snart ger hon upp!!!

C

carro93

min kompis har en minishettis som heter texas han är jätte jobbig och bitts och stegrar mot huvudet!!!!

min kompis är nästan rädd för honom.
han högg mej i benet den4/6
så det vart värsta märket.
hon vill nog ha några tips .

han är jätte snäll när man ser honom i hagen men när han får på sej grimma eller träns så blir han bara helt konstig.

jag har tängt att det kanske har varit förra ägaren som har gjort någon men honom eller om det kan vara en hjärntumör.

och när man löslongerar attakerar han så man får passa sej .
Hon och skulle nog bli glad om hon kan få lite tips!!!!:bow:

Sv: snart ger hon upp!!!

Ta hjälp av KUNNIGA vuxna innan det sker en olycka!

har hon varit så innan?
prova att leda henne i grimmskaft runt halsen och se om hon gör nått då..

Annars kanske hon har ont som du nämde något om..

Låter rätt galet.. men alltså shettisar "tror" ju att dem är stora, ungefär som små hundar tror dem är stora!! Så ja ta hjälp av vuxna som kan sätta honom på plats.. Lycka till

ta hjälp av vuxna, det låter som ni inte är tillräckligt mogna, eller har tillräckligt med kunskap för att ta hand om en häst. specielt shettisar är en av dom envisaste hästraserna som finns.

men för att kunna göra ngt åt problemet måste man veta varför hästen gör så.

t.ex

hästen är nonchalant och är van och bestämma
- sätt hästen på plats, lugnt och bestämt men inte elakt. ryt i.

hästen är rädd
- visa att du är ledaren, och slå aldrig hästen. man kan daska till hästen men aldrig mot huvudet. säg åt honom att han inte för göra så.

hästen har ont
- ta honom till veterinär snarast.

och sen hur mycket rids han? han kanske inte får tillräckligt med motion? han kanske inte får gå i hagen tillräckligt mycket?
vad vet jag, men mitt råd är att ta hjälp av en vuxen, det är synd om hästen om den hamnar i okunnigas händer.

Senast ändrad:

Har en häst i stallet som också är så, men hur får man då bort att de stegrar sig mot huvudet ? :crazy:

en häst i stallet är också så, ägaren vet inte vad hon ska göra och hon är vuxen. men hur får man då bort att hästen stegrar sig mot huvudet? (detta rör sig om en större häst)

Malin

det är inte jag som äger honom det är min kompis .hon köpte honom av en tjej som hade en traver så han har inte blivit riden så mycket men han är inriden och har blivit riden men inte när min kompis har ägt henne, och jo det är så här att han försöker slå fram benen i huvet på henne när han stegrar...

förstår inte vad ni menar med stegra mot huvudet..?

Det kanske är fel ord att andvända, men det jag menar med hästen i mitt stall är att ibland när man leder hästen i fråga så får man en känsla av att han vill "krypa upp i knät" eller ja komma för nära. då om man tex ruskar lite i grimskaftet för att han ska hålla sig undan så tar han upp frambenen och slår, i höjd med huvudet. Det jag undrar är vad man kan göra åt detta, ägaren har stora prblem med det. förstår du mig bättre nu??

pic_show_id10882690.html

mitt sår sen hästen bet mej jag bara ramlade i hop

när vi fick våran shettis var han så, men nu ett år efter gör han ingeting! det en da han behövde var några månaders vila så han lungnade ner sig och mycke kärlek.+ att man måste ha mycke tålamod för shettisa är hemskt besvärliga.

Jag blir alldeldes mörkrädd när jag läser den här tråden! Att ha en häst som stegrar sig mot en och som viftar med framhovarna runt huvet i ren trots, då har men tappat allt grepp om vad man håller på med.

Och att svara att hon ska anfalla tillbaka? Hur då? Ska de här ungdomarna/barnen sätta sitt liv på spel och försöka slå ponnyn i huvet eller hur tycker du det ska gå till?:eek:

Och vuxna som har hästar som gör så här och ägarna vet inte vad de ska göra? Milda makter!!:eek:

När det gått så långt och brustit så mycket så är det för sent att sitta och fråga om råd via internet. Det är dags att kontakta en tränare/ridlärare/beridare eller någon annan som verkligen vet vad de pysslar med, för att få hjälp med hästen. Har man inte kunnat stoppa beteendet innan det gått så här långt ska man inte heller ge sig på att ändra det själv.

Ta hjälp. Nu. Det här är farligt.

Tänk om han skadar / dödar ett barn korv rökt kött eller begravning bör tänkas över noga ,ju fler hästar jag ser har jag ingen försåelse för farliga/vrickade hästar, man har ett ansvar för andra :varför hästen är som han är har ingen betydelse

Jag blir alldeldes mörkrädd när jag läser den här tråden! Att ha en häst som stegrar sig mot en och som viftar med framhovarna runt huvet i ren trots, då har men tappat allt grepp om vad man håller på med.

Och att svara att hon ska anfalla tillbaka? Hur då? Ska de här ungdomarna/barnen sätta sitt liv på spel och försöka slå ponnyn i huvet eller hur tycker du det ska gå till?

Och vuxna som har hästar som gör så här och ägarna vet inte vad de ska göra? Milda makter!!

När det gått så långt och brustit så mycket så är det för sent att sitta och fråga om råd via internet. Det är dags att kontakta en tränare/ridlärare/beridare eller någon annan som verkligen vet vad de pysslar med, för att få hjälp med hästen. Har man inte kunnat stoppa beteendet innan det gått så här långt ska man inte heller ge sig på att ändra det själv.

Ta hjälp. Nu. Det här är farligt.

-----------------------------
Guud så bra sagt:)

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan. Har en jämthunds kille ( 11 mån ) som tidigare i december 18 gjort en artroskopi i vänster armbåge fram. Han har alltid gått...
Svar
3
· Visningar
1 051
Senast: Delfinarie
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 551
Senast: akleja
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 895
Senast: Red_Chili
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 158
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar