Snart en ny tax!

Andorra

Trådstartare
Uppfödaren (där vi beställt en valp) ringde i går och talade om att nu finns det en valp här till er. Tiken fick bara 2 valpar, en tik och en hane, och vi hade beställt en hanhund. Uppfödaren skulle själv ha en tik så......nu blir det snart en valp igen i huset. De är en vecka gamla nu och de skulle försöka skicka bilder till oss då det är 23 mil dit så kan vi inte bara åka och kolla.

Uppfödaren tyckte att vi skulle hämta valpen när den är 7 veckor gammal. Har alltid hört 8 veckor (så har vi gjort innan) och vad i ligger skillnaden mellan att hämta dom vid 7 veckors ålder än när de är 8 veckor?

Sv: Snart en ny tax!

Skillnaden ligger i att sju veckor är brott mot SKK:s grundregler!!:eek: Valpen måste vara minst åtta veckor vid leverans.

Uppfödaren har haft ca 20 kullar och kennel i många år. Skulle vara intressant att veta vad i skillnaden ligger förutom att det är ett brott mot SKK:s grundregler.

Uppfödaren har haft ca 20 kullar och kennel i många år.

Då borde hon veta bättre än att släppa ifrån sig valparna innan dom fyllt 8 veckor :crazy: Jag hoppas att ni inte ens funderar på att göra det?

Skulle vara intressant att veta vad i skillnaden ligger förutom att det är ett brott mot SKK:s grundregler.

Behöver du veta något mer än just det?

Ja, faktiskt behöver jag veta mer. Varför just 8 veckor och inte 7 eller 9 veckor. Vad är det som händer med valpen i 7:nde veckan som gör det bättre att hämta dom när de är 8 veckor?

Uppfödaren har haft ca 20 kullar och kennel i många år. Skulle vara intressant att veta vad i skillnaden ligger förutom att det är ett brott mot SKK:s grundregler.

Jag vet inte vad uppfödarens antal kullar har med saken att göra. Faktum kvarstår: att lämna ut valparna före åtta veckors ålder är ett brott mot SKK:s grundregler. Anmälan till SKK:s disciplinnämnd kan leda till olika åtgärder. Att man har haft kennel i många år ses nog inte som något positivt i sammanhanget, för då borde man veta bättre.

I den nya djurskyddförordningen (gäller från 080501) är det också mycket tydligt att det är åtta veckor som gäller:

"18 § Hundvalpar får inte skiljas från modern annat än temporärt, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad, dock tidigast vid 8 veckors ålder. Valparna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid 8 veckors ålder om inte särskilda skäl föreligger."

Jag ser alltså inte att det kan vara ett alternativ att ta en sjuveckorsvalp, så skillnaden kan jag inte uttala mig om.

Uppfödaren pratade om någonting med präglingen. Jag har ju alltid också hört 8 veckor och därför är jag frågande till detta.
Vill ju veta så att det inte blir galet.
Att jag upplyste om att h*n haft ca 20 kullar innan var för att visa att det inte var någon gröngöling på området.

Vi har ändå inte tänkt hämta hunden innan den är 8 veckor gammal men blev intresserad av att veta vad det är som händer med valpar just vid 7-8 veckors ålder och varför SKK har satt 8 veckor.

Jag vet inte vad som händer mellan sjunde o åttonde veckan, men troligtvis behöver din sin mamma så länge.När valparna är i den åldern så fostras dem ju av tiken och det är ju en nödvändighet för att den ska få ett normalt beteende mot andra hundar sen.

Tycker defenitivt du ska vänta till 8 veckor både för att följa lagen,för att få en lycklig valp och för att du själv ska slippa onödiga kostnader för att valpen blir sjuk om den inte hunnit växa till sig ordentligt
Lycka till

Ja, det ska bli kul med valp igen fast det är jobbigt. Har en schiller nu som är 16 månader så vi har väldigt färskt minne om just valptiden. Den andra taxen är 8 i år så vi hade glömt hur intensiva valpar kan vara när vi fick hem Svea.

Har ju aldrig haft en liten valp(avundsjuk...)
Tog min tik som omplacering vid 7 månader och sambons tik var ju redan 6 år när vi träffades.

Valpar är jätte söta och jätte jobbiga. Dottern här hemma suckar och tycker att vi ska införa en ny regel: inga nya valpar förrän den yngsta hunden är minst 3 år gammal.
Eftersom det är jakthundar vi har så har gubben förklarat för mig att man måste ha en injagad och klar hund när den nuvarande hunden blir för gammal för jakt. Det går inte att vara utan jakthund en heeeeeel säsong.

Kanske därför jag sålde min 16-åriga häst och köpte en 5-åring istället? Kan ju inte stå med två gamla hästar, eller?

Känner igen det beteendet från min sambos familj som jagar mycket;)

Vi har ju planer på att kanske ta över min mormors hus på landet om ett tag och då,när man har mer plats,hundgård och stor tomt och skogsmarker runt omkring,då ska jag också skaffa mig en liten buse framöver:love:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
487
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 496
Senast: Puffindog
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 547
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 077
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Adoptivhund vägrar gå ut