Snart dax för utställning

Tiller

Trådstartare
Vet inte vart de andra trådarna om utställning tagit vägen så jag gör väl en ny..

Jag och min Finska Lapphund ska på utställning i Avesta den 8 april, men jag vet inte hur det kommer att gå till.. :crazy:
Jag vet att man ska ha med giltigt vaccinations intyg och stamtavla, men sen då när man visat det?? Får man några papper på startlistor?

Går man och sätter sig vid sin ring och bara väntar på sin tur eller?
Måste man ha med en lapp med sitt startnummer? isåfall vart ska man fästa den?

Sen är jag väl ganska säker på att hunden ska springa på vänster sida om mig, det stämmer väl?
Sen om hunden ska ståå kan jag sitta på "hyk" bredvid honom eller måste jag stå upp?

Mycket frågor nu, men hoppas att nå´n av er vill berätta för mig i stora drag hur en utställning kommer att gå till :D

Kan ska tillägga att det är en inofficiell utställning..

Sv: Snart dax för utställning

ett hett tips är att åka på en utställning där din ras visas och se hur det går till. sitter de på huk eller inte? visas hunden "fritt" eller håller de i den? vad har de för koppel etc.

Jag var och tittade på en utställning förra året men då var jag ju inte så insatt för då hade inte jag min hund än. Tänkte inte att titta på dessa grejer...

Men nog måste man väl få nå´t papper på tävlingsplatsen så man vet vilket startnr man har iallafall?

tjenare tiller jag kan svara lite på dina frågor!

ca en vecka innan utställingen börjar så får du hem ett pm som det står lite info om hur då åker till avesta,hur många valpar/hundar det är som är anmäldada och när klassen börjar.
du får även ditt startnummer på en lapp så att du på ett ungefär kan räkna ut när du ska in i ringen.
jag har aldrig sett på hur dom ställer just din ras men jag kan tänka mig att dommaren vill se hunden i rörelse,uppställd,känna igenom hunden och besikta munnen.
vi syns i avesta för jag ska dit och ställa mammas vovve som då är 4 månader.

Åhh.. vad rolig då ses vi där!!

Pratade med en tjej på svenska lapphunds klubben och jag verkar då få sitta på huk när jag ska visa han iaf han har så himla svårt att ståå om inte jag sitter. Det viktiga verkar vara att inte jag kommer emellan hunden och domaren.

Jag har ju aldrig gjort nå´t sånt här förut!! :angel:

Jag vet att man ska ha med giltigt vaccinations intyg och stamtavla, men sen då när man visat det??
Sedan går du in på utställningsplatsen och letar reda på din ring

Får man några papper på startlistor?
På inofficiella kan man få det, på officiella står det vilken hund i ordningen din hund är i den ring du ska gå i.

Går man och sätter sig vid sin ring och bara väntar på sin tur eller?
Ja, men tänk på att gå med hunden och träna gående & stående innan du ska in i ringen. En uppvärmd hund rör sig bättre än en som varit still fram tills den ska ställas.

Måste man ha med en lapp med sitt startnummer? isåfall vart ska man fästa den?
Ja det måste du, den kommer med PM:et ca 1-1½ vecka innan utställningen. Fäst den med nummerlappshållare/ säkerhetsnål på din vänstra sida.

Sen är jag väl ganska säker på att hunden ska springa på vänster sida om mig, det stämmer väl?
Ja

Sen om hunden ska ståå kan jag sitta på "hyk" bredvid honom eller måste jag stå upp?
Klart att du kan, men det är bättre om du lär hunden stå fint, med dig framför hunden.

Glöm inte att ta med bajspåsar, mat och vatten till hunden.

Lycka till :)

ja det gör vi! du ska se att det kommer att gå bra.
ska du inte ställa i ludvika den 1:a april?

jag visste inte ens att det var en utställning då..

Jag har vart in på dkk och kollat lite men vart hittar man alla andra utställningar då?

det är en inofficiell tävling,det stod i skk:s senaste tidning

marika_ skrev:
det är en inofficiell tävling,det stod i skk:s senaste tidning

Men jag får ju ingen tidning...

Trodde jag var medlem där men tydligen inte då, vad är det för tidning då? Typ som distriktsnytt?

Om du har planer på att ställa ut hunden officiellt, så Måste du vara medlem i skk! Då får du dessutom Hundsport 1 g/månad.

Gnist skrev:
Om du har planer på att ställa ut hunden officiellt, så Måste du vara medlem i skk! Då får du dessutom Hundsport 1 g/månad.

Jag är medlem i SKK specialklubb, svenska lapphundsklubben, trodde det räckte. Men nu har jag iaf mailat till SKK och frågat lite.

Gnist skrev:
Du får ju ställa på slk´s utställningar då i alla fall.

Men jag måste fortfarande vara medlem i SKK alltså? Det visste jag inte, vad bra att det finns folk som vet lite här ;)

Kollade det där och det är fortfarande så att man Måste vara medlem i arrangerande klubb.

Dvs är du Inte medlem i SKK, så får du heller inte ställa ut hunden på utställningar arrangerande av SKK.

Vilket ex för mig innebär att jag är medlem i SKK, SvTek, Aussieklubben, Älghundsklubben och i SSF, bla för att kunna fara på de utställningar jag kan och vill med mina hundar.

Jag är medlem i totalt 6 klubbar :crazy:

Du behöver bara vara medlem i SLK och SKK, för att ställa ut din hund både inom rasklubben + alla andra officiella utställningar som är arrangerade av SKK.

Nu kanske jag blir helt idiotförklarad men hur märker man om en utställning är arrangerad av SKK eller inte :confused:

Det brukar ju stå vilken klubb, som är arrangerande av utställningen.
Om du går in på SKK´s hemsida -> Webtjänster -> Kalendarium -> Utställningar så ser du vilka de arrangerar i år :)

Är alltså Int= officiell utställning

Nat är väl lite å ta i för mig iaf :angel:

Int = INternationell Utställning
Nat = Nationell Utställning

Alla av SKK och SLK arrangerade utställningar är officiella. Dvs att resultaten blir registrerade. Fast valpar går alltid i inofficiell klass ;)
Lite förvirrande kanske?
Hoppas du tycker det är roligt att ställa ut, för det är det som är viktigast :)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 253
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 285
Övr. Hund Jag ska då ställa ut min sheltie för första gången både för mig och henne, hon kommer vara ganska exakt 5 månader och det är då en...
Svar
8
· Visningar
1 426
Senast: Paus1234
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
23 607
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar