Snart ny sele!!!!

Sv: Snart ny sele!!!!

Hej på er båda!
Vad kul att höra att ni gillar era nya selar. Men nu är det så att min server har klappat ihop och de håller på att laga för fullt. Så vill ni ha tag på mej får ni gå härigenom forumet. Min mail har jag inte fått sedan fredag. Gissa om det är frustrerande.
Förstår er angående remarna. Inte det första man tänker på direkt...
Gunilla

Är din sele nylonförstärkt? Hur långa är draglinorna? (Det är strl full va?)

Cämz - kan inte du oxå mäta bröstan exakt? :)

Kan jag-ska bara försöka komma ihåg att ta men ngt att mäta med!

Hej på er båda!
Vad kul att höra att ni gillar era nya selar. Men nu är det så att min server har klappat ihop och de håller på att laga för fullt. Så vill ni ha tag på mej får ni gå härigenom forumet. Min mail har jag inte fått sedan fredag. Gissa om det är frustrerande.
Förstår er angående remarna. Inte det första man tänker på direkt...
Gunilla

Hej Gunilla! :)

Tänkte maila å fråga dig om den där extra remmen som ingen kunde klura ut vart den skulle vara-men jag fick ju svar härinne!:)

Btw! Mina draglinor var ju för korta! Det saknades minst 20 cm fram till själva spännet! Tror du jag får satsa på 220 då eller 200 kaaanske räcker?! Känns dumt att chansa på 200cm å sen fattas det en cm, men samtidigt vill man ju inte ha "en massa rem" som sticker ut där fram!

Ska försöka mäta mig till något imorgon när vi ska träna igen!

Du funderar inte på att korta dina skaklar? Jag har ju en jättelång rockard på 220 och mina draglinor är 180, dina skaklar måste ju vara 3 meter och du har dessutom en mindre häst :) Jag vill korta mina skaklar till 2 meter jämnt så blir det lite lättare i maratonhindrena.

He, he näää 3 meter är dom inte!:p

Vagnen är använd till en arab d-ponny innan så den var alldeles lagom inställd när jag köpte den!
Kan nog inte ha så mycke kortare,vill ju inte att han ska slå i-vilket han hade gjort om vi kortat skaklarna till att passa de draglinorna jag fick med! :o :cool:
Vi drog nämligen fram vagnen så mycket det bara gick för att se om vi kunde "nå" vagnen, med linorna, men då kom han supernära med bakbenen och hade inte kunnat trava!:crazy:

Japp jag vet att jag sa(skrev) det men jag har kollat igenom bilder (gamla trådar mm) och jag hade lite fel :angel:

Den bilden jag bedömde har hästen bromsat = draglädren trycker fram/upp lokorna något, tömmarna kan även trycka ner lokorna lite, inga jättekrafter, men lite räcker om selen sitter "löst" vilket den ofta gör om hästen bromsat/stannat.
http://www.mypix.se/visaFullImage.asp?fill=0&id=JNCOHOMMLOPRG4&storlek=800

Där du kör med maratonvagnen ser själva lokorna ut att sitta mkt bra! Kan bla ha att göra med att hästen går samt att svängeln sitter lägre! Jag skulle tro att bröstan inte sitter lika bra i det läget?
Fast jag tror nog det eg går bra med brösta iaf eftersom det aldrig går så tungt...:crazy:
http://www.mypix.se/visaFullImage.asp?fill=0&id=JNCOHNMNIQPMN8&storlek=800
(Ursäkta att jag lägger in dina bilder, säg till så tar jag bort dem!)

Naturligtvis funkar inte alltid lokselar som dom är men om man är lite händig får man ju en presis lika bra "selvariant" som bröstselarna!
En ny däckel och draglinor lär man ju iof köpa men det är ju inget om man vet att hästen drar bättre med lokor! :D
Coller är ju ett annat alternativ, som tyvärr ofta är lite dyrt i Sverige. Anpassningen är mkt vilktig och det gör dom inte lättare att få tag på :crazy:

Ang fart och lokor är jag inte säker men mina shettisar galopperar lätt med vagn + loksele! :D
Har ju hört att lokor i sånt fall skulle vara klumpigt, men man kan ju fråga sig om det inte är minst lika jobbigt att springa med en brösta över strupen/bogspetsarna :confused:

För er som vill beundra Cämz fina vagn kan ni kika här! :)
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=681225

Japp jag vet att jag sa(skrev) det men jag har kollat igenom bilder (gamla trådar mm) och jag hade lite fel :angel:

Inte dömma vid första titten kanske!!! ;)

Den bilden jag bedömde har hästen bromsat = draglädren trycker fram/upp lokorna något, tömmarna kan även trycka ner lokorna lite, inga jättekrafter, men lite räcker om selen sitter "löst" vilket den ofta gör om hästen bromsat/stannat.
http://www.mypix.se/visaFullImage.asp?fill=0&id=JNCOHOMMLOPRG4&storlek=800

Där du kör med maratonvagnen ser själva lokorna ut att sitta mkt bra! Kan bla ha att göra med att hästen går samt att svängeln sitter lägre! Jag skulle tro att bröstan inte sitter lika bra i det läget?
Fast jag tror nog det eg går bra med brösta iaf eftersom det aldrig går så tungt...:crazy:
http://www.mypix.se/visaFullImage.asp?fill=0&id=JNCOHNMNIQPMN8&storlek=800
(Ursäkta att jag lägger in dina bilder, säg till så tar jag bort dem!)

Ja, det är fullt möjligt att lokorna passar bättre! Men nu har du ju inte sett honom dra med sin maratonsele än heller så du kan ju inte veta hur det ser ut!:cool:
Givetvis hade jag ju inte tänkt att bara slänga på en bröstsele å sen "tuta å köra" utan givetvis tar jag ju hjälp av mycket kunnigt folk (har ju turen att ha många körkunninga mycket nära) till att passa in selen på rätt sätt! Givetvis kommer ju även då samma kunniga folk säga till mig ifall selen inte alls passar hästen och om den skulle trycka både här och där! :smirk:

Naturligtvis funkar inte alltid lokselar som dom är men om man är lite händig får man ju en presis lika bra "selvariant" som bröstselarna!
En ny däckel och draglinor lär man ju iof köpa men det är ju inget om man vet att hästen drar bättre med lokor! :D
Coller är ju ett annat alternativ, som tyvärr ofta är lite dyrt i Sverige. Anpassningen är mkt vilktig och det gör dom inte lättare att få tag på :crazy:

Men om man inte är lite händig då?

Ang fart och lokor är jag inte säker men mina shettisar galopperar lätt med vagn + loksele! :D
Har ju hört att lokor i sånt fall skulle vara klumpigt, men man kan ju fråga sig om det inte är minst lika jobbigt att springa med en brösta över strupen/bogspetsarna :confused:

Har inga planer på någon planerad galopp med vagn än så länge! Det är ett snäpp för mycket fart för mig! ;)

Mina skaklar är 215 cm långa cirka, har 240 cm draglinor till dem.. :D

Japp, min sele är stl full,, den är nylon förstärkt i brösta, gjordar draglinor o baksele.
har mätt draglinorna, de är 235cm långa med en bredd på 3,5cm.

Ja jag erkänner att jag var lite snabb att "dömma ut" lokorna :o
Hehe håller kanske på att göra bort mig igen ang bröstan! :angel:
Därför är jag lite mer noga nu med att se hästen i rörelse framför vagn i selen!

Men det är en lätt vagn och mindre krävande körning = OK med bröstsele, vilket alla säkert kommer att tala om för dig! :smirk:
Trycket blir litet och inte så störande för hästen...
Men om han reagerar negativt eller får skav kan det ju bero på bröstan men det är ju för tidigt att säga och vid lätt körning kanske inget problem alls uppkommer! :)

Slå upp några nitar är väl inte svårt ang lokselen! ;)
OK men då kan man vara fräck och ta en avbitare (eller en verktång) :D
Nej med det går ju minst lika bra att bara byta ut däckeln!
Draglädren+ring kan man ju ha kvar och uppehållsrem och bukgjord som går från den kan man spänna löst!

Kan du mäta din brösta?
Har för mig att jag gjorde en tråd ang bröstornas bredd men ingen ville svara!? :confused:
Men om jag frågar såhär får jag ju iaf svar! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka