om du inte kör den, det gör inte min. Därför tror jag att kunskapen behöver stmuleras lite trots "vilan" med lite tömkörning och nån kort runda i veckan! Däremot tror jag inte hon bör "jobba" lika hårt som hos inköraren, där hon ändå "jobbade" 4 dagar i veckan.

Jo, hästar behöver vila för att kunna bygga muskler, men inte tre veckor! Precis som alla indra idrottare behöver hästar vila från träning mellan passen, men däremot tror jag inte på en helt fri dag i veckan på en häst i träning (vuxna hästar), utan jag anser att man ska göra något på "vilodagen" ändå, skritta ut en runda eller så, så att kroppen håller igång

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 734
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 649
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 955
Senast: Trissa
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar