Sv: Snålt?

Håller med.
Hästar ska ha en FAST och mjuk bädd. Det får man inte genom att strö så mycket.

Jag kan faktiskt inte ens tro att det är sant att nån ska överdriva så förfärligt genom att strö med 10 balar, när det bara är en stor nackdel för hästen.

Ja ströet är frächt, har inte haft bädd i boxen under sommaren och min häst har knappt stått i den, därför skulle det kännas tråkigt ( och bortkastade pengar) att inte ta med sig det, jag blev ändå tvingad att byta box(ar).

10 balar?? Men hur stor box har du då? Det låter som om du skulle få en bädd som är en halvmeter tjock.
in box är 11,5 kvadrat och det räcker med 3 spånbalar för att ströa upp den till en normal bädd.

Min box är 9 kvadrat. Dock går hästen på lösdrift och boxen används väldigt lite med andra ord.
Om jag lägger in 3 spånbalar så är det ju typ bara 7cm högt med spån och då är det inte ens tillplattat och min häst ligger eller rullar sig ofta när han kommer in, då hamnar han ju direkt på betongen och det vill jag inte!
Det är ju bara första veckan som det är mkt och fluffigt liksom sen sätter det sig och blir inte mer än typ 15cm, vet inte om jag tycker att det är så extremt mkt strö?

Antar att det blir svårt att mocka oxå eller låter du det blandas.

Ska man ha en schysst bädd bör man först få ett rent grundlager som sätter sig o sen fylla på mer.

Jag har hellre boxmattor med normal strömängd o har rena boxar.:p

Jisses! Jag antar att det finns olika definitioner på "normal" bädd... Vi hade boxar på 3x3m förr och vi använde minst 4 torvbalar när vi började annars tyckte jag det blev för tunt. Men jag kollade runt på halmpellets i sommar och de rekommenderar 150 kg eller 10 - 15 säckar för en sådan box på 9 kvm och varje säck kostar 50-60 kr så det blir ju en slant...

TS: självklart tar du med dig ströet! Hur gör du när du tömmer boxen för rengöring på sommaren? Då tar iaf vi undan det rena ströet och lägger tillbaka :laugh:

10-15 säckar? Du driver med mig? Jag höll på att bli vansinng när jag lagt i 6-7 säckar i en 10,5 m3 box. Jag drunknade ju i strö redan då.

Till ämnet
Om Ts tycker att ströt är frächt och dyrt (vilket det är) så ser jag inte att det skulle vara snålt att ta med det till en ny box. Det är bra både för stallägaren (mindre gödselstack) för plånboken och miljön. Det enda negtiva är om någon annan får ont i magen men det kan väl knappast vara TS problem? Jag tog själv med motsvarande två torvbalar med strö när jag flyttade till nytt stall en gång. Varför slänga "rent" fint strö?

Ha, ha, nej det står så på diverse hemsidor som jag kollade på. Nu har jag ju inte provat (har JÄTTEBOXAR på nästan 6 x 3,5 m så det blev liite dyrt :p), kanske var det bara ett försäljningstrix? Men det skiljer ju en del på storlek på säckarna, kanske du har ovanligt stora? Hur många kg la du in då, kan ca 150 kg stämma?

*delvis kl*

Förlåt men jag kanske har missat att TS skrivit det men... har ni fått någon uppgift på hur mycket strö det är i varje bal för henne??? Jag har sett en säck med halmpellets och med den storleken så är jag inte förvånad över att det skulle behövas 10 st säckar... Den var superliten och täckte ingenting när den väl hälldes ut i boxen, när jag skriver ingenting menar jag verkligen det, skulle det blivit nog mkt av det så skulle den kanske täckt en yta på 20x20 cm... Absolut max 50x50 om man vill ha det lite tunnare.

TS: Nej det är inte snålt. När man flyttar ur en box mockar man också rent "efter sig" så de som kommer efter dig har nog räknat med att behöva spåna upp, och blir de sura för tat du tar ut spånet är det de som är snåla. :)

Nej, hon har inte skrivit det. De hemsidor jag tittat på ligger på 10 - 15 kg/säck...

Men man kan inte bara titta på påsen, grejen är ju att pelletsen oftast ska vattnas för att lättare trampas sönder och då sväller det och fyller mer (pelletsen suger upp till, var det 8-9 ggr sin egen vikt!). Sedan finns det mer porösa pellets som inte ska vattnas och då behövs det ju fler säckar.

Håller med dig om vad du skrev om att mocka rent efter sig, tror nog de andra skulle bli mer sura om TS inte mockar efteråt öht ;D

Senast ändrad:

*kl*

När jag har ströat upp boxar med halmpellets fick jag höra att 6-8 säckar skulle vara lagom (9 kvm, 15kg säck) det blev en rejäl bädd jag jag meddela! Fick lov att skrapa bort massor till en hög i ena hörnet för att hästen skulle kunna vara där.

När jag ströat upp med spån har det gått två säckar. Fyllde på lite mer efter någon dag när det satt sig lite

TS:
Tycker absolut inte du är snål som tar med dig. Har själv gjort likadant ett par gånger

Antar att det blir svårt att mocka oxå eller låter du det blandas.

Ska man ha en schysst bädd bör man först få ett rent grundlager som sätter sig o sen fylla på mer.

Jag har hellre boxmattor med normal strömängd o har rena boxar.:p

Nej det är inte ett dugg svårmockat, varför skulle det vara det?

Mina boxar är alltid rena och fina efter mockning :)

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 492
Senast: Emma-pemma
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Grazing
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
579
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar