Snart ger jag upp!

C

Clash

Jag blir sååå trött på mig själv och hästen.
Var och tävlade i lördags och var bara med på LB:1 eftersom en annan tjej också skulle vara med på henne. (Ridskolehäst)
Mitt mål var över 60% och annars hade jag inga större krav eftersom vi tränat och tävlat hoppning tillsammans i ca. 4 år och började med dressyr för ca. ett halvår sedan.
Framridningen gick väldigt bra och jag kände att det skulle nog kunna gå riktigt bra, men icke. Så fort jag la bort pisken när jag gick in på collectingringen segade hon ner sig som bara den. Inne på banan känndes hon seg och var obalanserad och inte särskilt stadig formen heller för den delen. Att domaren var extremt hård mot mig hjälpte inte heller till precis.

Jag ger snart upp, hästen går inte att rida utan pisken (det räcker med att hålla i den) jag vet att det är en ridskolehäst men vad f-n det ska gå att vara utan den för det!!

Några tips på hur jag får lite Go i hästen och får henne mer uppmärksam och arbetsvillig? Hon blir lätt springig och hastig istället för att samla sig bättre. Jag själv har också en tendes att bli ofokuserad och jag hatar att jag inte kan koncentrera mig bättre så jag bär antagligen halva skulden själv för att det går som det går.

Hjälp? :crazy:

Sv: Snart ger jag upp!

Sluta rid med spö även på träning.
Gå tillbaka lite och få henne att gå fram för skänkeln.
Strunta i prydligheten ett ögonblick och fokusera på att få fram henne?

Hon ska ta skänkeln med en gång, gör hon inte det får du ta i mer, låt henne hoppa iväg ett par steg och beröm henne. Förhoppningsvis funkar detta!

Sluta rid med spö även på träning.
Gå tillbaka lite och få henne att gå fram för skänkeln.
Strunta i prydligheten ett ögonblick och fokusera på att få fram henne?

Hon ska ta skänkeln med en gång, gör hon inte det får du ta i mer, låt henne hoppa iväg ett par steg och beröm henne. Förhoppningsvis funkar detta!

Tack för svaret, ska testa det ikväll när jag rider!

Många har ju det problemet och det har mycket med tävlingsvana att göra, fortsätt tävla och kämpa på, för det första!

Sen är ju framridningen på en sån häst extremt viktig. Se inte framridningen bara som en uppvärmning, och bara "glassa" runt om allt känns bra för nu vet du ju att det inte kommer finnas kvar när du kommer in. MASSOR med övergångar och tempoväxlingar, peppa igång hästen så att den hela tiden är vaken och beredd på att vad som helst kan hända. Sen som PonnyBus skrev, varken du eller hästen får vara så beroende av spöet, rid mycket utan, även på träning. Ponnyn jag red hade jag samma problem med i början, sen en vinter red jag utan både sporrar och spö hela tiden, efter det var det inga problem!

Lycka till!

Jag vill säga det att jag rider också en ridskolehäst nu som är så FRUKTANSVÄRT seg och loj - han bara stänger av och struntar fullständigt i mig. Jag rider med sporrar, det är rätt bra tycker jag. Både sporrar och spö har jag faktiskt. Men det gör inte att han bara ska lyssna när jag sitter och hackar/piskar på honom. Det gör ju honom bara mer loj. Han ska ta skänkeln och gör han inte det kan jag kombinera skänkel och sporre/skänkel och spö. det gäller att vara tydlig - våga säga ifgrån ordentligt när det behövs och sedan ha sådan kroppskontroll så att du inte motarbetar hästen (oftast omedvetet) när den väl svarar. Så gjorde jag i alla fall till en början och då stängde han av direkt.
Sedan gäller det att ha en ordentlig plan och fortsätta rida varje varje sekund av passet och får du itne svar så säg till tills du får det. Jag börjhar direkt i framskrittningen - ber honom gå fram tills han liksom säger "jaså, framåt var det" och springer iväg några steg. Jag driver på honom några meter i trav, sedan är det skritt igen. Upprepar tills han går mer energiskt och av sig själv.
Det gäller också att inte sluta rida under resten av passet även om han sedan går framåt - han ska kunna variera tempot som jag vill. Jag brukar rida på som en tok i galoppuppvärmingen så han kommer igång sedan jobbar jag med en miljon övergångar skritt/trav/galopp/halt och tempoväxlingar till tusen i traven.
Samla samla samla på kortsidorna, skjuta iväg honom framför mig på långsidorna. Jag vet inte hur hästen du rider är men den här är åtminstone fruktansvärt tung och klunsig men får mycket mer spänst och "go" i sig av det där. (Sedan gäller det ju för mig att orka jobba sådär mycket och ibland vill jag bara hoppa av och ställa mig i ett hörn och grina för han går inte framåt.)

Och just det - jag har lärt mig att sega hästar bara blir segare om man släpper tyglarna för mycket och/eller använder hela kroppen vid drivningen.
Hon/han ska acceptera att du har handen där du har den samt tyglarnas längd. Energin ska ju komma från baken och samlas i handen - driver man på utan stöd i tygeln så får man ett energiläckage.
Det gäller att sitta stilla, behålla kontakten osv och bara använda sig av skänkel och sits. Skjut hästen framför dig.

Hoppas det kan ge något. Mig ger det mycket men nu har jag också ridit hästen tre gånger i veckan för instruktör i två månaders tid. Och då kan jag säga att det har varit mycket tårar och svett men en del mer eller mindre euforiska ögonblick också.

Jag tror att ett nyckelord är att bestämma sig. Vad vill du få för reaktion och hur kraftig? Lyssna efter hästens svar på det du ber om - be sedan tills du uppnår önskad reaktion. Ett annat mycket viktigt inslag är tempoväxlingar.

Och just det där att strunta i prydligheten tror jag också på - låt bli att sitta snyggt och RID istället.

Tack för era svar!

Hon är en D-ponny (144,5cm) som är en arabkorsning av något slag. Med andra ord ganska smäcker.
Jag red utan pisken i måndags och ojoj vilken skillnad det var.. från och med nu blir det aldrig mer pisken för det gick knappt att få fram hästen. Här ska tränas!!! Inte konstigt att det går som det går på tävlingarna.
Var på henne från början och drev på ordentligt då och då men det verkar endå inte riktigt gå fram *suck*. Hur som helst blev det bättre på slutet och hon gick på bättre än i början iaf :P

Ser fram emot nästa träningspass för att testa de nya tipsen! :)

"från och med nu blir det aldrig mer pisken för det gick knappt att få fram hästen"

Helt rätt inställning! Det är ju det som krävs för att du ska lyckas!

Man skulle ju också kunna tänka sig att hästen faktiskt inte trivs som ridskolehäst?
När man kräver att hästen ska svara på hjälperna så får man nog inte glömma bort att motivera hästen, att få den att tycka det är roligt igen.
Går den som ridskolehäst så antar jag att den harvar runt en hel del lektioner?
Hur är det med möjligheterna att rida ut, galoppera i friskt tempo och busa lite grann?
Det är i alla fall vad jag skulle börjat med om möjligheten fanns, ut i skog och mark - ha kul och hitta hästens framåtbjudning och motivation där.

Man skulle ju också kunna tänka sig att hästen faktiskt inte trivs som ridskolehäst?
När man kräver att hästen ska svara på hjälperna så får man nog inte glömma bort att motivera hästen, att få den att tycka det är roligt igen.
Går den som ridskolehäst så antar jag att den harvar runt en hel del lektioner?
Hur är det med möjligheterna att rida ut, galoppera i friskt tempo och busa lite grann?
Det är i alla fall vad jag skulle börjat med om möjligheten fanns, ut i skog och mark - ha kul och hitta hästens framåtbjudning och motivation där.

Jo, jag tror nog att hon trivs. Men antagligen börjar hon tröttna nu eftersom hon bara blir segare och segare. Dessutom har hon vilat flera långa perioder pga. hälta och nu får hon inte hoppa så mycket längre eftersom hennes framben inte håller för det. Tyvärr fattar inte alla det så hon hoppar alldeles för mycket för att det ska vara bra för henne endå!! :mad:
Det blir en hel del harvande ja, men de rider ut en del också. Dock inte alls så ofta som jag tycker att de borde.. Men i hage går de i alla fall flera timmar varje dag och extra länge på helgerna och det är en stor fin hage.
Men jag ska nog ta och rida ut mer när jag rider och det inte är lektion istället för att träna ännu mer på banan och i ridhuset..!!

Det gör du helt rätt i, ut och ha lite kul, utan direkta krav på form, fokusera bara på framåtbjudningen. Jag förstår att det är svårt just med en häst som går lektion med så många andra ryttare. Ridningen blir ju inte speciellt konsekvent tyvärr.
Skönt att hon får ordentligt med hagvistelse i alla fall.
Kanske kan man hjälpa till med en liten ökning av kraftfodret?

Tycker också att det är en bra inställning att du slutar med pisken! Däremot funderar jag på hur mycket du faktiskt kan åstadkomma, med tanke på att det ju rör sig om en ridskolehäst som rids av många andra. Hur ofta rider du henne och är det bara på lektion? Jag använder som sagt både sporrar och spö för jag upplever det som att de framsteg jag når under ett pass är borta tills nästa eftersom han rids av så många andra så att han direkt "stänger av" hjälperna.

Cela: Jag menar också att hästen ska tycka det är kul och bli motiverad att svara på hjälperna. Det framkom kanske inte i mitt diktatoriska piska på hästen tills den går framåt - inlägg men genom varierad ridning och övergångar syftar jag till att få hästen att vakna upp och bli intresserad. Det är nog mycket roligare att som häst få jobba på olika sätt och att det ständigt händer saker istället för att bara springa runt runt i något halvtempo. :)

Fodret kan jag ju tyvärr inte påverka speciellt mycket, men vore det min häst skulle hon få mer ;)
Jag rider henne två gånger i veckan, båda gångerna på lektion och så ibland någon dag på helgen..
Men faktiskt så brukar lite av det man tränade på sist "sitta kvar" eftersom det är en liten ridskola så dom inte behöver gå så fruktansvärt mycket och lite enbart nybörjarlektioner. Tack och lov för det!
Men det är lite frusterande att rida en häst som inte är ens egen och som man inte kan påverka foder, ridning osv. särskilt mycket. :crazy:

Imorgon ska jag rida igen, dressyrträning för hela slanten :)

Ok, jo det är ganska frustrerande kan jag tycka. Speciellt när man hittar den där fina, energiska, känsliga och underbara sidan av den där annars sega, loja hästen! Man vill så gärna utveckla den fina sidan, som i mitt fall motarbetas ganska mycket.
Men vad roligt att det du hittar på dina pass finns kvar sedan! Du verkar ju veta vad du vill och ha bestämt dig så jag hoppas det fortsätter så. :-)

Reagerade på en sak...du skrev att hennes framben inte riktigt håller för hoppning men att vissa inte fattar det? Har ni ingen slags planering för vad varje häst ska/få och inte får göra, kan vem som helst som har lektionen bara bestämma vad den ska göra? Skrämmande i så fall...

Jag rider ju också ridskolehäst, som ses som en slökorv av de flesta andra, men jag har snarare problem åt andra hållet...hehe Men jag märker ingen direkt skillnad om han gått med andra och segat omkring i några dagar innan jag rider, han känner mig och vet vilka krav jag ställer, och behöver absolut inte klargöra det varje gång jag sitter upp. Det är ju det som är det fina med lektionshästar, de är otroligt bra människokännare. Väldigt fort har de skapat sin bild av sin ryttare och vet vad som krävs och inte krävs, och anstränger sig därefter.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 660
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar