Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?
Varför föll valet på honom ? Blev förvånad att han var så dyr med tanke på inga egna prestationer samt sin svaga mödernelinje. På Tranberga finns det väl fler hingstar till samma pris som både har presterat själva samt har starkare mödernelinjer.
Tycker det är lite orättvist att kalla Oaxaca´s möderne för dåligt.
Jag gjorde en ganska grundlig koll av Oaxaca innan vi bestämde oss för hingst till de 2 som skulle betäckas i år, och jag delar gärna med mig av den genomgången lite längre ner.
För vår del föll ”Oaxaca” till viss del på att det med honom blev för mycket och ”fel” linjeavel , bl.a. skulle det ge ( 3+6)*3 Blushing Groom på den ena vilket jag inte tror på.
Att båda märrarna stod utan föl gjorde dessutom att tillfälle gavs att resa lite längre (läs utomlands) och den anledningen kan ju knappast Oaxaca lastas för…..;-)
Åter till Oaxaca och hans möderne.
Mamman heter alltså Zapoteka och hennes prestationer stannade vid dryga $20.000 på 4 starter.
Utöver Oaxaca har hon hittills lämnat ytterligare 1 häst i startbar ålder:
Fast and Steady som med 4 segrar tjänat ihop dryga $32.000.
Låt oss titta lite på hennes gener, vi börjar med hingstarna i hennes stam:
Far: Seattle Slew
Morfar: Lyphard
Mor´s morfar: Mr Prospector
Mormor´s morfar: Blushing Groom
Mormor´s mor´s morfar: Dr Fager
Samtliga ovan angivna hingstar är klassade som “Chef de Race” hingstar och tillhör en samling av idel ädel adel i avelshänseende. Det har inneburit att hon har DP (18-1-23-2-0) 44. DI 2,26 och CD 0,8 vilket ger en hel del speed i blodet alltså.
Som kuriosa kan nämnas att Oaxaca har DP (14-0-19-1-2) DI 1,88 och CD 0,64. Fortfarande en hel del speed men Rahy´s inblandning har alltså givit lite mer stamina till blodslinjen (främst genom Wild risk och Herbager). Båda dessa inslag är dock i Oaxaca´s 4:e generation och kommer knappast betyda speciellt mycket för Oaxaca´s avkommor då det på dessa hamnar i 5:e.
Åter dock till mödernet….
Zapoteka´s mamma Mayan Maiden var ostartad (anledning för mig okänd)men väl helsyster med såväl Waldoboro (vinnare av Gr2 och dryga $200.000) och Stoet Tara Roma (vinnare av Gr2 och dryga $100.000).
De sistnämnda har dessutom för att nämna några exempel lämnat Märren Serra Lake (vinnare av Gr1 och närmare $500.000), Cappuchini (Stakesvinnare som tjänat dryga $500.000 samt numer verksam hingst i sydamerika) och Wiscasset mamma till Coal Play (Gr 3 vinnare samt 2:a i Gr.1 intjänat över $500.000).
Låt oss gå ytterliggare ett steg bak och titta på Zapoteca´s mormor.
Hon lystrade till namntet Chic Shirine och var själv vinnare av Ashland stakes (Gr1). På sina 16 starter tog hon 3 segrar och var placerad ytterligare 5 gånger. Tillsammans blev det $237.944. Utöver de helsyskon till Mayan Maiden som jag skrev om tidigare har hon lämnat en hel del blåblodigt.
Rosetti segrade i sin enda start (stressfraktur) och därefter avelshingst i Kanada med flertal stakesvinnare som sina avkommor.
Flying Passage vinnare och mamma till Soaring Empire som ifjol som 2-åring startade3 gånger med 2 segrar och avslutade med en 3:e plats i Gr.3
Chic Corine som förvisso var ostartad, men mor och mormor till flera stakes vinnare/placerade bl.a. Chic Joy och Rasta Farian (tjänade $237.103).
Avslutningsvis tar vi Chic Shirines mamma Too Chic (Dvs. mormor´s mor till Zapoteka) som själv var såväl vinnare som placerad i Gr1 löpningar. Hennes bästa prestation torde var när hon vann med 11 längder den 2 sept. 1982 och då tangerade dåvarande banrekordet över 8½ furlong på Belmont Park (1:40:4).
Utöver de avkommor som redovisats ovan genom Chic Shirine återfinns en hel del blacktypers ”efter” Too Chic (som mor eller mormor). För att nämna några:
Queena (Gr1), Brahms (Gr1 bl.a. Breeders Cup Mile), Regal Engagement (Gr.2)
La Reina (Gr.2), Olympics (Stakesvinnare)
Jag tycker själv att ovanstående meritlista för Oaxaca´s mödernelinje´s kvalité är väl tilltagen och av hög internationell gångbar klass.
I hingstkatalogen går bl.a. att läsa följande:
”hingst med högklassig härstamning på fädernet men svagare på mödernet”.
Jag tycker ordvalet är tokigt.
Vad som står är egentligen att fädernet är bättre än mödernet, inte att mödernet är dåligt.
De flesta som läser katalogen läser det dock som att mödernet är klent/dåligt något som jag alltså inte håller med om.
Själv tycker jag det ska bli intressant och se hur Oaxaca lyckas och hoppas att han blir ett gott tillskott i den skandinaviska aveln.
Slutligen en liten jämförande lista över GSV (Genetic Strength Values) talen för mammorna till hingstarna uppställda på Tranberga:
Oaxaca-Zapoteca 80,58
Songline-Princess Persian 76,25
Swedish Shave-Shavya 64,25
Mandrake el Mago-Manon Lescout 60,22
Hon står sig ganska bra I det hänseendet också…..även om det naturligtvis inte ska ses som något facit…..