Snart ny sele!!!!

Sv: Snart ny sele!!!!

en annan fråga, var har du köpt ditt träns? Vet någon annan ett hyfsat träns med såna snabbspänne till bettet i xl får de gärna tipsa!

okey, här är då också en bild på min basicsele, detta är första gången vi kör med den, och jag ser att viss korrigering behöver göras,draglinjen är ju icke helt rak, så remmen bör nog släppas på lite så den faller ner och blir en rak linje. kommentera jättegärna om vad ni tycker behöver ändras, selen verkar var i bra läder, mycket mjukt o följsamt, men en hake har jag på den, längst ner på däckeln så saknar jag en lädersölja eller ring där snabbkoppelremmen kan löpa,den blir nu lite väl rörlig o åker lätt framför däckeln då ingenting håller den på plats,, man kan nog ta nån lös rem så länge men jag kommer nog att be en sadelmakare att sätta dit en sölja.
basic1.jpg

basic2.jpg

Ohhh!!!
Tjusig häst, sele och vagn!!! :bump: :love:

men en hake har jag på den, längst ner på däckeln så saknar jag en lädersölja eller ring där snabbkoppelremmen kan löpa,den blir nu lite väl rörlig o åker lätt framför däckeln då ingenting håller den på plats

Var menar du? *tänker lite långsamt*:angel: ;)

Har köpt det genom en av de som vi har som återförsäljare i butiken jag jobbar! De var på utförsäljning så de finns tyvärr inte kvar där! :crazy:
Några andra tips har jag har jag tyvärr inte-har inte sett sånt nån annanstans (vad jag kan komma ihåg).:cool:

Senast ändrad av en moderator:

Om du tittar på din bild, så ser du att du har längst ned på däckeln en lädersölja/ögla där remmen löper, den till snabbkopplingen, o så kollar du på min översta bild, så ser du att dett saknas en sådan..

Funkar det att ha bakseleremmen sådär? Jag hade den så efter att en tränare sagt det, men egentligen borde det inte funka att bromsa då, eller? Jag bytte tillbaka till att ha den bara snurrad om skakeln då jag skaffade linhållare istället (elastiska) draglinjen bröts efter att man bromsta så att remmarna spänts.

Måste få instämma i de andra, unerbart ekipage, vem skulle inte vilja ha en riktig vagnshäst framför en fin vagn!? Man vill bara få frossa i ditt hästfotoalbum!! Mums!

Jisses vad du är uppmärksam:D
Jo på min gigg så funkar det utmärkt att ha bakseleremmen på detta vis, draglinjen är då absolut rak och bromsen funkar också utmärkt, så därför tänkte jag att det ska nog funka här också, men jag tycker inte det vart riktigt bra här, o släpper jag ner den mer så antar jag att bakselen blir för lös, så jag tror nog bästa lösningen här blir att göra som du, skaffa en dragremshållare..

Senast ändrad:

Jag vet ju att du har en frieser men jag höll på smälla av iaf när jag såg bilderna! Tror jag är lite svag för svarta/lite grövre/hovskägg/låång man-hästar! :love: :D
Tömmarna är vridna så det kan du väl ändra på tycker jag som är lite petig! :o :angel:
Lite svårt att se men jag tror tillpassningen är bra!
Bröstan ska väl ligga runt två fingrar över bogspetsarna, och det ser den ut att göra? Och bakselen runt en handsbredd (10 cm?) ovanför bakknäet.
Vad gav du för basic selen? Är det oxå imperial driving (Gunilla tar hem olika märken).

Aha du har bakseleremmen runt draglinan, nä det kan väl inte vara bra?
Då stramas ju bakselen åt när hästen drar och draglinjen bryts när den bromsar...:confused:

förresten, kan du inte ta en närbild på dina tömmar? Har aldrig sett sådana nära. Hur använder du dem, och var har du fått dem ifrån?

förresten, kan du inte ta en närbild på dina tömmar? Har aldrig sett sådana nära. Hur använder du dem, och var har du fått dem ifrån?

Ja-dom är jag med nyfiken på!
har aldrig sett sånna tömmar! Vad är funktionen med dom där små "öglorna"?

Nej då, bakselen stramar INTE då man kör, den hänger som du ser på första bilden, så den känns nästan lite stor eller lös i mitt tycke,,,
och som sagt, på detta sätt har jag alltid kört med giggen o t.o.m gjort nån pröva på tävling där det gjordes spannkontroll med tillägget, "enkel o bra lösning det där med att använda sig av bakseleremmen",,

snigelfarmor;
mina tömmar är från början helt vanliga vävbandstömmar, men då jag sen fick min högra hand söndertrasad i en fläkt, så har jag ingen gripförmåga o då fick jag dessa läderöglor påsydda av en sadelmakare, mycket bra då jag annars tappar tömmarna om hästen hoppar eller så... rider också med montètyglar..
håller på o krånglar nu för att få klar klassificeringen angående handikappsgrad..

jag tror att eva i skellefteå ar sådana ungefär, eller så är det bara travhandtag hon har på sina kanske? Hur går det till med klassificering? Kanske kan starta en ny tråd om det?

Ska du sälja lokselen? :crazy:
Tycker lokor gör sig lite bättre på din häst! :angel:
Har inte du en maratonvagn?

Ja selen är Imperials egen Basicsele, gav 4.800 för den..
en fundering... den rem som satt med på bröstan, fästad i den lilla ringen man ser frampå bröstan, o ner till gjorden eller snabbkoppleremmen mellan frambenen... vad skall den vara bra för? och hur hårt skall den isåfall spännas?? har kollat runt på bilder o ser att det verkligen varierar hur hårt de spänner den, från att hänga helt lös så hästen nästan kan kliva i den med ett framben till att spännas så den knappt syns..:confused:

Jo men det är väl en "falsk martingal" :)
Den ska hindra bröstan från att åka upp mot strupen, mkt vanligt på par (där stånkopplet gärna gör så att bröstan inte ligger stilla).
Bild
Tror inte du behöver använda den, eller åker bröstan upp mkt vid körning?

Föresten din häst har verkligen bra läge för en brösta! :)
Hur bred är din brösta?

AHA!!!! :idea:

Är det de den remmen är till för!!! Ha, ha! Min satt inte fast i bröstan utan låg bara löst med i lådan-vi stod å funderade länge var den skulle sitta! *hihi* Hittade ingenstans den behövdes så vi lät den ligga-men då vet jag nu! :D

Ska du sälja lokselen? :crazy:

Har inte du en maratonvagn?

Ja-det hade jag tänkt! Varför de? Lär ju inte använda den nu när jag köpt maratonvagn. Lokselen passar ju inte så bra till den vagnen då skaklarna hamnar för långt ner!

Tycker lokor gör sig lite bättre på din häst! :angel:

Då va vi där igen! :D Du har ju påpekat innan att lokorna inte sitter alls bra på min häst då de lutar för mycket bakåt (tyckte du)! ;)
Jag gillar lokselar-snyggt som bara den på grövre hästar men som jag skrev ovan så hamnar skaklarna för långt ner och jag tycker det är lite saftigt att köpa remmar för 1200kr från Tärnsjö, för att få upp dem, när jag ändå ville ha ny sele!

Tack för ditt svar, då kan jag lugnt låta remmen ligga då jag inte alls tycker bröstan åker upp,, man kan ju alltid undra då varför man ser på vissa bilder att de har remmen så löst spänd att man nästan oroar sig för att hästen skall kliva i den o fastna:(

Har mätt bredden på min brösta o den är exakt 8,5 cm, fantstiskt mjuk o behaglig i lädret...

Cämz: hade inte remmen setat på min brösta så hade jag nog själv funderat både en o två gånger på var den skulle sitta,, jag fick ju lite hjälp på det där viset .....

Senast ändrad:

Ja-den klurade vi som sagt länge på! Utan att komma fram till något dessutom! :angel:
Men den känns ju inte så supernödvändig då så då kan den få ligga kvar i stallskåpet! ;) Såvida vi inte märker att den behövs!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka