Snart 17-årig tjej!

Sv: Snart 17-årig tjej!

Jag har varit fosterbarn och strulig ungdom. Minns att det var skönt om en vuxen satte gränser och kunde motivera dom. Visst knorrade man, men var gränserna bara genomtänkta och vettiga, så kändes det ändå fint att någon brydde sig! Det hör liksom till att protestera i den åldern.

Du gör henne en stor tjänst, om du kan få henne att vara hemma mer och genom att bekräfta henne, lära henne att bekräfta sig själv. Att tvinga henne att "landa" hemma emellanåt, låter som en bra plan. Kommer ihåg att ja en gång hade en fostermor, som visste att jag älskade lasagne, och lagade det till mig, när jag som avtalat landade hemma :love: Men har också varit på en massa fosterhem, som jag helst inte vill minnas :mad:mer än nödvändigt.

du är störtskön, lita på din magkänsla!

Det skulle aldrig falla mig in att säga nej till något utan att kunna motivera det. Självklart vill man ha en förklaring! Så är det ju även när man är vuxen. Man kan alltid ta ett nej om man får en vettig förklaring och det går att föra en diskussion kring frågan.

Vi får se hur det blir i morgon, men är det fortfarande fint väder så misstänker jag att hon faktiskt kommer välja att vara kvar hemma. Hur det än är så är det ju faktiskt skönare att vara på landet än i stan när det är riktigt varmt sommarväder :D

/Lizzie

Vilken underbar människa du är som vill ta hand om henne:love::bow:

Just det där att barnen får "skylla" på de vuxna att de inte får kan vara en väldigt bra väg att gå;) barnen känner att det finns någon som bryr sig och på samma gång "får de lov" att skylla på "dom där som bestämmer".

Hoppas att allt går bra framöver och att hon kan landa och känna trygghet hos er.

En fundering bara. Har du tänkt behålla henne hos er eller ska hon sen flytta till en fosterfamilj? Hur tänker ni?

Jag är glad att det löste sig för er igår, du och din man borde krama om varandra och ta åt er all ära för det ni gör. Människor som ni växer inte på träd. ;)

Jag ser att det redan har löst sig på ett utmärkt sätt.
Men som tonårsmorsa så vill jag ändå kommentera detta.

Hon tar för givet att det är helt ok med "killkompisens" föräldrar att hon slaggar över där från lördag-måndag. Något som jag själv INTE skulle uppskatta - alltså få in en främmande tonåring i huset hux flux som använder mitt hem som ett hotell.

Det här måste ni prata om.
Och du måste hålla koll.
I värsta fall ringa till föräldrarna och kolla av att de tycker att det är okej.

Hon kan annars bränna sina vänner med att vara för påflugen och det blir inte bra.

I övrigt så verkar du ju ha grepp på hur det hela fungerar.

En fundering bara. Har du tänkt behålla henne hos er eller ska hon sen flytta till en fosterfamilj? Hur tänker ni?

Jag är glad att det löste sig för er igår, du och din man borde krama om varandra och ta åt er all ära för det ni gör. Människor som ni växer inte på träd. ;)

Om det är OK för Socialen och om tjejen själv vill så får hon gärna bo kvar här. Vi bor i ett stort hus och hon har gästrummet som är en fd vindsgarderob. Det är tyvärr inte speciellt stort, men det är finns en riktig säng, får plats med stol och byrå. Det finns en dörr så hon kan stänga in sig när hon vill vara ifred.

Det hon inte får plats med, TV och dator på rummet, det har vi för övrigt 2 av varje i resten av huset. Ska fixa till en egen plugghörna åt henne i hallen på övervåningen. Mitt eget stora skrivbord kan ibland vara lite väl rörigt :o så då är det nog risk att jag slarvar bort hennes papper. För de sista läxorna för terminen har hon pluggat i vårt vardagsrum, suttit vid vårt matsalsbord som är rätt stort. Hon tyckte det funkade helt OK, men bor hon kvar så behöver hon ju ändå ha ett eget skrivbord.

För tillfället så tror jag inte tjejen själv vet vad hon vill, mer än att hon inte orkar bo kvar hemma. Så vi avvaktar och ser vart socialens utredning tar vägen. Förr eller senare så måste hon ju få till en vettig relation med sina föräldrar. Jag har i alla fall tydligt klargjort att hon är välkommen att stanna här om hon själv vill, men att jag inte kommer tvinga henne. Om hon själv väljer att bo på fosterhem så kommer jag inte bli arg på henne. Har också sagt åt henne att hon kan prata med min man om hur det är att bo på fosterhem - han har erfarenhet av några stycken... både bra och dåliga.

När jag talade om för maken att tjejen hade problem hemma och behövde någonstans att ta vägen. Så drog han igång ett stort röjningsjobb av vårt gästrum eftersom det då såg ut som ett fullproppat förråd. Det var inget snack alls -självklart skulle hon ha någonstans att bo. Trodde han skulle bli svår att övertala, men icke :love:

Men så har han ju också erfarenhet av lite mindre bra fosterhem så för hans del är det helt självklart att hon bor här.

Och jag själv har varit i exakt samma situation som min systerdotter - fick också fly hemifrån strax innan min 17-års dag. Där vi bodde - på landet - hade vi släkt runt omkring oss. ALLA visste precis hur djävligt det var hemma, men INGEN lyfte ett finger för att hjälpa oss. Så jag förstår precis hur hon känner sig, så för min del var det självklart att ställa upp som "extramorsa". Är man moster så är man :D.

/Lizzie

Det här måste ni prata om.
Och du måste hålla koll.
I värsta fall ringa till föräldrarna och kolla av att de tycker att det är okej.

Hon kan annars bränna sina vänner med att vara för påflugen och det blir inte bra.
QUOTE]

Håller absolut med. Förra helgen var hon hos sin pojkvän, jag ringde och kollade med mamman om det verkligen var OK att tjejen var där hela helgen. Och det var absolut inga problem, tjejen var hur välkommen som helst.

Tror det kommer lugna ner sig med detta med övernattningar, när hon märker att jag kan åka och hämta henne. Nu behöver hon inte stanna borta hela helgen för att slippa stöket hemma.

Hon har ju bytt pojkvänner rätt ofta, vilket antagligen beror på att hon bränner ut dem, eller att hon själv tröttnar för det blir för intensivt.

/Lizzie

Grattis Lizzie! Det där klarade ni ju galant. Jag tror precis som många redan skrivit att en vilsen ung tjej mår bra av tydligar ramar, det ger trygghet och det är inte alltid lätt att fatta alla beslut själv när man har en hormonstinn pojkvän som tjatar om sovaöver och hon kanske eg inte är så intresserad själv.

Ni gör det riktigt bra! Jag blir alldeles varm i hjärtat att höra hur både du och maken ställer upp och ser till att tjejen har det bra. Hur nervös var du när du skulle prata med din man om att låta henne bo hos er? Jag skulle nog vara helstressad. Fast du fick ett fantastiskt bemötande av din man, vad fin relation ni verkar ha! :love:

Så bra att tjejen får stanna hos er, det måste vara jobbigt att flytta till en ny familj i hennes ålder, speciellt om hon egentligen är rätt skötsam. Jag menar, det finns ju barn som behöver byta miljö och vänner men i hennes situation så har ni gjort det bästa tror jag.

Ni är riktigt bra människor, kom ihåg det. :bow::bow::bow:

man blir så glad att läsa att det finns folk som er!
Tänk om alla kunde vara så öppna och varma.
Stor eloge till er.:bow:

*lite uppdatering*

Igår var jag och systerdottern till Socialen. Tjejen har ju ansökt om hjälp till annat boende. Helst vill hon ju helst ha egen lägenhet, som socialen betalar förstås :angel:

Hon fick i alla fall berätta om varför hon sökt hjälp. Och det var MYCKET värre än vad jag trodde :eek::( Fy f*n vilken fylla denna unge har behövt uppleva :(

Mamman har alltså supit hårt ända sedan ungarna var små och jag förstod nu varför vi aldrig fått vara barnvakt åt ungarna. Antaglig var hon livrädd för att bli avslöjad....

Senaste tiden har mamman dessutom blandad alkohol med sömntabletter - inte den smartaste kombinationen direkt. När hon är full så sover hon hela tiden. Och när hon är nykter så är hon på ett hemskt humör där hon bara trackar tjejen.

Min systerdotter är en kaxig brud med skinn på näsan - men hon har absolut INGEN självkänsla över huvud taget.

Pappan är också rätt duktig på att trycka ner sina barn, dricker en del också.

Tyvärr så var det bara en timme avsatt för samtal, alldeles för kort tid. Nu ska socialsekreteraren kontakta föräldrarna för samtal. Sedan ska de prata med andra personer som finns i tjejens omgivning. Sedan ytterligare kontakt med systerdottern då hon får fortsätta berätta.

Min systerdotter tyckte det var jättejobbigt att behöva gå därifrån utan att få berätta klart. Hon vill få ur sig allt - nu har hon det fortfarande snurrande i huvudet. Hon har ju värsta stresspåslaget i hjärnan och klarar inte av att ha en vettig tanke i skallen. Vi fixade en extranyckel till henne - den lyckades hon slarva bort på några dagar och hon kommer inte ens i håg vart hon har varit med den...

Socialsekretaren förklarade i alla fall att egen lägenhet kan tjejen inte få i första taget. Då ska man ha uttömt alla andra möjligheter. Fosterhem eller familjehem med personal blir det i första hand. Inte riktigt vad min systerdotter har tänkt sig, märkte jag :angel:.

På min fråga om hon får bo hos mig och min man fick jag till svar bara att det går bra nu under utredningen, som kan ta upp till 4 månader. Men sedan är det fosterhem som gäller.

Vad krävs för att bli godkända som fosterhem? Någon som vet??

På min fråga om bidrag till matpengar så hänvisades jag till att kontakta föräldrarna - och det kommer ju inte att funka. I sånt fall får nog socialen kräva att de betalar oss en slant.

Pappan sitter väl hemma och gnuggar händerna över att han sparar en rejält slant nu när ungen inte är hemma. Så snål är han! :crazy:

Mailade socialsekreteraren idag med en förfrågan om samtalskontakt till tjejen. Hon behöver få prata med någon och få hjälp att reda ut alla tankar. Just nu är hon totalt speedad och vill helst bara umgås med kompisar. Då hon kan sätta på sig en mask och spela glad för att slippa tänka på allt som är jobbigt. Tyvärr har jag inte fått något svar. Även om soc inte har någon som de kan hänvisa mig till, så kan de väl i alla fall tipsa mig vart jag ska vända mig.

En sak fattade jag i alla fall. Måndag den 19/5 gjorde tjejen en ansökan om hjälp hos mottagningsgruppen på soc. Vid samtalet igår så berättade soc.sekr att mottagningsgruppen hade varit i kontakt med mamman SAMMA dag om att dottern önskade hjälp till annat boende. Mamman hade då hållit med om att det kanske är bra om tjejen bor någon annanstans ett tag. Sedan den 21/5 har tjejen bott hos oss. Jag ringde till pappan den 21/5 och talade om vart hon var och att hon ville bo hos oss ett tag. Han blev OERHÖRT förvånad över att få hör att hon var hos oss och att hon INTE tänkte komma hem!!! Han förstod inte alls problemet. Men hur som helst - mamman har alltså INTE talat om för pappan att ungen sökt hjälp hos socialen för att få ett annat boende. Ljuger och nekar till allt är hennes melodi :mad:

Fy tusan vilken soppa säger jag bara!

/Lizzie

Vad krävs för att bli godkända som fosterhem? Någon som vet??
Det finns en del trådar här på förälder om du söker lite :). Det hade väl varit jättebra med en anhörigplacering (jag trodde det var soc förstahandsval?) om ni är passande och det inte är så att tjejen behöver skyddat boende eller bort från bygden pga av egna problem. De borde ju kunna snabba på med en familjehemsutredning så att ni kan bli godkända för fortsatt placering kan man tycka.

Det finns en del trådar här på förälder om du söker lite :). Det hade väl varit jättebra med en anhörigplacering (jag trodde det var soc förstahandsval?) om ni är passande och det inte är så att tjejen behöver skyddat boende eller bort från bygden pga av egna problem. De borde ju kunna snabba på med en familjehemsutredning så att ni kan bli godkända för fortsatt placering kan man tycka.

Föräldrarna håller sig borta, vi bor inte långt ifrån varandra men de kommer inte hit. Så skyddat boende behövs inte. Tjejen behöver inte lämna bygden heller pga typ missbruksproblem osv. Hon behöver lugn och ro för att kunna koncentrera sig på skolan. Slippa hör att hon är totalt värdelös osv.

Har sökt trådar om fosterhem, men inte hittat någon där det stod något om vad som krävs för att bli godkänd som fosterhem.

/Lizzie

Har sökt trådar om fosterhem, men inte hittat någon där det stod något om vad som krävs för att bli godkänd som fosterhem.

Soc gör en utredning.
Sök på nätet efter fosterhem och fosterbarn.
Där finns all information som ni behöver.

Bl.a. så krävs ett blankt brottsregister och ett blankt soc-register.

familjehemsutredningen kan se lite olika ut. Våran bestod av hembesök och att vi under en halvdag intervjuades var för sig (Kälvesten). Och utdrag från soc, polismyndighet och kronofogde. Vad som är de viktigaste kriterierna är nog lättare för någon verksam inom soc att svara på, hoppas någon tittar in här:). En del utredningar kombineras också med en föräldrautbildningsdel (Pride tex). Jag vet inte hur det fungerar när man börjar i "andra änden" dvs att man redan har barnet hos sig när man gör förfrågan, som det kanske ibland blir när det gäller anhörigplaceringar.

Nu har det blivit som jag befarade... :crazy:

Har pratat med tjejen om att hon behöver ta det lugnt och tänka över vad hon vill. I går morse innan hon åkte till skolavslutningen så pratade vi om att hon skulle vara kvar en stund i stan för att gratta en kompis. Hon ville ha mat när hon kom hem och så pratade vi om att hon skulle hjälpa till att måla huset nu under helgen. Maken och jag är lediga 4 dgr för att grejja hemma, förutom på lördag då jag är till Strömsholm på dagen.

I går kvälls så får jag SMS från tjejen att hon stannar kvar i stan för det var grillfest dagen efter, och sedan filmkväll på lördag och då var det lika bra att vara kvar i stan tills på söndagen.

Hon påstår att hon är med kompisar, men jag kan ärligt säga att jag inte har den blekaste aning om vart hon är någonstans. Visst hon svarar i mobilen - men det betyder ingenting!

Det som gör mig mest förbannad är att detta är planerat från hennes sida för hon har packning med sig. Så när vi pratade om vad vi skulle göra i helgen så visste hon hela tiden att hon inte tänkte vara här :mad:

Att jag skulle åka in och hämta henne gick hon inte alls med på.

Filmkvällen på lördag kväll visste jag om och sagt OK till. Men för övrigt så hade jag hoppats hon kunde vara hemma och ta det lite lugnt, umgås lite med oss.

Så nu fick maken nog. Han vägrar att ställa upp som hotell i veckorna för att sedan ungen ska dra på helgen och vi inte har en aning om vart hon är någonstans. Och jag känner att tjejen behöver professionell hjälp. Hjälp som vi inte kan ge henne. När man försöker prata med henne så får man absolut ingen som helst kontakt - det är som att prata med en vägg. Hon anser att hon vet bäst i alla lägen och skiter i vad andra säger... :grin:

Det ska bli väldigt spännande att se om hon kommer hem på söndag, vilket jag inte tror eftersom det går dåligt med bussar då.

På måndag ska jag i alla fall ringa socialsekreteraren och säga att vi behöver hjälp!

/Lizzie

Har läst tråden och måste bara få säga:

:bump:VILKA UNDERBARA MÄNNISKOR NI ÄR!:bow:

Har en bekant som varit fosterhemsplacerad och jösses vad hon led. Från att inte ha några som helst regler överhuvudtaget fick hon ALLT hon gjorde kontrollerat.
Visst, hon behövde regler, men inte på det sättet.

Dessutom var ALLTID bestraffningar. "Om du inte... så får du inte..."
Alderig någon positiv feedback "Om du fixar det här så får du..."
Ja du förstår.

Hoppas att det går upp ett ljus för tjejen och att hon inser vad som är bäst för henne själv.
Jag, med min pyttelilla erfarenhet (nästan ingen alls), tror att en egen lgh till henne kan vara förödande.
Då kanske hon börjar dra hem folk och hamnar i andra problem. (Bara en tanke)

LYCKA TILL!

Egen lägenhet skulle vara rena katastrofen! Hon klarade ju inte av att hålla rätt på husnyckeln mer än 4 dgr sedan så slarvade hon bort den. Hon kommer inte ens ihåg vart hon varit med den... Hennes rum ser ut som ett bombnedslag, men vill hon sova i skiten så är det hennes problem, men hålla iordning en egen lägenhet skulle aldrig funka.

Jag ställer gärna upp och har inga problem att vara "snäll". Har inte ställt några speciell krav eller kommit med några förmaningar. Utan tänkt att testa och se om hon klarar av att ha frihet under ansvar.

Hade hon berättat öppet om sina planer så vi kunnat diskutera om dem så hade det varit ärligare från hennes sida. Känner mig oerhört besviken att hon inte är ärlig. Men man är verkligen skitförbannad. Han hatar när folk ljuger!

Så jag tror bäst för den här tjejen är faktiskt ett boende mer erfaren personal som vet hur tonåringar från dysfunktionella familjer behöver för stöd.

/Lizzie

Jag tycker att ni är bra som öppnat era hjärtan oc ert hem för den här tjejen.
Och som också känner att ni inte klarar det och därför väljer att lämna henne vidare.

Heder åt er!:bow:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 306
Senast: krambanan
·
Relationer Jag är gammal bukare men med nytt anonymt nick - om du kommer på vem jag är så håll det gärna för dig själv, tack. I torsdags bröt jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 378
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 605
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25