Snäppet skarpare än tredelat?

Tussilago

Trådstartare
Tömkör min unghäst med tredelat med parerstänger. Nu ska vi börja släpa på lite mer grejer och OM det skulle hända nåt och hon försöker dra iväg, kan det vara bra att ha ett lite skarpare bett. Även sen då man sätter på vagn såklart.. vad tycker ni att man ska ha? Är en shire, så hon kan bli rejält stark gissar jag!

Sv: Snäppet skarpare än tredelat?

Tömkör min unghäst med tredelat med parerstänger. Nu ska vi börja släpa på lite mer grejer och OM det skulle hända nåt och hon försöker dra iväg, kan det vara bra att ha ett lite skarpare bett. Även sen då man sätter på vagn såklart.. vad tycker ni att man ska ha? Är en shire, så hon kan bli rejält stark gissar jag!

Nu vill jag inte vara elak. Men för mig handlar det inte om bett när man ska ha stopp på en häst. Jag blir ganska ireterad när människan tror att bett är lösningen på allt. Själv skulle jag alldrig sätta för en häst om det inte gick att konrtolera köra i grimma. Kontrollen sitter inte i en massa utrustning utan i hästens förtroende för människan.

Vår tränare var alltid väldigt noga med att vi var konsekventa och tydliga mot våra hästar under inkörningskursen. Men när de väl var satta framför vagn (inne i ridhuset) så körde han dem den första gången/de första gångerna och bromsade hastigt in dem från en frisk trav till halt med både röst och tömhjälp. Och då var det halt direkt som gällde. Detta både för att hästarna inte skulle bli rädda om något hände senare med vagn och man blev tvungen att bromsa hastigt och för att de skulle lära sig att är det stopp så är det verkligen stopp. Ingen diskussion om hurvida man kan gå emot tömtaget eller inte.

Allt såklart anpassat efter individ, min känsliga valack ex behövde han bara säga en stavelse så satte han sig på bakbenen - utan minsta tömtag. Och han behövde inte heller "lära sig" att respektera bettet, det har alltid funnits i honom på något vis.

Låter kanske drastiskt men det är rent säkerhetstänkande, att ha en nödbroms om något händer. Samtliga hästar gick lika bra fram till handen efter det stoppet som innan, det fanns en poäng med att tränaren körde och inte vi själva (som var nybörjare hela bunten).

Nu vill jag inte vara elak. Men för mig handlar det inte om bett när man ska ha stopp på en häst. Jag blir ganska ireterad när människan tror att bett är lösningen på allt. Själv skulle jag alldrig sätta för en häst om det inte gick att konrtolera köra i grimma. Kontrollen sitter inte i en massa utrustning utan i hästens förtroende för människan.

Alldeles riktigt. MEN man ska också tänka på att om människan känner sig rädd eller osäker så kommer h*n inte att uppfattas som en person som hästen kan ha förtroende i. Då kan utrustningen vara till hjälp faktiskt.

Sedan är det också så att om man är bara det allra minsta osäker på om hästen kommer att stanna eller inte så skadar det inte att betsla upp en aning. Det går ju att byta tillbaks senare!

För visst tusan gör det skillnad med ett starkare bett än ett mildare, på de allra flesta hästar i alla fall. Annars får du nog lov att förklara för mig hur det kommer sig att det finns olika varianter...

Tack schelin!
Jag håller helt och hållet med att hästen SKA vara så lydig att den stannar oavsett. Och min häst stannar alltid på ptroo utan att man tar i tömmen. Men OM hästen skulle bli rädd och få panik, är det en säkerhetsfråga, iaf i min värld. Visst, jag skulle kunna sätta för henne i grimma, inga problem, men VAD gör man då om det händer nåt? Finns ingen chans i hela havet o få stopp på den då! Min körlärare sade då jag gick gymnsiet, att man ALLTID skulle ha starkare bett på en körhäst, OM nåt kulle hända. Och ett skapt bett är ju inte skarpare än den som håller tömmen. Själv ser jag inget fel i det som en säkerhetsåtgärd, och om man använder det med vett och är försiktig..
Men det var inte det tråden handlade om..

Tack schelin!
Jag håller helt och hållet med att hästen SKA vara så lydig att den stannar oavsett. Och min häst stannar alltid på ptroo utan att man tar i tömmen. Men OM hästen skulle bli rädd och få panik, är det en säkerhetsfråga, iaf i min värld. Visst, jag skulle kunna sätta för henne i grimma, inga problem, men VAD gör man då om det händer nåt? Finns ingen chans i hela havet o få stopp på den då! Min körlärare sade då jag gick gymnsiet, att man ALLTID skulle ha starkare bett på en körhäst, OM nåt kulle hända. Och ett skapt bett är ju inte skarpare än den som håller tömmen. Själv ser jag inget fel i det som en säkerhetsåtgärd, och om man använder det med vett och är försiktig..

Som jag skrev var jag inte ute efter att såga någon. Men min erfarenhet är att det kan bli tvärt om med ett skarpare bett hästen kan få ett sådant obehag att den sticker för den skullen. Om hästen blir rädd tror inte jag att det skulle funka att få stopp på den med taggtråd i munnen änns. En körhäst måste vara oehört förberädd från backen innan man sätter för en vagn. Alla hästar går att rida men det är långt i från alla som ska spännas för. Sedan kan olyckor ske

Tack schelin!

Har du provat att köra bettlöst många brukar bli förvånade att det faktisk inte ärnågon skilnad att få stopp. Sedan tycker jag inte att man alltid ska vara utan bett. Men att skarpa upp tycker jag inte är ett allternativ. Utan att det bett som hästen tycker ar behagligt annvänder man.

Vår tränare var alltid väldigt noga med att vi var konsekventa och tydliga mot våra hästar under inkörningskursen. Men när de väl var satta framför vagn (inne i ridhuset) så körde han dem den första gången/de första gångerna och bromsade hastigt in dem från en frisk trav till halt med både röst och tömhjälp. Och då var det halt direkt som gällde. Detta både för att hästarna inte skulle bli rädda om något hände senare med vagn och man blev tvungen att bromsa hastigt och för att de skulle lära sig att är det stopp så är det verkligen stopp. Ingen diskussion om hurvida man kan gå emot tömtaget eller inte.

Allt såklart anpassat efter individ, min känsliga valack ex behövde han bara säga en stavelse så satte han sig på bakbenen - utan minsta tömtag. Och han behövde inte heller "lära sig" att respektera bettet, det har alltid funnits i honom på något vis.

Låter kanske drastiskt men det är rent säkerhetstänkande, att ha en nödbroms om något händer. Samtliga hästar gick lika bra fram till handen efter det stoppet som innan, det fanns en poäng med att tränaren körde och inte vi själva (som var nybörjare hela bunten).

Jag antar att tränaren inte böt ut till skarpare bett på hästarna

Min körlärare sade då jag gick gymnsiet, att man ALLTID skulle ha starkare bett på en körhäst, OM nåt kulle hända.

Väldigt konstigt att lära ut tycker jag... Men jag förstår vad du menar samtidigt som jag inte skulle ha gjort det själv om jag inte upplevde några problem innan. Det är en lydnad som hästen ska kunna innan man går vidare med inkörningen. Men vill du ha ett bett som är skarpare för din egen skull så är det bara att prova sig fram till ett bett som funkar, men som nämnt tidigare så kan du ju också få motsatt effekt med för skarpt bett. Mitt förslag är att fortsätta med samma bett om det funkar bra och du inte upplevt några problem än (har hästen alldrig dragit iväg/hoppas till tidigare?). Änvänd istället en medhjälpare med longerlina om något skulle hända.

Jag antar att tränaren inte böt ut till skarpare bett på hästarna

Nej det var just det han ville undvika genom att EN gång tala om för dem att de inte ska strunta i en tydlig broms (dvs ett nödstopp). Eftersom han själv föder upp och kör ardenner i både par o fyrspann så håller han sig hellre till gammalt hästvett. Vår kurs började ex i oktober på hösten och vi hann köra dem ute en gång i maj och innan dess 2 eller 3 gånger inomhus. De var så väl förberedda för vagn att ingen reagerade på någonting i princip. Och min egna körde jag ute den gången i maj 2007. Sedan var det bara att spänna för och ut o köra hemma våren 2008 (vi hoppade ju inte bara upp o smackade på men ingen körning i ridhus osv krävdes). En god grund är guld värt :bow:

Jag fattar grejen, men hur många hästar är LYDIGA då de drabbas av panik? Det SKA inte behöva hända, men det KAN göra det! Min kompis har världens lydigaste fjording, var rätt välkörd vi det här tillfället.. De var på ridbanan och hästarna i en hage intill börjar busa. Fjordingen bockade av glädje, och fick benet över skakeln. Blev rädd, och matte fick inte stopp på honom. Resultatet var skador på på både häst, vagn, matte, och det stora trästaket som omgav ridbanan. Han skenade rätt igenom det tjocka brädorna. Hade det i det läget funnits ett skarpare bett, än det tränsbett hon körde på, så hade hom med största sannolikhet fåttt stopp på honom, dels tack vara hans lydnad, men oxå tack vare bettet. Men återigen så handlade det inte om det.
Och jag vidhåller fortfarande att ett skapare bett inte är något problem om man hanterar det rätt...

Jag håller inte riktigt med. En häst som har så bra respekt för bettet lyssnar på det, i alla lägen. De lägen den INTE lyssnar så hade det inte hjälpt med skarpare bett. Har man teknik att ta tag i hästen i rätt läge och sedan innan har en lydig häst så gör ett skarpare bett varken till eller från. Men helt klart, känner du dig tryggare med det så ska du ha det! Och du hanterar det rätt vill säga men det vet du ju :)

Jag håller med dig. Det absolut bästa man kan göra för säkerheten är att kunna läsa av hästen innan det händer för när man väl kommit till den kritiska punkten gör bettet inte mycket till och från. Speciellt på din häst Tussilago där du vad jag förstår inte upplevt några problem alls hittills? Men det beror också på vad du vill göra med hästen, vill du träna och kanske tävla dressyr så är det så otroligt mycket bättre att träna hästen från grunden med tränsbett, trots att du kanske har ett stångbett på tävling för att förfina hjälperna lite. Min förhoppning är att man i körningen kan använda betslingen mer som i ridningen där du betslar upp efter klass, klart man kan ha en häst som ligger på ute tex och har lite extra då men inte utifallattkanskeeventuellt det kan hända något. Det är hästar, vi kan inte skydda oss mot allt. Du förstår nog vad jag tycker men du bestämmer ju givetvis själv ;)

Jag fattar grejen, men hur många hästar är LYDIGA då de drabbas av panik? Det SKA inte behöva hända, men det KAN göra det! Min kompis har världens lydigaste fjording, var rätt välkörd vi det här tillfället.. De var på ridbanan och hästarna i en hage intill börjar busa. Fjordingen bockade av glädje, och fick benet över skakeln. Blev rädd, och matte fick inte stopp på honom. Resultatet var skador på på både häst, vagn, matte, och det stora trästaket som omgav ridbanan. Han skenade rätt igenom det tjocka brädorna. Hade det i det läget funnits ett skarpare bett, än det tränsbett hon körde på, så hade hom med största sannolikhet fåttt stopp på honom, dels tack vara hans lydnad, men oxå tack vare bettet. Men återigen så handlade det inte om det.
Och jag vidhåller fortfarande att ett skapare bett inte är något problem om man hanterar det rätt...

enda anledningen att man sätter i s.k.a skarpare bett är att man vill göra illa hästen mer i munnen en del kallar det för att dom vill ha mer kontroll. Åter till din fråga använd ett vanligt kör bett då kan du ändra tömmen efter ditt behov

Suck, så hade jag skrivit ett jättelångt inlägg och allt försvann,....

Jag måste bara säga att jag blir rätt förvånad när Tussilgo frågar om snäppet skarpare än ett tredelat med pararstänger och du får totalspunk. Så tycker du själv att liverpoolstång och postkandar funakr bra; det är BRA mkt skarpare än det hon har nu...

Jag har en gymnasirutbildning med häst och har under många år jobbat med körhästar och inkörning (därmed INTE sagt att jag är ngn expert av ngt slag!!). Jag har groomat och jobbat med bla kuskar ur landslaget i både enbet, par och fyrspann; ingen av dem kör på vanligt tränsbett. De resonerar samtliga att de vill ha en säkerhet i att ha en nödbroms om ifall att. det är det enda mellan dem och hästen om det vill sig illa. Därmed inte sagt att de sliter sina hästar för jämnan i munnen eller att hästarna har dålig bjudning/är rädda för sina bett (eller kuskens händer). Det finns där som en säkerhetsåtgärd att ta till om ifall att.

En INSTINKT går aldrig att träna bort, och när hästen reagerar på instinkt finns det ingen lydnad i världen som kan rycka hästen ur paniken. Isåfall skulle det aldrig hända olyckor... Och olyckor händer även de mest rutinerade, och det finns inget som säger att ett skarpt bett klara en ur situationen; men man har iaf en sak till att ta till.

Det var min fjording som skenade f.ö. Han fick benet över skakeln, som det fanns en "plupp" på för långbrösta. Denna plupp fick han upp i sin högra testikel och ner längs ljumsken. I det läget hade jag INGENTING att säga till om, och han är väldigt lydig i allt han gör. Han står lös vart jag än ställer honom, lastar sig själv, bugar, står på stenar osv osv men det spelade ingen roll i det läget. Jag hade ett vanligt bett (för att alla i stallet tjatade på mig.......... så dum jag var) som jag drog genom munnen på honom och sedermera inte hade ngt sätt att få stopp. Jag kan säga att PTRO räckte inte långt. Han hoppade ett hinder på ridbanan, vagnen välte och han sprang rakt igenom ett TJOCKT staket. Och kom nu inte och säg att han var dåligt förberedd och dåligt inkörd och att det var därför han inte stannade...

Och vad gäller vår lärare så har han under många år varit grenledare för par och själv tävlat framgångsrikt, så han var ingen nybörjare. Han ville oxå ha den säkerheten som ett skarpare bett ändå ger.

Attköra en häst i grimma tycker jag är oansvarigt och jag förstår inte säkerhetstänket alls där. Man har ett ansvar för andra i ens omgivning, tror inte de blir så imponerade om hästen kommer skenandes i bara grimma...

För att återgå till ÄMNET Tussilago så finns det ju en hel uppsjö av bett och det är svårt att råda dig vad Tussan skulle ha. Ett bett med hävstång ger ju en helt annan effekt, man blir mkt starkare själv, men det kräver oxå en väldigt käsnlig hand. Prova dig fram vad hon verkar tycka är ok utan att hamna i backläge. Kimblewick finns ju både rakt, med och utan tungfrihet och ledat och går att anpassa på många sätt men är ändå ett ganska "snällt" bett.

Jag vill även tillägga att Tussilago knappast är ngn nybörjare hon heller och hon ville ha hjälp med att hitta ett lämpligt bett och inte en utläggning om hur dum hon är som vill ha lite säkerhetsmarginal. Alla ska jämt vara så snabba med att döma till höger och vänster utifrån sina egna uppfattningar och tankar; alla tycker olika ochhar olika uppfattning. Men hon bad inte om er åsikt om det utan om vilket bett som kunde vara ett lämpligt nästa steg efter ett tredeklat med parerstänger!

Sen måste jag bara säga att jag prompt tro på att ett bett aldrig är skarpare än den hand som håller i tömmen/tygeln.

Ett vanligt tränsbett kan orsaka hästen mycket smärta om man sliter och drar i den...

Sen måste jag oxå tillägga att jag inte tycker att man ska betsla upp för att kompensera brist på kunskap på ngt sätt. Både häst och kusk skall vara VÄL förberedda för uppgiften, och att försöka sig på genvägar med skarpare bett är jag helt emot. Jag tror oxå att många skulle kunna köra på mildare bett, men oxå tvärtom. Att istället för att slita och dra i ett tränsbett, växla bett en tid för att slippa dragkampen.

Ett skarpare bett kräver mkt kunskap om både hästen och en själv och det är absolut inte lösningen på alla problem.

Däremot kan man ju som Schelin oxo poängterade alltid byta tillbaka om det inte funkar.

Jag har även varit westernryttare och tycker mkt om olika bettlösa alternativ att RIDA på och min häst går väldigt bra i bara grimma. Men jag tycker inte att körning i grimma visar på sunt förnuft.

Detta är dock MIN åsikt och det finns säkert många som har en helt annan uppfattning. Jag bara kommenterade det som stod skrivet.

*kl*

Postkandar tycker jag funkar fint på båda mina körhästar. Jag kan justera det från väldigt mkt hävstång till ingen alls. För det mesta har jag det i mittersta ringen, på den ena hästen för att han kan bli väldigt het och stressad, på den andre för att han körts och ridits på ett sätt under sitt liv som gjort honom okänslig i munnen (för hjälper över huvud taget). Det är bättre nu, men han är trevligare att köra på ett bett med lite hävstång - reaktionerna kommer liiiite snabbare =)

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 440
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 419
Senast: lirco11
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 654
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 392
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka