Snarkande ljud

Glimris

Trådstartare
Har en ponny som "snarkar" när han äter från marken/golvet. Inte i upprätt tillstånd, då hörs det inget. Är det något som täpps i svalget? Först trodde jag han var igentäppt i lungorna men det hörs som sagt bara när huvudet är nedåt.

Det KAN ju vara typ ett slappt gomsegel eller nått, om ponnyn har någon typ av tendens att inte vilja prestera skulle jag kolla den i halsen. Annars har jag en unghäst som både snarkar som en gammal gubbe när han ligger och sover och han kan även låta täppt i näsan ibland, verkar vara något han reglerar själv. Han är kollad och helt perfekt inuti, så.. de kan nu ha lite ljud för sig utan problem också.

Min ponny kan låta så av och till när han hetsäter något gott, t ex första gräset när han betas in. Har antagit att han låter så för att maler in så mycket mat i sig att han får svårt att andas...

Jag har hört det ljudet på min oxå...Lite då och då, när hon betar eller rids. Men hon är även svullen i spottkörtlarna och har vart det ett tag. Vi försöker i detta nu försöka få reda på vad det kan va.
Hon har även haft lite dåliga blodvärden, så vi misstänker att hon kan ha haft nån infektion i kroppen?... :confused:

Min valack "snarkar" också ibland när han äter, men det är väldigt tyst och låter lite som en blandning mellan snarkning och frustning. Han gör det bara om han stått ute länge i pissväder och kommer in så jag kallar det för myssnark :) Är han riktigt blöt så gnider han sig mot boxväggarna och myssnarkar :)
Dock vet jag att han är lite trång i gångarna men inget som påverkar prestationen eller som avgjorde att han inte skulle gå på banan.

Har en ponny som "snarkar" när han äter från marken/golvet. Inte i upprätt tillstånd, då hörs det inget. Är det något som täpps i svalget? Först trodde jag han var igentäppt i lungorna men det hörs som sagt bara när huvudet är nedåt.
Min har börjat så på äldre dagar. Såpass så jag undrat om det är nåt allvarligt fel :). Men då är det inte så ovanligt alltså

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 398
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 152
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 554
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka