Snart 17-årig tjej!

lizzie

Trådstartare
Jag behöver råd snabbt :)

Jag är moster till en snart 17-årig tjej som bor hos mig för tillfället. Det är strul hemma med föräldrarna och socialen är inblandad. I avvaktan på utredning så får hon bo hemma hos mig och min man. Vi har inga barn sedan tidigare och det är rätt länge sedan jag själv var 17 år :angel:.

Det jag behöver få tips och råd om är hur mycket kan man släppa en tjej som fyller 17 om en månad? När jag själv var i samma ålder så hade jag flyttat hemifrån, så jag kan inte riktigt relatera till hur jag hade det.

Enligt soc är det ok att tjejen bor hos oss, alternativt är hos sin pojkvän, socialen har deras adress osv och mamman där har också pratat med soc om att det är OK att tjejen är där.

Nu igår så kom tjejen hem och sa att hon kommer sova över fre-lör på ett ställe. Det är OK, jag känner föräldrarna där, nära där vi bor. Men så ska hon åka direkt in till stan för att gå på en festival och sedan sova över hos en "killkompis" ända tills på måndag!!!!!!!

Jag sa att jag kan åka in och hämta henne i stan, men hon tyckte det var onödigt eftersom festivalen slutar typ 23 på söndag kväll - detta har jag kollat upp och den slutar 19.30.

Hon tar för givet att det är helt ok med "killkompisens" föräldrar att hon slaggar över där från lördag-måndag. Något som jag själv INTE skulle uppskatta - alltså få in en främmande tonåring i huset hux flux som använder mitt hem som ett hotell.

Jag känner mig INTE bekväm i denna situation, utan vill helst åka in och hämta henne istan på lördag kväll. Vill hon gå på festivalen på söndag så får hon gärna göra det, men jag anser att det INTE finns någon anledning för henne att sova över hos främmande folk en hel helg. Vi bor bara 1 mil från stan så det är inte så att vi bor mitt ute i urskogen.

Jag antar att tjejen testar för fullt hur långt hon kan gå, men vill det sig riktigt illa kan ju socialen placera henne i ett fosterhem i något annat län. Framför allt om de anser att hon får allt för lösa tyglar.

Så jag behöver lite råd hur jag ska hantera denna dam som TROR hon är vuxen.

/Lizzie

Sv: Snart 17-årig tjej!

Nu har jag inga egna barn, men har själv varit en strulig tonåring :cool:

Om jag hade varit du, hade jag satt mig ner med tjejen. Berätta precis som du gjorde här, om dina farhågor. Tillsammans, tror jag säkert att ni kan komma överrens om rutiner som kan passa er bägge.

Varmt lycka till!

ps blev alldeles varm i själen, när jag läste att du tog hand om henne! Önskar fler vore som dig! ds

Jo, jag tänkte prata med henne ikväll innan hon åker igen, och tala om att det inte alls känns bra att hon ska vara borta hela helgen och förklara varför. Jag tänker inte säga att "du får inte", utan att lämna en bra förklaring.

Jag tror nämligen inte att "killkompisens" föräldrar blir särskilt glada om jag ringer till dem och talar om att de är tvungen att ringa till soc och berätta vilka de är och att de tar ansvar för tjejen hela helgen ;).

/Lizzie

Sätt dig ner och prata med tjejen, och prata även med killkompisens föräldrar, så att du ser hur de ställer sig till situationen.

För det första: suveränt gjort av dig och din man att välkomna henne i ert hem. :banana: Sen till din fråga: Jag tycker att du ska lita på dina instinkter. Att mamman och soc sagt att det är okej betyder ju inte att de kan bestämma reglerna i ert hus. Om festivalen slutar 19.30 på söndag så borde hon väl kunna komma hem söndagkväll åtminstone?

Tjejen är rätt stor så hon måste få frihet under ansvar, men samtidigt kan hon ha behov av regler om hon haft det struligt hemma. Svår balansgång alltså. Slutligen undrar jag om tjejen i fråga har p-piller? Om inte är det läge att köpa hem kondomer till henne. Helger med killkompisar kan innebära en hel del rullande i sänghalmen också.

Tjejen är rätt stor så hon måste få frihet under ansvar, men samtidigt kan hon ha behov av regler om hon haft det struligt hemma. Svår balansgång alltså. Slutligen undrar jag om tjejen i fråga har p-piller? Om inte är det läge att köpa hem kondomer till henne. Helger med killkompisar kan innebära en hel del rullande i sänghalmen också.

Jo - det är det där med frihet under ansvar. Tjejen är otroligt naiv och tror att inget ont kan hända henne och att hon är vuxen. Men det tror man ju i den åldern ;)

Kruxet är att vet när man ska sätta ner foten och säga Stopp!

Att hon äter P-piller tar jag för givet för hon byter killar på löpande band. Hon behöver hela tiden få bekräftelse över att hon är söt och snygg. Så när hon haft en kille ett par månad så är det inget roligt längre utan då behöver hon en ny kille som ger henne uppmärksam. Tidigare har hon använt "pojkvänner" som en tillflyktsort för att slippa vara hemma. I nugläget kan hon vara hemma en helg och kan ta det lugnt utan att någon bråkar med henne.

Vi har ett möte med soc nästa vecka där hon ska "dra sin livs historia" och jag kan tycka att hon behöver ta det lugn nu några dagar, bara vara och faktiskt tänka över sin situation och vad hon vill med sitt liv.

Det är lätt att sitta och säga att man vill bo på fosterhem för det är jobbigt hemma - men hon har inte riktigt fattat att hon faktiskt kan bli placerad någonstans där hon får VÄLDIGT strama tyglar och kanske i ett annat län.

Det är inte så att jag vill ge henne fullständigt lösa tyglar bara för att hon ska välja att bo hos oss, men jag vill kunne ge henne så pass mycket frihet att hon känner att det är OK att axla det ansvaret det medför. Inte bara ränna på stan från fredag - mån och leva loppan. Hon skulle ju dock tycka det är helt OK att vi är hur sjyssta som helst.

För hur kommer det då bli resten av sommarlovet.... då kommer vi ju inte se röken av ungen!!

/Lizzie

Är det så att hon haft tydliga regler och strama tyglar innan?
Annars kan det vara så att med tydliga regler medföljer en trygghet för tonåringen. Att du vågar sätta gränser kan nog vara positivt för henne, då det är vanligare bland struliga tonåringar att de har hemförhållanden är otryggheten ligger just i att de inte får regler att rätta sig efter. Det kan nog kännas som om ingen riktigt bryr sig.
Bara mina funderingar. :)

Är det så att hon haft tydliga regler och strama tyglar innan?
Annars kan det vara så att med tydliga regler medföljer en trygghet för tonåringen. Att du vågar sätta gränser kan nog vara positivt för henne, då det är vanligare bland struliga tonåringar att de har hemförhållanden är otryggheten ligger just i att de inte får regler att rätta sig efter. Det kan nog kännas som om ingen riktigt bryr sig.
Bara mina funderingar. :)

Hon har regler i form av att hon inte fick vara kvar i stan efter skolan till efter kl 19, men det handlade mer om att då kostar bussen pengar. Att hon bott hos pojkvänner hela helgerna - det har ingen brytt sig så mycket om.

Det jag reagerar mot är att ha en pojkvän på onsdagen och på torsdagen har man en NY pojkvän och så ska man bo där över en helg. Måste man ha så bråttom????

Vet också att man mår bra av att få känna att det finns gränser. Men eftersom jag inte har några egna barn så är det ju svårt att veta vart man sätter dem för en halvvuxen tjej.

/Lizzie

Hon har regler i form av att hon inte fick vara kvar i stan efter skolan till efter kl 19, men det handlade mer om att då kostar bussen pengar. Att hon bott hos pojkvänner hela helgerna - det har ingen brytt sig så mycket om.

Det jag reagerar mot är att ha en pojkvän på onsdagen och på torsdagen har man en NY pojkvän och så ska man bo där över en helg. Måste man ha så bråttom????

Vet också att man mår bra av att få känna att det finns gränser. Men eftersom jag inte har några egna barn så är det ju svårt att veta vart man sätter dem för en halvvuxen tjej.

/Lizzie

Jättesvårt.
Du kan egentligen bara göra det du anser är rätt.
Tycker dock inte att du ska släppa efter för mycket av oro för att hon inte ska trivas hos er.
Det finns ju alltid en möjlighet att tjejen kanske inte alls trivs med det liv hon lever, tänker på nya pojkvänner hit och dit och kanske mycket sex och lite eftertanke. Det kanske är någonting hon helst skulle vilja ta det lite lugnare med. Det kan ju vara så att hon agerar lite självdestruktivt på grund av de trassliga hemförhållanden hon haft.
I vilket fall, det är föredömligt av er att ta på er det ansvar ni gjort!:bump:

Går det att hitta ett sommarjobb åt henne? Att bara driva runt hela sommaren är nog ingen bra ide. Det verkar som hon behöver lite stabilitet.

Kondom kondom kondom kondom kondom, kan inte upprepas nog många gånger.

P-piller skyddar inte mot könssjukdomar.

Jag har varit fosterbarn och strulig ungdom. Minns att det var skönt om en vuxen satte gränser och kunde motivera dom. Visst knorrade man, men var gränserna bara genomtänkta och vettiga, så kändes det ändå fint att någon brydde sig! Det hör liksom till att protestera i den åldern.

Du gör henne en stor tjänst, om du kan få henne att vara hemma mer och genom att bekräfta henne, lära henne att bekräfta sig själv. Att tvinga henne att "landa" hemma emellanåt, låter som en bra plan. Kommer ihåg att ja en gång hade en fostermor, som visste att jag älskade lasagne, och lagade det till mig, när jag som avtalat landade hemma :love: Men har också varit på en massa fosterhem, som jag helst inte vill minnas :mad:mer än nödvändigt.

du är störtskön, lita på din magkänsla!

Instämmer med övriga - superbra att du tagit dig an denna tjej! Och jag håller helt med dig, sätt gränser efter vad du tycker. Så länge hon bor i ditt hem är det dina regler hon ska rätta sig efter, så sätt dig ner och resonera med henne och förklara hur du tänker. Att fråga tjejen om hon äter p-piller och använder kondom kan också vara en bra idé...

Svar till alla

När vi kom hem från jobb/skola idag så sa jag åt min systerdotter att jag ville prata med henne. Hon hade med sig killkompisen hem till oss för att sedan åka vidare till ett fritid - vilket vi hade gett vår tillåtelse till.

Jag sa bara som det var, att jag kände mig väldigt obekväm med det här att hon skulle sova över i stan hela helgen.

"så nu vill du hämta mig morgon kväll" var hennes reaktion.

"Ja, så jag kommer och hämtar dig kl 23 vid stadsparken", svarade jag.

Det kom ett litet stön, men direkt efteråt ett glatt "okej".

Jag fortsatte med att säga att om hon vill åka till festivalen på söndag så är det OK, men då får det bli bussen in på dagen och bussen hem på sen em/tid kväll.

Ett glatt "okej" igen, men ingen mer kommentar över att hon ville åka in på söndag.

Jag upplevde det som att hon egentligen tyckte det var en lättnad att jag ville hämta henne på lördag kväll. Trodde det skulle bli gnäll över tiden, men icke, hon tyckte det var helt okej. Killkompisen såg inte lika road ut, men det är inte mitt problem :angel:

Nu ikväll så sover hon över där de driver sin fritidsgård (privat), som är hemma hos gamla vänner till mig. Där har hon sovit över tidigare, och min kompis' tonårsbarn + det gänget som var där ska alla åka in på festivalen i morgon. Så i det gänget kände jag att jag kan lämna henne över natten. Vet också att familjen som upplåter sitt hus till fritids håller koll över gänget.

Gjorde upp med tjejen innan jag lämnade henne, vart jag kommer hämta henne i morgon kväll och om hon vill hem tidigare eller om det är något så är det bara att hon ringer. Inga problem - tjejen fortfarande lika glad.

Var ju beredd på mer protester, och när det nu inte blev några så känner man sig nästan fåning :angel::p

Tack alla för den stött jag fått i alla fall :bow: Det är inte lätt att helt plötsligt bli "tonårsmorsa" huxflux :D

/Lizzie

Det kan ju faktiskt vara så att hon egentligen tyckte det var ganska skönt att
1. Se att du verkligen bryr dig om var hon är och vad hon gör
2. Du ville hämta henne - kanske har hon inte själv styrkan att säja nej till övernattningen utan var glad för din "hjälp" så hon har något att skylla på...

Det är nog förmodligen så att lilla fröken kommer testa dig och dina gränser under en period. Kom ihåg att då vara dödskonsekvent de första gångerna, så inser hon att du menar det du säjer - funkar likadant som med hästar och hundar... :idea:

Grattis! Första striden vunnen och allt är frid och fröjd. :D
Jag tror nog att tjejen blev glad att du bryr dig, kanske var det t.o.m bra att du sa till inför killen så att han hörde "hur omöjlig" du var, kraven på henne minskade nog enormt mycket. Se till att njuta av den barnfria tiden och ladda batterierna inför kvällens hämtning. Du har gjort det riktigt bra! :banana:

Går det att hitta ett sommarjobb åt henne? Att bara driva runt hela sommaren är nog ingen bra ide. Det verkar som hon behöver lite stabilitet.

Hon har sökt flera sommarjobb, men inte fått napp på något tyvärr. Detta blir i sådant fall första sommaren som hon är utan praktig/jobb. Hon har pysslat med något varje sommar ända sedan hon gick ut 8:an, antingen sommarkurs, praktik eller jobb.

Inte helt lätt att få tag på sommarjobb när man är under 18 år. På mitt jobb saknas det fortfarande sommarvikarier, men man måste ha fyllt 18...

Men vi har en STOOOOOOR gräsmatta som behöver underhållas, och hon är inte rädd för att slita för att få fickpengar :D

/Lizzie

Grattis! Första striden vunnen och allt är frid och fröjd. :D
Jag tror nog att tjejen blev glad att du bryr dig, kanske var det t.o.m bra att du sa till inför killen så att han hörde "hur omöjlig" du var, kraven på henne minskade nog enormt mycket. Se till att njuta av den barnfria tiden och ladda batterierna inför kvällens hämtning. Du har gjort det riktigt bra! :banana:

Tror också att det var bra att jag pratade med henne framför hennes killkompis. På så vis så slapp hon förklara för honom att hon inte fick sova kvar. Nu hörde han diskussionen själv med egna öron och så slapp hon en massa tjafs eller tjat från hans sida.

Idag ska jag och maken njuta av det vackra vädret, och så ska vi måla på huset. Köpte också hem kött och potatissallad för att vi ska grilla ikväll. När tjejen fattade att vi skulle grilla och smaska god mat så såg det nästan ut som om hon ångrade sig över att vara kvar i stan hela kvällen :D Men förhoppningsvis så blir det en fin sommar och fler sköna grillkvällar framöver.

/Lizzie

Det är nog förmodligen så att lilla fröken kommer testa dig och dina gränser under en period. Kom ihåg att då vara dödskonsekvent de första gångerna, så inser hon att du menar det du säjer - funkar likadant som med hästar och hundar... :idea:

Klart hon kommer att testa oss - det är ju liksom så man gör i den åldern. Hon har bott i här i två veckor och vi vet ju inte för hur länge, så självklart kommer hon testa och se hur långt hon kan gå innan det blir stopp. Men det är sant som du säger - konsekvens funkar lika bra på djur som på människor.

/Lizzie

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 306
Senast: krambanan
·
Relationer Jag är gammal bukare men med nytt anonymt nick - om du kommer på vem jag är så håll det gärna för dig själv, tack. I torsdags bröt jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 378
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 605
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25