Snart bryter helvetet löst!

Sv: Snart bryter helvetet löst!

Mina hästar är normalt väldigt lugna och sansade. Hoppar inte till för fåglar som flyger upp, är trafiksäkra, bryr sej inte om skotrar, mopeder o.d. jag tror att det är de oväntade, skarpa knallarna och ljuskenen som bara blir för mycket. En häst jag hade tidigare, blev som tokig, när hon hörde det där visslande ljudet av vissa raketer.

Tar upp den här tråden igen, hur gick det för alla er med rädda hästar?

LIA, trevligt att fler har samma erfarenheter. Jag vet inte om jag gjort något speciellt med mina hästar mer än att de kanske är ovanligt härdade. Grannbarnen börjar tidigt på nyårsafton med raketer och de har även skytteträning på gården. Det har vi förövrigt även här på gården. Kan ju vara det eller så är det bara så att jag aldrig förväntat mig några problem.

Hundar har vi haft och har någon som är skotträdd men bara i situationer som INTE har med jakt att göra. I skogen har det aldrig varit problem. Vet faktiskt inte riktigt vad som ka vara orsaken då vi parallellt har och har haft hundar som inte varit skotträdda.

*kl*
Vi har inga problem i mitt stall med skotträdda hästar. Inga reaktioner på någon av dem på varken nyår eller valborg, och ändå hade de dörrarna öppna nu på valborg.

Jag tror att en stor del av hästarnas/djurens beteende beror på hur ägaren tar hand om djuret. Om man förbereder, känner sig lite nervös och gör saker som inte brukar vara i vanliga fall, är det klart att djuren blir extra nervösa och försiktiga.
Låter man hästarna vara, sköter allt som vanligt och har dem tillsammans med sina kompisar som de känner sig trygga med, så tror jag att det blir så mycket lättare. Visst kan de säkert bli nervösa, men jag tror det går över ett tag om man låter dem vara ifred, och sköta det på "sitt sätt".

Där håller jag inte med dig..

Senaste exemplet hade jag på valborgsmässoafton då grann :devil: började skjuta vilt med raketer. Jag har fyra hästar en slutar äta och blir helspänd (detta sitter i flera dagar efter) en annan bryr sig inte den tredje försöker gräva sig ut ur boxen och den fjärde försöker hoppa ut från boxen. Jag vet inte hur jag ska lyckas vänja hästarna med detta när grannarna utanförvarning sätter igång..

Måste bara berätta att grannarna valde helt fel dag att skjuta raketer på... Jag som normalt är en väldigt lugn person och aldrig skäller på någon... fick tokspel (pms dag) satte mig i bilen och dånade bort till grannen ringde på och gav den stackars thailänska frun värsta utskällningen (kan väl vara glad om hon förstod hälften). Hennes fega karlursling vågade sig inte på att öppna utan han skickade fram henne för att ursäkta hans barn (inte hennes biologiska)... f*n vad arg jag var...

Vadå gör?

Om man bor ute på landet så blir ljuden mycket mera starka och kontrasten mellan tyst och smällare alldeles för stor. Min ena häst "bodde" i stan flera år och där hade vi inga bekymmer men nu när hon bor på landet så avskyr hon det och matvägrar och stressa upp sig jättemycket.

Jag blir lika förvånad varje gång jag läser sådana här trådar, jag träffar nästan aldrig någon häst som är skotträdd. Mina egna är det definitivt inte.

Jag har aldrig vidtagit några "åtgärder" när det gäller nyår (det brukar inte vara raketer till valborg här) vare sig de har stått på stall eller inte.

Vad gör folk med sina hästar för att få dem så rädda?

Precis!

Mina hastar gillar nar det smaller och staller sig sa nara ovasendet som dom kan.

/KT

LIA, trevligt att fler har samma erfarenheter. Jag vet inte om jag gjort något speciellt med mina hästar mer än att de kanske är ovanligt härdade. Grannbarnen börjar tidigt på nyårsafton med raketer och de har även skytteträning på gården. Det har vi förövrigt även här på gården. Kan ju vara det eller så är det bara så att jag aldrig förväntat mig några problem.

.

Vara grannar skjuter lite da och da pa sina marker....det blir sa nar 2 av 3 grannar ar ivvriga jagare och svartkrutsentusiaster.....

Sa hastarna ar vana.

Att ena grannen pangar pa lite och sedan gar och matar pallarna med morotter underlattar ju ocksa.

Samt att husse har pa garden alskar att kasta smallare till hastarna. Dvs man kastar en liten smallar en eller tva meter fran hasten samtidigt som man skyfflar den full med applen, brodbitar eller morotter.

Sager det PANG sa tror dom direkt att en RIK beloning vantar!

:angel:

/KT

Skott från gevär och dyl reagerar inte mina hästar ett dugg på.

Jag gör absolut inget annorlunda från när jag hade hästen i stan än nu när de bor på landet så det hela hänger inte på mig. Jag kommer bara ut i stallet och möts av panik det gjorde vi inte i stan.

Skott från gevär och dyl reagerar inte mina hästar ett dugg på.

Jag gör absolut inget annorlunda från när jag hade hästen i stan än nu när de bor på landet så det hela hänger inte på mig. Jag kommer bara ut i stallet och möts av panik det gjorde vi inte i stan.

Det ar ganska latt att vanja in dom aven pa fyrverkerier och smallare.

/KT

Jag bor också "på landet". :cool:

I ditt fall kanske det blir lite annorlunda, då du uppenbarligen hade tre hästar som säkerligen stressade upp varandra.
Är det en lugn trygg flock där max ett par stycken blir nervösa så brukar det lösa sig ändå.

Men jag förstår inte på vilket sätt jag gör dem nervösa på? jag har inte ändrat något utan det blir värre för varje gång och eftersom varje gång är en totalt överaskning så kan hästarna knappast bli stressade av att jag går och spänner mig.

Mina hästar är fö väääldigt coola hästar och ingen nervös flock.

De som lider mest är min minishettis han blir totalt panikslagen och då har inte de andra ens hunnit reagera.

Ingen dum ide´! Det är alltså man ska göra. Panga på lite då och då själv och vänja hästarna. Tror jag nog skulle funka. Mina hästar reagerade inte speciellt mycket tidigare. Sprang lite när det smällde och stod sedan och tittade nyfiket på ljusskenen. Förra året smällde våra närmsta grannar av en bomb så marken skakade, och efter det blev dom som förbytta. I år var dessa knäppa grannar borta, så det var rätt lugnt.

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 619
D
Hästmänniskan Såg att flera hade skrivit att dom haft nästan lika problem med hyresvärden som mig. Men nu orkar jag ej mer och skall flytta så fort...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
28 118
Senast: Tezzan_83
·
Hästvård Mitt föl är banne mig en vandrande olycka... :crazy: Hon har ju hagvila pga ligamentskadan. Skött sig över förväntan och mest knatat...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 477
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar