Snart kommer hon

yasmineA

Trådstartare
:bump:Hej allesammans. Går i väntans tider, om 10 dar får jag hem min nya bebis, ett litet stoföl på 8 månader:love:. Har aldrig haft nån så liten tidigare. Skulle vilja ha lite tips o råd om vad jag ska hitta på så här i början. hon ska få gå med mitt gamla snälla sto till att börja med, o så småningom köras in o därefter bli en allroundhäst.
Hälsningar Maria :idea:

Sv: Snart kommer hon

du ska inte hitta på något alls. Ungen ska in/ut i hagen. Borsta, kratsa hovar, stå uppbunden. Thats it.

Grattis!:love: Jag har ingen som helst aning om vad man ska/kan göra med en sådan liten "bebis" mer än att umgås med den.
Borsta och lyfta på hovarna.
Men snälla, skicka ett foto på henne när hon kommer hem! :bow:

Lycka till! :bow:

Underbart mysigt me de små liven :D. Se till att du behandlar henne som en häst så hon förstår att du är ledaren, annars kan de bli rejält jobbiga ;). Som 8 månader gamla kan man lära dem mycket, borstas, verkas, duscha, stå uppbundna, ut å gå och springa för hand, kanske inte allt på en gång men lite i taget. Ju mer dom hanteras ju mer hanterliga unghästar blir dom. Lycka till!

Senast ändrad:

Kapar tråden lite...:o

Jag är spekulant på 3 st hingstföl. 1 st -08 och 2 st -09. Ska iväg och titta på allihop nu i helgen och då bestämma mig för vilken jag ska köpa.
De har alla gått på unghästlösdrift sen de blev avvanda.

Troligtvis blir det en av -09-orna.
Då är tanken att jag tar hem den i mars, den får gå med min kallblodsvalack (18 år) och kompisens shettisvalack (11 år) på lösdrift tills det är dags för sommarbete. Då ska den på hingstbete är det tänkt.
Hur länge "brukar" man ha dem på hingstbete? Tanken är ju att den ska börja köras in lite smått i höst-vinter. Och när är vettigast att kastrera?

Kanske dumma frågor men jag har bara köpt vuxna hästar förut.:)

Hej o tack för svaren, vad jag letar efter är nån bra kontaktövning, de här basala grejorna tror jag nog att jag har koll på. Det ska bli så kul, känns nästan som att bli mamma på nytt, har haft flera hästar tidigare men det här är den yngsta, Tösen var 1,5 år när jag fick henne men det gick bra, blev häst av henne också.;)

Det viktigaste med så unga hästar är att dom får en bra foderstat, dom kräver betydligt mycket mera protein än vuxna hästar och dom får inte i sig lika mycket hö som vuxna hästar så man måste se till att lillhästen får i sig så mycket foder som krävs för att dom ska bli så hållbara som möjligt. Folk förstår många gånger inte att hästar med dålig hållbarhet kommer sig av att dom inte fått nog med mat, det räcker allstå inte att dom har fri tillgång på grovfoder.

Du får den kontakt du behöver ha genom att göra som andra här sagt. Utsläpp o insläpp, borsta, lyft hovar. Låt henne vara ung och häst, njut av henne och krångla inte till det med en massa övningar.

Räkna foderstat hjälper. Eftersom att min står på gård med avelsverksamhet så fixar de allt foder m.m med henne men min får fri tillgång på bra hösilage, plus att hon ska äta 3 kilo kraftfoder om dagen, har dock inte velat äta kraft men får i sig idag 2 kilo om dagen och de ökar lite dag för dag tills hon är uppe i 3 kilo.

Säger som de andra borsta, verka hovar, lyfta hovar, in-och utsläpp. räker gott och väl eller det gör det för min men hon har ju oxå 8 andra jämngammla att leka med. jämngammla kompisar är alltid bra.

Åh va spännande! Min bäbis är 4 år nu (tog hem henne när hon var 7 månader).

Det viktigaste är som de andra redan påpekat fodret, en väl anpassad foderstat är a och o för fölet!
Jag tycker det finns en hel del man kan göra med ett föl: Borsta, lyfta hovar, lägga på ett litet täcke ibland, prata och umgås.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 292
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 270
Senast: Djurvän
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat